۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۴۸۱۷۴۷
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

فعالیت های موازی و عجولانه آفت پژوهش های حوزوی است

مفتاح فعالیت های موازی و عجولانه را آفت پژوهش های حوزوی خواند و گفت: بخش عمده ای از فعالیت های برخی مراکز پژوهشی صرفا برای بالا بردن آمار است.
احمدرضا مفتاح عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

احمدرضا مفتاح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آسیب ها و چالش ها پیش روی پژوهش های حوزوی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مشکلات پژوهش در حوزه موازی کاری و فعالیت های تکراری و بدون ثمر است؛ بارها دیده ایم دو مؤسسه پژوهشی مشابه فعالیت هایی شبیه به هم انجام می دهند درحالی که هر دو از فعالیت دیگری خبر دارد ولی حاضر نیستند فعالیت جدیدی داشته باشند.

دانشیار گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: یکی دیگر از آسیب هایی که در پژوهش های حوزه باید اصلاح شود کم عمقی و سطحی کاری است، چراکه با عرض تأسف باید اذعان کنیم بخش عمده ای از فعالیت های برخی از مراکز پژوهشی صرفا برای بالا بردن آمار است و اینکه باید در آخر سال مجلات و کتاب های زیادی داشته باشند تا از بودجه بهتری برخوردار شوند.

وی هزینه کردن مادی و معنوی در پژوهش را امری لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: نمی شود یک مؤسسه یا مرکز علمی فعالیتی پژوهشی را به شکل یک پروژه زودبازده برعهده بگیرد و سریع آن را تحویل بازار علمی دهد، چراکه در غیر این صورت شاهد کارهایی بی ثمر، سطحی و غیرقابل استفاده خواهیم بود.

مفتاح با بیان اینکه نباید یک پژوهشگر برای امرار معاش کار تحقیقی انجام دهد، خاطرنشان کرد: وقتی فردی دغدغه معاش و گرفتن حق تألیف داشته باشد نیز فعالیت او رنگ و بوی علمی و کاربردی پیدا نمی کند و نتیجه کار مثبت نخواهد بود، بنابراین هر مرکز علمی و حوزوی که به یک پژوهشگر اعتماد دارد و او را صاحب فکر و نظر می داند باید برای او هزینه کند تا آن فرد بدون دغدغه دیگری صرفا فکر و ذهن و قلم خود را برای کار پژوهشی صرف کند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مهم و نگران کننده در پژوهش هحوزوی موضوع محور بودن کلی است، یعنی پژوهش هایی که بارها در مورد آنها کار صورت گرفته دوباره به میدان می آید و کارهایی به صورت کلی و تکراری صورت می گیرد و طبعا هیچ نتیجه مطلوبی در برنخواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان با بیان چند توصیه برای ارتقای سطح پژوهش های حوزوی عنوان کرد: اولا پژوهشگر یا مرکز پژوهشی دغدغه معاش یا بودجه نداشته باشد و ثانیا اگر می خواهیم پژوهش هایی ناظر به نیازهای جامعه داشته باشیم باید عجله را کنار بگذاریم و ابتدا محققانی زبردست تربیت کنیم و در ادامه فضایی کاملا علمی را برای کار پژوهشی فراهم کنیم./1330/ت302/ی

ارسال نظرات