۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۴۸۱۹۰۰
سخنران حرم رضوی:

حسد از آثار عدم توکل بر خداوند است

حجت الاسلام رضوی نسب با بیان‌ اینکه حسد تا قتل دیگران و حتی خود انسان حسود پیش می‌رود، گفت: انسانی گرفتار حسد می‌شود که توکلش بر خدا کم شده و اعتماد به نفسش را از دست داده است.
حجت ا لاسلام رضوی نسب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید محمد رضوی نسب سخنران حرم رضوی عصر امروز در رواق دارالمرحمه حرم رضوی با بیان این‌که هر قوم و ملتی در هر دین و مکتبی از نظر زندگی روش و منش خاص خودشان را دنبال می‌کنند، گفت: در این بین گاه برخی امور در بین این اقوام مشترک و متداول است که از نظر ما مسلمانان نه تنها ارزش نیست بلکه ضد ارزش محسوب می‌شود.

امام جماعت حرم رضوی ادامه داد: از نظر اسلام آنچه سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد، پیروی از سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان است، موضوعی که خداوند در قرآن بر آن تأکید و مردم را به الگو برداری از پیامبر(ص) در زندگی مادی و معنوی سفارش کرده اند.

وی با تأکید بر این‌که طبق روایات در روز قیامت حضرت نوح(ع) آرزو می‌کند کاش جزو امت حضرت محمد(ص) قرار می‌گرفت، ابراز کرد: جزو امت پیامبر آخرالزمان قرار گرفتن افتخار بزرگی است اما باید توجه داشت که این موضوع نه تنها در ظاهر بلکه باید در عمل وجود داشته باشد و ما در زندگی و اعمالمان، پیروی روش و منش پیامبر(ص) باشیم.

حجت الاسلام رضوی نسب خاطرنشان کرد: ما باید زندگی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع)‌ ایشان را بررسی و سپس به مقایسه زندگی خودمان با آن‌ها بپردازیم تا ببینیم چه میزان در مسیر رفتار و گفتار پیامبر(ص) قرار داریم.

سخنران حرم رضوی تصریح کرد: طبق کلامی از رسول الله(ص)، عقل، دین، حیاء و عمل صالح چهار صفت گران‌بها هستند که بر زیبایی معنوی انسان می‌افزایند و در مقابل چهار خصلت غضب، حسد، طمع و غیبت می‌توانند به ترتیب این چهار صفت نیکو را از بین می‌برند.

وی اظهار کرد: عقل انسان را از سایر موجودات متمایز و تاج کرامت و اشرف مخلوفات را بر سر انسان قرار داده است، با این وجود غضب و عصبانیت می‌تواند عقل را زائل و انسان را غیر قابل کنترل کند؛ انسان عصبانی به هیچ چیز حتی نزدیکان خودش توجه ندارد و تنها زمانی که خشمش فروکش کند متوجه رفتارش می‌شود.

امام جماعت حرم رضوی با تأکید بر این‌که دین را حسد از بین می‌برد، تأکید کرد: حسد انسان را به انحطاط نزدیک و ایمان او را همچون آتشی که هیزم را در برمی‌گیرد، می‌سوزاند و خاکستر می‌کند.

حجت الاسلام رضوی نسب با بیان‌اینکه حسد تا قتل دیگران و حتی خود انسان حسود پیش می‌رود، ابراز کرد: انسانی گرفتار حسد می‌شود که توکلش بر خدا کم شده و اعتماد به نفسش را از دست داده است،‌ این فرد تنها جنبه ظاهری عالم را می‌بنید و به باطن عالم و خداوند بی‌توجه است.

وی با بیان این‌که حیا در مرحله ایمان قرار داد و هرچه  ایمان بیشتر باشد حیا هم بیشتر است، اظهار کرد: طمع و زیاده خواهی سبب می‌شود تا انسان عزت نفس و حیایش را برای رسیدن به دنیا زیرپا بگذارد و خودش را برای دستیابی به جاه و مقام دنیا خوار و کوچک کند.

سخنران حرم رضوی افزود: غیبت نیز یکی از بزرگترین مسائل ضد ارزشی است که مشکلات فراوانی برای انسان به وجود می‌آورد و اعمال صالح او را نابود می‌کند./1308/202/ب2

ارسال نظرات