۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۸۱۹۶۱
مدیر حوزه علمیه اباصالح تشریح کرد؛

تمایزات اصلی انسان با دیگر موجودات

حجت الاسلام کشکولی گفت: وجود پنج عنصر قلب، درک، تدبیر، عزم و فطرت انسانی از تمایزات اصلی انسان با دیگر موجودات است.
کشکولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبد الکریم کشکولی در سخنرانی صبح امروز که در محفل فاطمی واقع در محله کرآدباد برگزار شد، گفت: نباید طوطی وار خداوند را عبادت کنیم.

وی در ابتدا موضوع بحث خود را پیرامون تفاوت های میان انسان و حیوان مطرح کرد و افزود: خداوند به انسان نسبت به حیوان امتیازاتی داده است و برای هر کدام از این امتیازات مأموریتی برای او در نظر گرفته است که اگر انسان به این مأموریت ها توجه کند و جامه عمل بپوشاند، به طور قطع سعادتمند خواهد شد.

حجت الاسلام کشکولی ابراز کرد: نخستین امتیاز انسان نسبت به موجودات دیگر، وجود قلب در وجود انسان است؛ منظور از قلب، تکه گوشتی که وظیفه خون رسانی به کل بدن را دارد نیست، بلکه قلب به وسط بدن انسان گفته می شود که محل ظهور و بروز احساسات مختلف است.

مدیر حوزه علمیه اباصالح(عج) با بیان حدیثی قدسی که خداوند در آن می فرماید، قلب انسان حرم الله است، در این حرم به کسی جز خداوند سکونت ندهید، اذعان کرد: مأموریت قلب انسان این است که فقط جایگاهی برای خداوند باشد؛ قلبی که تنها ساکنش خداوند باشد، هیچ گاه نیتی به جز کسب رضایت الهی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: دومین تفاوت انسان با دیگر موجودات، وجود درک و شعور در وجود انسان است؛ برخورداری از درک و شعور به انسان احاطه علمی و عقلی می دهد نسبت به چیزهایی که می گوید.

وی توضیح داد: اگر هزاران کلمه به یک طوطی آموزش دهیم و او بتواند آن کلمات را بر زبانش جاری کند، هرگز نخواهد توانست روی کلماتی که بیان می کند، احاطه عقلی و علمی پیدا کند.

حجت الاسلام کشکولی افزود: مأموریت انسان در برخورداری از درک و شعور این استکه با استفاده از این موهبت الهی، عباداتش را با فهم و شعور انجام دهد؛ انسانی که بدون توجه به معنا و مفهوم الفاظ و عبارات در نماز، نماز می خواند، مأموریتش را در قبال این موهبت الهی به سرانجام نرسانده است.

مدیر حوزه علمیه اباصالح(عج) سومین امتیاز انسان نسبت به دیگر موجودات را، قدرت تدبیر انسان دانست و گفت: انسان با استفاده از قدرت تدبیرش بین خوب و بد تفاوت قائل می شود؛ به کاری گیری صحیح این قدرت باعث می شود انسان بهشت را بر جهنم برگزیند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: چهارمین دلیل تمایز انسان با دیگر موجودات، عزم و اراده ای است که در وجود انسان نهادینه شده است و دیگر موجودات از آن بی بهره هستند؛ عزم و اراده یعنی انسان با خواست خودش هدفی را انتخاب می کند و عملش را متناسب با آن، تنظیم می نماید.

وی وجود فطرت انسانی را پنجمین عامل تمایز انسان با دیگر موجودات معرفی کرد و اظهار داشت: عشق به کسب کمالات، علاقه به مستقل بودن و راحت طلبی از لوازم فطرت انسانی است که دیگر موجودات از آن بی بهره اند./202/867/ب1

ارسال نظرات