۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۸۱۹۲۲
حجت ‌الاسلام والمسلمین نکونام:

آسیب شناسی در حوزه های علمیه یک اصل است

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آسیب شناسی در حوزه های علمیه یک اصل است، گفت: باید تهذیب جزء ساختار حوزه ها قرار گیرد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، شامگاه شنبه 30 بهمن ماه در دیدار با معاون ارتباطات و امور حوزه های علمیه خواهران کشور، با اشاره به اینکه اگر روزی اهمیت حوزه ها مورد غفلت قرار می گرفت، به لطف الهی امروز مورد توجه جدی است، گفت: اگر چه روزی نسبت به شکل گیری حوزه های علمیه باور و اعتقاد قلبی وجود نداشت و حتی منع هم صورت می گرفت، اما با نگاه ارزشمندی که اقتضا می کرد، حوزه های علمیه شکل گرفت و روز به روز هم آثار و برکات آن ملموس تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نهال 20 ساله حوزه های علمیه خواهران در ابتدای راه قرار دارد و هنوز برای به بار نشستن آن باید زمان بیشتری بگذرد، اظهار کرد: باید پایه کار بسیار حساب شده، غنی، پربار، متشکل و به طور مستمر صورت بگیرد تا انشالله آثار و برکات آن در دراز مدت بهتر خود را نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی جامعه نیز آثار و برکات حوزه های علمیه خواهران در بسیاری از عرصه ها کاملا مشهود و قابل تشکر است، افزود: به یقین فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران نقش مهمی در سامان دهی محافل خانگی و مجالس مربوط به بانوان دارند و این چیز کمی نیست.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه امروز اقبال آگاهانه نسبت به حضور خواهران طلبه در مجالس بانوان بسیار است، گفت: جامعه دریافته است که برای امور دینی باید از کارشناسان تخصصی آن استفاده کنند، به همین دلیل به سمت فراهم آوردن زمینه حضور طلاب خواهر در مجالس بانوان سوق داده شده اند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه آسیب شناسی در حوزه های علمیه یک اصل است، گفت: آسیب شناسی در حوزه های علمیه باید در زمینه های علمی، آموزشی، تهذیب و اخلاق صورت گیرد تا طلاب از جهت کاربردی بودن در اجتماع نقش آفرین باشند.

وی نقش آسیب شناسی در رشد و پویایی حوزه های علمیه را غیرقابل انکار دانست و اظهار کرد: استقلال حوزه های علمیه برادران و خواهران یک امر پسندیده و قابل قبول است اما باید مراقب باشیم این استقلال به یک حالت درون مجموعه منجمد نینجامد.

رییس استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه باید باز اداره شوند، ابراز کرد: اداره باز یعنی از آرا و نظرات دیگران نیز استفاده و از ظرفیتها نهایت بهره برده شود که اگر این شد موفق می شویم.

وی با بیان اینکه به همان میزانی که باید از ظرفیت حوزه های علمیه خواهران استفاده شود، باید از ظرفیت جامعه نیز برای رشد و پویایی حوزه های علمیه بهره ببریم، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت جامعه نباید تشریفاتی باشد؛ نباید صرفا هیأت امنایی تشکیل شود و تنها به برگزاری جلسات بسنده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به نقش بی بدلیل ائمه جمعه در پیشبرد اهداف حوزه های علمیه برادران و خواهران در هر منطقه، تصریح کرد: مسؤولیت حوزه های علمیه برادران در این استان بر عهده ائمه جمعه است، باید بکوشیم از ظرفیت آنها به صورت کاربردی در حوزه های علمیه خواهران نیز استفاده کنیم که تا به امروز این مهم شکل نگرفته است.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه حوزه های علمیه خواهران به صورت بسته اداره می شوند و این بحثی کشوری است، افزود: اگر چه ممکن است این نوع مدیریت در برخی موارد هم مفید باشد اما از آنجایی که نمی توان از همه ظرفیتها استفاده کرد آسیبی جدی است.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه باید از کسانی در هیأت امنا استفاده شود که دارای ظرفیت تمام عیار باشند، گفت: اساس شکل گیری هیأت امنا در حوزه های علمیه خواهران این است که مشکلات را برطرف کنند و زمانی این امر محقق می شود که هیأت امنا توانا و قدرتمند باشند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در ادامه رشد علمی حوزه های علمیه خواهران را قابل قبول دانست و افزود: یکی از مهمترین آسیبهای امروز حوزه های علمیه این است که سمت و سوی معنوی و اخلاقی و تزکیه در بین طلاب کم شده است و این یک خطر جدی است.

وی با بیان اینکه خواهران برای تهذیب و تزکیه به مراتب نسبت به برادران مهیاتر هستند، ابراز کرد: باید در حوزه های علمیه برای تهذیب و اخلاق حساب ویژه باز شود و همه نسبت به آن مسؤول هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به اینکه راه اندازی معاونت تهذیب در حوزه های علمیه به تنهایی کارگشا نیست، تصریح کرد: اگر چه کار تشکیلاتی بسیار خوب است اما باید تهذیب جزء ساختار حوزه ها قرار گیرد.

رییس استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه باید رویکرد حوزه های علمیه خدامحور باشد، گفت: حوزه باید متفاوت از سایر مراکز آموزشی و دانشگاهی باشد و چیزی که این تفاوت را به وجود می آورد پرداختن به مسأله اخلاق به صورت کاربردی است./9457/202/ب2

ارسال نظرات