۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۴۸۱۸۵۳

بررسی سرفصل‌های رشته «سیاست‌گذاری عمومی» در شورای عالی انقلاب

شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی سرفصل‌ و برنامه درسی رشته سیاست‌گذاری عمومی در مقطع کارشناسی ارشد را بررسی کرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 132 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر غلامعلی حداد عادل با اشاره سفر اخیر خود به شهر مقدس قم گفت: تعمیق ارتباط و افزایش تعامل و همکاری با حوزه علمیه قم به عنوان کانون اصلی تولید علم دینی به عنوان زمینه علوم انسانی اسلامی همواره مورد توجه بوده است.

وی افزود: در سفر اخیر بنده به همراهی رییس دبیرخانه و معاونان ایشان در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، تلاش شد تا ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های شورا به مؤسسات فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی، نحوه بهره‌گیری از ظرفیت‌های این مؤسسات نیز مورد بررسی قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره فارابی ادامه داد: در این جشنواره ضمن تأکید بر نقش علوم انسانی در پی‌ریزی حرکت کشور به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی، توجه به نوسازی و بازسازی این علوم نیز مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه جلسه و با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی دکتر مصطفی ملکوتیان و حجت‌الاسلام‌ منصور میراحمدی به عضویت کارگروه علوم سیاسی انتخاب شدند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه 132 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی سرفصل‌ و برنامه درسی رشته سیاست‌گذاری عمومی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و گزارش تهیه شده در کارگروه علوم سیاسی در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به سابقه و چرایی شکل‌گیری این رشته در این چند دهه اخیر برخی از مباحث مربوط در زمینه ارتباط این رشته با رشته‌های علوم سیاسی، مدیریت و علوم اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در ادامه گزارش با توجه به نیاز کشور به این رشته به منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بهینه در حوزه‌های مختلف و استفاده بهینه از منابع کشور برخی از سرفصل‌ها و برنامه‌های درسی این رشته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: نیاز مبرم کشور به سیاست‌گذاری کلان در حوزه‌های مختلف، در نظر گرفتن حوزه‌هایی مانند اقتصاد سیاسی بین‌الملل و مطالعات فرهنگ در این رشته درسی، در نظر گرفتن واحدهای عملی برای دانشجویان این رشته و توجه به آسیب‌شناسی سیاست‌های عمومی در واحدهای درسی.

اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی همچنین موارد ذیل را نیز مورد تأکید قرار دادند، در نظر گرفتن سرفصل سیاست‌گذاری امنیتی در مباحث این رشته، تبیین دقیق و روشن جامعه مطلوب اسلام به عنوان هدف نهایی هر سیاست‌گذاری و تفکیک بین مطرح سیاست‌گذاری و تحلیل محیط سیاست‌گذاری به عنوان لازمه تربیت هرگونه نیروی انسانی در این زمینه.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی اعضاء پیرامون برنامه درسی و سرفصل‌های رشته سیاست‌گذاری عمومی و با توجه به لزوم ایجاد دو گرایش در این رشته شامل گرایش اقتصادی ـ سیاسی و فرهنگی ـ اجتماعی این برنامه درسی و سرفصل‌ها برای اعمال این اصلاحات به کارگروه علوم سیاسی اعاده شد.

همچنین با تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی عنوان این رشته درسی به رشته سیاست‌گذاری عمومی و فرهنگ و تمدن اسلامی تغییر یافت./998/د101/س

ارسال نظرات