۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۴۸۱۸۲۹

جدیدترین شماره ماهنامه پاسدار اسلام به بازار نشر رسید

چهارصد و نوزدهمین و چهارصد و بیستمین شماره ماهنامه پاسدار اسلام ویژه دی و بهمن 95 از سوی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شد.
چهارصد و نوزدهمین و چهارصد و بیستمین شماره ماهنامه پاسدار اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارصد و نوزدهمین و چهارصد و بیستمین شماره ماهنامه پاسدار اسلام ویژه دی و بهمن 95 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسؤولی محمدحسن رحیمیان روانه بازار نشر شد.

در این شماره از ماهنامه این مقالات و مطالب را می‌خوانیم: «رفع بلا و عقوبات با توبه و استغفار»، «از خودتان حساب بکشید»، «اسرار امامان»، «منشور مدیریت علوی درسنامه مدیران»، «نقاط ضعف هر دوره، ناشی از دور تفکرات انقلاب بوده است»، «طنین زنگ انقلاب در 12 بهمن»، «انقلاب اسلامی با رقه الهی»، «منظومه اهل دل».

«نقاط ضعف هر دوره، ناشی از دور تفکرات انقلاب بوده است» عنوان گفت‌وگویی با دکتر سعید جلیلی درباره «مروری بر پدیده انقلاب اسلامی» است.

در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم:

- با گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، به نظر شما فاصله ما تا وضع آرمانی و مطلوب کجاست؟

امروز انقلاب اسلامی در عمل واقعیاتی را به جهان نشان داده که این واقعیات از یک سو موجب اعجاب و تحسین دوستان انقلاب و از سوی دیگر موجب خشم و غضب دشمنان و استکبار شده است. این موضوع فقط یک ادعا نیست بلکه اظهارت رسمی دشمنان انقلاب، گویای این واقعیت است.

 حالا باید توجه داشت چه چیزی این موفقیت‌ها را رقم زده است؟ اگر انقلاب اسلامی موفقیت‌هایی داشته که باعث خوشحالی دوستان و خشم دشمنان شده، علت چه بوده است؟ علت در همان مبنای متفاوت انقلاب اسلامی است.

مبنای انقلاب اسلامی اجابت دعوت خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به سوی خدا بوده و وعده و قاعده قرآن هم این است که اگر ملتی این وعده را اجابت کند، یک حیات جدید می‌گیرد.

لذا ملت ما علاوه بر وسایل نظری در عمل هم این را تجربه کرده که هرگاه در مسیر انقلاب اسلامی و اجابت این دعوت حرکت کرده است، موفقیت‌های بزرگ رقم خورده و هر جا برعکس عمل شده، ناکامی‌ها مختلف به وجود آمده است.

پس زمانی می‌توان به وضع و مطلوب رسید که اصالت حرکت انقلاب اسلامی در اجابت دعوت خدا و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ادامه داشته باشد و این دو رکن الهی دارد؛ همان چیزی که امام خمینی رحمة الله علیه به عنوان ثمره انقلاب آن را «جمهوری اسلامی» نامید؛ «اسلامیت» و «جمهوریت» که هر دو مبنای دینی دارد.

- آیا جمهوریت فقط در بعد سیاسی خلاصه می‌شود؟

خیر. برای تحقق اندیشه اسلام ناب در صحنه سیاست اقتصاد، اجتماع و فرهنگ باید مردم مشارکت داشته باشند و هنر انقلاب اسلامی این بود که نشان داد چگونه «جمهور» می‌تواند اندیشه «اسلام» را با موفقیت محقق کند.

 اصل پیروزی انقلاب اسلامی حاصل حضور موفق مردم در عرصه «سیاست» بود. دفاع مقدس، نماد مهمی از تجلی موفق جمهوریت در نظام اسلامی در عرصه دفاع بود و نشان داد اگر مبنای دین بر قدرت مردم اعتماد شود پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ رقم می‌خورد و در حقیقت فرمایش حضرت علی علیه السلام مبنی بر اینکه «عماد الدین العامه من الامه؛ پایه دین، توده مردمند» روشن می‌شود. امام خمینی رحمه‌الله علیه این را باور داشت و لذا تلاش دشمن برای زاویه گرفتن مردم از نظام اسلامی به این خاطر است و دشمنان می‌دانند منبع قدرت جمهوری اسلامی و اسلامیت نظام، پشتیبانی مردمی خداباور و مؤمن است.

 راه‌اندازی بیش از صد شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای برای این است که بین باور مردم و باورهای انقلاب اسلامی فاصله بیفتد.

 لذا این جمهوریت، تنها در عرصه اقتصاد نیز باید تجلی پیدا کند. اگر مثل دفاع مقدس بسترهای حضور مردم در اقتصاد نیز بر مبنای تفکر دینی فراهم شود همان موفقیت‌های بزرگ در اقتصاد نیز رقم خواهد خورد و آنچه در صحنه مقابل با دشمنی‌های اقتصادی نیز می‌تواند ما را پیروز کند اتکا به مردم است.

 

همچنین در ادامه این شماره از ماهنامه پاسدار اسلام این عناوین پیش روی ما قرار گرفته است: «شکست رویاهای اردوغان در سوریه»، «آزادی سازی حلب، نقطه عطف جنگ سوریه»، «انتقال مالکین جزایر تیران و صنافیر از نگاه رژیم صهیونیستی» و «شتابان به سوی سکولاریسم!». «از میان خبرها»، «سیاست تا دیانت»، «خوش‌خلقی را محور زندگی بدانیم»، «شیوه‌های روانشاسانه امید بخشی»، «کمالات حضرت زینب سلام الله علیها»، «نگاهی گذرا به فضائل زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها»، «اهمیت و جایگاه شادی در تعالیم دینی»، «عوامل و اسباب طغیان شهوت»، «تاریخ سینمای ایران»، و «بی‌پرده با تاریخ؛ نگاهی به حوادث دی و بهمن 1361».

 

در عنوان «شتابان به سوی سکولاریسم!» به قلم دکتر محمد صادق کوشکی می‌خوانیم:

 مدت‌هاست که شاهد استفاده ابزار از زنان و دختران در پیام‌های بازرگانی سیمای جمهوری اسلامی هستیم! آن هم در حالی که قوانین و آیین نامه‌های موجود (حتی آیین نامه داخلی صدای و سیما در حوزه آگهی‌ها) استفاده ابرازی زنان و کودکان در پیام‌های بازرگانی ممنوع کرده؛ اما این امر زشت و غیراخلاقی و غیر شرعی مدتهاست که در سیما جمهوری اسلامی شیوع یافته و به امر عادی و عرفی بدل شده و از آنجا که این رویداد به صورتی گام به گام و تدریجی صورت گرفته، توجه چندانی را به خود جلب نکرده است! دقت و تأمل کوتاهی در آگهی‌های بخش شده از سیما ثابت می‌کند که در اکثریت این پیام‌های بازرگانی، حضور زنان و دختران جوان با پوشش و آرایش‌های جذاب و خاص (مصداق بارز تبرج محسوب می‌شود) بسیار پررنگ و محوری است و از تبلیغ در و پنجره گرفته تا آگهی مواد خوراکی و پوشاک را شامل می‌شود!‌

توسل به جاذبه‌های جنسی زنان برای فروش کالا و خدمات یکی از قدیم‌ترین مصادیق استفاده ابزاری از جنش زن و قربانی کردن اخلاق و عفت و عمومی در پای سرمایه‌داری سود پرستی است. این پدیده یکی از نمادهای شاخص تمدن غرب است. و رواج آن در رسانه ملی تنها نظام دینی جهان به معنای تسلیم شدن در برابر این نماد تمدن غرب و کنار گذاشتن تبعیت از دین در این عرصه مهم فرهنگی است و متأسفانه عادی شدن این فاجعه و تخلف فرهنگی در سیمای جمهوری اسلامی باعث شده تا فضاهای تبلیغاتی شهری و نشریات نیز در مورد استفاده ابزاری و جنسی از زن برای تبلیغات تجاری؛ دوشادوش رسانه ملی وارد عمل شود و در زدن و چوب حراج به عفت عمومی باهم به رقابت برخیزند.

در همین مسیر باید رواج تبرج در میان اغلب مجریان و بازیگران مؤنث سیما اشاره کرد. این روند که از دو دهه پیش آغاز شده بود، در این روزها به اتفاقی روزمره و عادی در فضای رسانه ملی تبدیل شده و تا جایی که دیگر به چشم هیچکس نمی‌آید (متولیان صدا و سیما و نه عمده مخاطبان سیما!) و برای فهم میزان این فاجعه، تنها راه ممکن مقایسه پوشش و آرایش در برنامه‌ها دهه‌های شصت و هفتاد سیما با وضعیت و پوشش و آرایش فعلی اکثریت مجریان و بازیگران سیمای جمهوری اسلامی است.

در این میان نحوه نگرش عموم جامعه به صدا و سیما نیز مزید بر علت است چرا که در نظر این عده، برنامه‌های سیما و هنجارهای حاکم بر آن اسلامی و مورد تأیید نظام است و عملاً به مثابه شاخص و ملاک مورد استناد اکثریت فوق الذکر قرار می‌گیرد و عملاً سکولاریسم جاری در این بخش برنامه‌های سیما به جامعه و به خصوص نسل جوان سرایت می‌کند. از آنجا که پوشش و آرایش اغلب مجریان و بازیگران سیما جمهوری اسلامی مصداق تبرج به شمار می‌آید. لذا نباید از مصداق مفهوم سکولار به فضای حاکم به این عرصه برآشفت، چرا که هیچ نگرش فقهی شاخصی تبرج موجود در برنامه‌های سیما را تأیید نخواهد کرد. در حالی که این سبک پوشش و آرایش بر اساس عرف موجود در جامعه امری مورد پذیریش و مقبول است و سکولاریسم چیزی جز اولویت دادن به نظر عرف و کنار گذاشتن نظر شرع نیست. لازم به ذکراست که این روند به دلیل تدریجی و گام به گا بود، به چشم نیامده و حتی در منظر بسیار عادی و طبیعی جلوه کرده و مخالفت خاصی را بر نیانگیخته است.

گفتنی است، چهارصد و نوزدهمین و چهارصد و بیستمین شماره ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی «پاسدار اسلام» در 76 صفحه و با قیمت 5000 تومان به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات