۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۸۲۰۳۸
سخنران حرم رضوی:

رعایت احترام، نخستین اصل در برخورد اسلامی با جوانان است

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد با تأکید بر این‌که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به جوانان ارزش می‌دادند، گفت: مهمترین اصل در برخورد با جوانان، شخصیت بخشی و احترام گذاشتن به آن‌ها است.
اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد، امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی به تبیین اهمیت توجه به جوانان پرداخت و اظهار کرد: گاه انسان قصد انجام کار خوبی را دارد اما در تشخیص وظیفه و روش انجام آن به بهترین شکل، دچار اشتباه می‌شود؛ از جمله زمان‌هایی که این تشخیص نادرست ممکن است اتخاذ شود، هنگام برخورد با جوانان است.

سخنران حرم رضوی تأکید کرد: مهمترین اصل در برخورد با جوانان، شخصیت بخشی و احترام گذاشتن به آن‌ها است و نباید با این‌گونه سخن‌ها که جوان بی‌تجربه و خام است، به او بی‌احترامی کرد.

وی با تأکید بر این‌که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به جوانان ارزش می‌دادند، ابراز کرد: نخستین مبلغ اسلام در مدینه، مصعب بن عمیر 18 ساله بود که توانست تنها با قرائت و تبیین قرآن همه‌ مردم شهر مدینه را مسلمان کند.

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «بهترین جوانان آن‌هایی هستند که شبیه پیران باشند»، گفت: انسان‌های پیر دارای رفتار اجتماعی صحیح و مؤدب هستند، آن‌ها هر سخنی را باور نمی‌کنند و در مسائل و مشکلات با دیگران مشورت می‌کنند؛‌ از این روی جوانی که خود را به این ویژگی‌های نیکو مزیّن کند دارای ارزش فراوانی است.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه با تأکید بر این‌که جوانان باید از تجربه‌ عمیق انسان‌های مسن استفاده کنند، تصریح کرد: جوانان باید در مواجهه با انسان‌های مسن عاقل و کامل، از خلاصه‌ تجربیات و نصیحت‌های آن‌ها استفاده کنند و آن را در کنار نیروی سلامت و قدرت تفکر جوانی خویش به کار بگیرند.

سخنران حرم رضوی تأکید کرد: گاه یک جمله از تجربیات یک انسان کامل می‌تواند مسیر زندگی یک جوان را تغییر دهد به شرطی که این تجربیات از روش‌های درست به جوانان منتقل شود.

وی به روایتی از امام علی‌(ع)‌ در باب توجه به جوانان اشاره و بیان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «هرگاه قصد انجام کاری را داشتی ابتدا با جوانان مشورت کن، زیرا آن‌ها ذهن‌هایی تیز دارند و سپس نظر جوان را با انسان‌های کامل و مسن در میان بذار و از آن‌ها مشورت بگیر.»

حجت الاسلام اسلامی فر اظهار کرد: جوانان ذهن‌هایی تیز، نکته سنجی‌هایی دقیق و قدرت حدس بالایی دارند، آن‌ها طرح و برنامه‌های زیبایی ارائه می‌دهند و چون دنبال یکنواختی نیستند، ایده‌هایی خلاقانه و نوآورانه پیشنهاد می‌دهند؛‌ سپس باید این طرح‌ها را نزد افراد با تجربه و کامل ارائه داد تا آن را تشریح و در صورت لزوم با رفع ایرادات آن را اصلاح کنند تا به یک طرح جامع و کامل تبدیل شود./202/1308/ب1

ارسال نظرات