۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۸۱۷۵۸
آیت الله مهدوی:

قلب اهل بیت ظرف مشیت خداوند است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اراده الهی در دل اهل بیت(ع) منعکس می شود و ایشان آن اراده را اعمال می کنند؛ از طرفی برخی معتقد هستند که خداوند همه کارهایش را خودش انجام می دهد و اهل بیت(ع) در عالم هستی هیچ کاره هستند، که این نظر نیز در کنار نظر مفوضه رد می شود، چرا که خداوند خودش اهل بیت(ع) را به عنوان وسیله و پل ارتباطی بین عبد و معبود معرفی کرده است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس دروس خارج فقه در مدرسه صدر بازار اصفهان برگزار شد، گفت: تنها باید تقوای الهی را رعایت کنیم.

وی در تفسیر آیه پنجاه و یکم سوره نحل که می فرماید«وَقَالَ اللَّهُ لا تَتَّخِذُوا إِلَهَیْنِ اثْنَیْنِ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ»، افزود: قرآن در این آیه خطاب به انسان ها می فرماید خدای یگانه را بپرستید  و تنها از او بترسید؛ عبارت اله اثنین ناقض پرستش خدایان دوگانه و چندگانه است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: مشرکان دو دسته هستند، برخی از آن ها بت ها را در عرض عبودیت خداوند قرار می دهند و برخی دیگر بت ها را به عنوان تدبیر کننده امور، پائین تر از خداوند می پندارند، و خداوند در این آیه اعتقاد هر دو گروه را واهی و باطل می داند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند امور عالم را به هیچ کس و هیچ چیز تفویض نکرده است، اذعان کرد: اعتقاد به تفویض امور به اهل بیت(ع) نیز شرک است؛ امام حسن عسکری(ع) می فرمایند، مفوضه دروغ می گویند که خداوند امور را به ما واگذار کرده است، بلکه دل های ما ظرف مشیت الهی است.

امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: اراده الهی در دل اهل بیت(ع) منعکس می شود و ایشان آن اراده را اعمال می کنند؛ از طرفی برخی معتقد هستند که خداوند همه کارهایش را خودش انجام می دهد و اهل بیت(ع) در عالم هستی هیچ کاره هستند، که این نظر نیز در کنار نظر مفوضه رد می شود، چرا که خداوند خودش اهل بیت(ع) را به عنوان وسیله و پل ارتباطی بین عبد و معبود معرفی کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: بهترین و جامع ترین نظر، نظر شیعه است که می گوید خداوند محل صدور خیر است و اهل بیت(ع) محل ظهور خیر هستند؛ این اعتقاد با آیات قرآن منطبق است.

وی با بیان اینکه امور جهان با مداخلات واسطه ها پیش می رود، ابراز کرد: وهابی ها به واسطه بودن ملائکه معتقد هستند ولی اعتقاد به واسطه بودن اهل بیت(ع) را شرک می دانند، این مسأله واقعاً مضحک و خنده آور است.

آیت الله مهدوی تبیین کرد: خداوند هیچ نیازی به واسطه ها ندارد بلکه واسطه بودن اهل بیت(ع) و ملائکه جزء تشریفات جهان هستی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تشریح آیه پنجاه و دوم سوره نحل که می فرماید«وَلَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَلَهُ الدِّینُ وَاصِبًا أَفَغَیْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ»، افزود: به سبب اینکه مالکیت زمین و آسمان در اختیار خداوند است، شایسته نیست ما به جز خداوند، شخص یا شیء دیگری را پرستش کنیم؛ ما باید تنها به مراعات تقوای خداوند مشغول شویم، چرا که مراعات تقوای دیگران، موجب شقاوت می شود./867/202/ب1

 

ارسال نظرات