۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۸۱۹۷۳
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

موازی کاری پژوهشی و عرصه های زمین مانده در حوزه

یکی از مشکلاتی که پژوهش های حوزه به آن دچار شده، موازی کاری است، در برخی پژوهش ها تناسبی با نیاز جامعه یافت نمی شود.
پژوهش دینی

حجت الاسلام احمد کوثری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه تناسب پژوهش های حوزه علمیه با نیازهای جامعه بیان داشت: در برخی پژوهش های حوزه علمیه با نیازهای جامعه تناسبی یافت نمی شود؛ امروزه جامعه در حال پیشرفت است و نیازهای فقهی فروانی یافت می شود اما پژوهش های حوزه علمیه جوابگوی آنها نیست.

معاون آموزش مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) موازی کاری را مهم ترین آفت پژوهش های حوزوی دانست و گفت: این که چندین پژوهشگاه به یک موضوع بپردازند فراوان مشاهده می شود در حالی که نیازهای فراوان دیگری روی زمین مانده اند.

وی خاطرنشان کرد: دست به قلم شدن طلاب در آغاز طلبگی ضروری است بنابراین استاد باید منابع را معرفی کند تا طلبه به آنها مراجعه کند نه این که تمام مطالب را بگوید و طلبه نیز پس از اتمام کلاس به کتاب های دیگری مراجعه نکند؛ در حوزه علمیه ظرفیت های پژوهشی فراوانی وجود دارد اما استاد انگیزه پژوهش را در طلبه ایجاد نمی کند.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر حضور فعال حوزه علمیه در نمایشگاه کتاب جهت معرفی پژوهش های حووزی، بیان داشت: رسانه ها نیز باید در زمینه معرفی پژوهش ها حوزه علمیه را یاری کنند البته در صورتی که پژوهش متناسب با نیاز روز جامعه باشد جایگاه خود را در جامعه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایجاد هیأت اندیشه ورز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب برای تشخیص نیازهای روزجامعه در حوزه علمیه ضروری است و در صورت تشکیل این هیأت موازی کاری نیز حذف خواهد شد؛ حوزه علمیه باید متولی ایجاد مؤسسات تخصصی باشد به این گونه که حوزه نیاز های تخصصی خود را بیان کند و دیگران در صورت صلاحدید آنها را ایجاد کنند نه این که در زمینه یک موضوع چندین مؤسسه وجود داشته باشد اما در موضوع دیگر حتی یک مؤسسه وجود نداشته باشد./1324/ت302/ج

ارسال نظرات