۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۸۲۰۲۵
حجت الاسلام عصاری:

دشمن شناسی رمز غلبه بر دشمن است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دشمن شناسی رمز غلبه بر دشمن است از شیطان به عنوان یکی از دشمنان اصلی انسان نام برد که برای هلاکت او برنامه ریزی می کند.
عصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا عصاری، بعد ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اگر کسی بخواهد بر دشمن غلبه کرده و پیروز شود باید دشمن شناس بوده و دشمن را بشناسد، گفت: برای غلبه بر دشمن شناخت نقاط ضعف و قوت خود و دشمن بسیار ضروری و مهم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دشمنان اصلی انسان، شیطان خبیث است که برای غلبه بر انسان نقشه و برنامه های زیادی دارد و منظم و دقیق برنامه ریزی می کند، افزود: شیطان یک موجودی خیالی و تصوری نیست بلکه حقیقت شیطان مانند حقیقت انسان است یعنی همانگونه که انسان دارای ماهیت بوده و حقیقت داشته و از جنس خاک است شیطان هم به همین شکل ماهیت و حقیقت دارد و تنها تفاوت او با انسان این است که او از جنس اجنه است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شیطان به قدری حقیقی است که اگر یکی از سردارانش از فرمان او سر پیچی کند او را گردن می زند.

حجت الاسلام عصاری تصریح کرد: همان گونه که در طول تاریخ بر تجربیات انسان افزوده شده در طول تاریخ بر تجربیات شیطان هم برای فریب انسان افزوده شده و او هر روز براساس تجربیات خود از روش های تازه ای برای فریب انسان استفاده می کند.

وی افزود: ملا صدرا در ذیل ترجمه آیه  21 سوره اعراف«قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ» بیان می کند که شیطان برای پدر و مادر ما که قسم خورده بود که آنها را راهنمایی و هدایت می کند به گونه ای عمل کرد و آنها را فریب داد که آنها را از بهشت بیرون کردند در حالی که برای ما قسم خورده که ما را فریب دهد با این مثال مشخص است که شیطان با ما چگونه رفتار خواهد کرد.

وی افزود: تعداد راه هایی که شیطان برای فریب انسان استفاده می کند به اندازه راه هایی است که برای هدایت انسان وجود دارد بنابراین انسان در برخورد با این دشمن باید آگاه و بسیار هوشیار باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قدرت و نفوذ شیطان به حدی زیادی است که یکی از علمای برجسته همواره بیان می کرد که خدا شما را از شر شیطان در بهشت هم در امان نگه دارد زیرا اگر شر شیطان نبود حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) در بهشت هم فریب او را نمی خوردند.

حجت الاسلام عصاری با اشاره به اینکه شیطان در آخر الزمان با تمام توان خود به مؤمنان هجوم می آورد و تمام تیرهای فریب و فتنه گری خود را به سوی آنها پرتاب می کند، گفت: علت این موضوع این است که با ظهور قدرت و عمر شیطان به پایان می رسد.

وی افزود: عده ای تصور می کنند که عمر شیطان تا قیامت است در حالی که در قرآن بیان شده تا یوم معلوم به شیطان فرصت داده شده و مفسران بیان می کنند که آن یوم معلوم روز ظهور است و چون شیطان تا روز ظهور بیشتر فرصت ندارد تمام تلاش خود را برای فریب انسان به کار می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: سهمگین ترین تیری که شیطان برای فریب مؤمنان در عصر ظهور به کار می گیرد بی عفت و بی حیایی است و شیطان با این تیر جامعه ایمانی را به جهنم می کشاند.

حجت الاسلام عصاری با بیان اینکه عفت دارای مراتبی است، گفت: نگاه، زبان، شکم، پوشش و دامن انسان باید عفیف باشد و اگر مؤمنی این پنج عفت را رعایت کند خواهد توانست در زندگی خود با فریب شیطان مقابله کند و در این میان مراتب عفت، عفت شکم و عفت دامن مهم تر است به گونه ای که امام صادق(ع) و امام سجاد(ع) بیان می کنند که عفت دامن و عفت شکم بعد از معرفت به خدا بزرگترین معرفت ها است.

وی افزود: امروز متأسفانه غرب در قالب فیلم ها و سریال های خود بی عفتی را به حدی ترویج می کند که در آینده ای نه چندان دور حتی خواهر و برادر در کنار هم در یک خانه امنیت نخواهند داشت.

استاد حوزه علیمه قم با بیان اینکه عده ای بیان می کنند که تماشای سریال های ترکیه ای و فیلم های ماهواره ای اثری روی آنها ندارد، یادآور شد: بی حجابی، اختلافات خانوادگی، فساد اخلاقی از پیامدهای تماشای این سریال ها است و برای امت اسلامی و شیعی که الگویی مانند حضرت زهرا(س) دارد این گونه رفتار کردن زشت و ناپسند است./968/پ202/ی

 

ارسال نظرات