۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۴۸۱۸۹۵
به قلم آیت الله احمد بهشتی؛

کتاب مروری بر اندیشه های سیاسی و اخلاقی امام صادق منتشر شد

کتاب مروری بر اندیشه های سیاسی و اخلاقی امام صادق علیه السلام از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
کتاب مروری بر اندیشه های سیاسی و اخلاقی امام صادق علیه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مروری بر اندیشه های سیاسی و اخلاقی امام صادق علیه السلام نوشته آیت الله احمد بهشتی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: «آشنایی با شخصیت های بزرگ و برجسته، و شناخت شیوه زندگی و راه و رسم اخلاقی و سیاسی و خانوادگی ایشان برای کسانی که در پی زندگی بهتر و سعادتمندانه ای هستند، و نمی خواهند دست خوشِ رکود و احیانا عقب گرد شوند، بسیار مفید و آموزنده و الهام بخش است.

فایده بخشی و آموزندگی و الهام بخشی هنگامی ایده آل تر و کاملا رضایت بخش است که شخصیت مورد بحث، بر مسند امامت و عصمت نیز تکیه زده باشد.

امروز آنچه برای مسلمانان ایران و جهان اهمیت بسیار دارد، تحقق بخشیدن سبک زندگی اسلامی است. قطعا مسلمان می خواهد به سبک اسلام زندگی کند. سبک زندگی اسلامی را باید از متن کتاب و سنت و از مطالعه سبک زندگی پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به دست آورد.

هر کدام از پیشوایان مکتب با شرایط ویژه ای مواجه شده، و به اقتضای آن شرایط و اوضاع و احوال به گونه ای عمل کرده اند که هم موافق با تکلیف الهی است و هم می تواند در اعصار و قرون مختلف برای آیندگان الگو باشند، و صد البته که برخورد آنها انفعالی نیست.

در این کتاب با شخصیتی آشنا می شویم که مذهب خود را به او منسوب می کنیم؛ یعنی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، چرا که او توانست با پرورش چهار هزار شاگرد، فرهنگ ناب اسلام را در ابعاد مختلف اعتقادی، عبادی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی به مردم معرفی کند».

کتاب حاضر مروری بر اندیشه های سیاسی و اخلاقی امام صادق علیه السلام است که در سه بخش کلی شامل «تولد و شخصیت»، «روح مجسم» و «سیره اخلاقی و معنوی» تهیه و تنظیم شده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:  در دوران حیات امام جعفر صادق علیه السلام که سال های انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس بود، فرصت بسیار مناسبی دست داد که این امام همام به فعالیت های فرهنگی و مذهبی بپردازد، عصر ایشان زمان جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون در جهان اسلام بوده است.

از این رو موقعیت خوبی برای ترویج مبانی علمی، فقهی و فرهنگی شیعه پیش آمد و آن حضرت علاوه بر تربیت شاگردانی دانشمند و نخبه، به مبارزه با جور و ستم حاکم نیز توجه داشت و به خاطر همین فراهم بودن زمینۀ فعالیت برای ایشان، بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه ها از ایشان نقل گردیده است.

فقه شیعه با جامعیت و گستردگی ای که دارد، عمدتاً بر روایات به جا مانده از ایشان مبتنی است؛ از این رو مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری می نامند.

مطالعه سبک زندگی و سیرۀ اجتماعی آن حضرت به ما می آموزد که نباید فرهنگ را که می تواند زمینه ساز جامعه ای سالم باشد دست کم بگیریم و در راه آشنایی مسلمانان با فرهنگ ناب اسلامی باید تلاش کنیم و نگذاریم فرهنگ های وارداتی، ما و همه مقدسات ما را تحت الشعاع قرار دهد.

کتاب مروری بر اندیشه های سیاسی و اخلاقی امام صادق علیه السلام نوشته آیت الله احمد بهشتی با شمارگان 1150 جلد و به قیمت 12000 تومان در 224 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد ه است./907/پ202/ق

ارسال نظرات