۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۴۸۲۰۹۱
کارشناس مسائل دینی:

اندیشیدن به عواقب دنیوی و اخروی، راهکار پرهیز از غیبت است

کارشناس مسائل دینی از بین بردن عوامل غیبت، فکر کردن به عواقب دنیوی و اخروی، جبران گذشته و حلالیت خواستن از فرد را از راهکارهای پرهیز از غیبت مطرح کرد.
غیبت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام حسین پناهی امروز در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) که در مسجد لطفعلی‌خان ارومیه برگزار شد، غیبت را یک سوم عامل فشار قبر  دانست و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) به اباذر می‌فرماید: «از غیبت دوری کن چرا که شدیدتر از زنا است زیرا گناه زنا کننده با توبه بخشیده می‌شود ولی توبه غیبت‌کننده منوط به پذیرش حلالیت مورد غیبت قرار گرفته است.»

وی گناه شخص گوش‌کننده به غیبت را 70 برابر غیبت‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: غیبت به دو صورت فردی و جمعی است که جنبه فردی به یک نفر و جمعی به یک گروه مانند یک قوم یا مردم یک شهر مربوط است.

حجت الاسلام پناهی در ادامه به عوامل بروز غیبت اشاره کرد و افزود: حسادت، خود بزرگ‌بینی، خود کم‌بینی، دنیاپرستی، کینه، حس انتقام‌جویی و سوءظن از دلایل  افراد برای غیبت کردن است.

وی حسادت را یک صفت شیطانی دانست که سبب شد ابلیس که یک سجده‌اش بنابه فرموده حضرت علی(ع) برابر با 400 سال زمینی طول کشیده از درگاه الهی رانده شود.

حجت الاسلام پناهی در مورد خود بزرگ‌بینی  براساس روایات گفت: اگر کسی خود بزرگ‌بین باشد در قیامت به اندازه یک مورچه خواهد شد و در زیر پای مردم مانده و آخرین کسی است که به حساب و کتابش رسیدگی می‌شود.

وی سوءظن را یک مشکل رایج عنوان کرد و گفت: برای درمان آن به سن فرد توجه کنید در صورت بزرگ‌تر بودن از شما بگویید عبادت بیشتر و اگر کوچک‌تر بود معصیت کمتری کرده است واگر هم‌سن بود شاید راز و نیاز و خلوت بیشتری داشته است.

کارشناس مسائل دینی از بین بردن عوامل غیبت، فکر کردن به عواقب دنیایی و اخروی، جبران گذشته و حلالیت خواستن از فرد را از راهکارهای پرهیز از غیبت مطرح کرد.

وی تصریح‌کرد: نفس لوامه یک ویژگی بارز در درون انسان دانست که خداوند در قرآن به آن قسم خورده است، انسان با سرزنش، حساب و کتاب خواستن از خود و  تعیین کردن تنبیه برای هر گناه می‌تواند نفس لوامه را تقویت کند.

مراسم سوگواری حضرت فاطمه(س) به مناسبت ایام فاطمیه باسخنرانی حجت‌الاسلام پناهی هر روز در مسجد لطفعلی‌خان ارومیه برگزار می‌شود./202/936/ب1

ارسال نظرات