۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۴۸۱۷۴۳
در قم برگزار می شود؛

همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی

دبیرعلمی همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی از ارسال بیش از 80 مقاله به دبیرخانه این همایش و دریافت 11 مقاله سفارشی خبر داد.
همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند دبیر علمی همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره) در نشستی خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد با بیان این که مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزاری همایش ملی جنسیت و خانواده از نگاه علامه طباطبایی(ره) را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در شورای علمی همایش اتقاق نظر وجود دارد که جایگاه علامه طباطبایی(ره) در حوزه اندیشه اسلامی و توجه وی به مباحث زنان به عنوان نخستین متفکر شیعی ایجاد می کند به نظرات وی در حوزه زنان توجه ویژه شود.

دبیر علمی همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره) ادامه داد: در فراخوان عمومی همایش، بیش از 80 مقاله دریافت شده است که چکیده برخی از این مقالات در اختیار شرکت کنندگان در همایش قرار داده خواهد شد؛ برخی از مقالات نیز به افراد صاحب نظر در حوزه دین سفارش داده شده اند که تاکنون 11 مقاله دریافت شده است.

وی افزود: مقالات سفارشی با حضور اعضای هیأت علمی در روز همایش و در 4 پنل تخصصی بررسی می شوند؛ مصاحبه هایی با افراد مشهور و صاحب نظر همچنین منتقدان صورت گرفته است که منتشر نخواهند شد که این مصاحبه ها در دانستن چگونگی قضاوت شدن اندیشه های مطالعات اسلامی از بیرون به ما کمک خواهند کرد؛ همچنین در خط دهی میزگردهای همایش و اهداف آینده مرکز از این مصاحبه ها استفاده خواهد شد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به همکاران مرکز تحقیقات زن و خانواده در برگزاری همایش جنسیت و خانواده از نگاه علامه طباطبایی(ره) خاطرنشان کرد: انجمن مطالعات زنان دانشگاه تهران، دانشگاه های علامه طباطبایی(ره) و الزهراء(س) مرکز تحقیقات زن و خانواده را در برگزاری این همایش یاری می کنند و برخی از مقالات دریافتی نیز از سوی این مراکز است همچنین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهیه مقالات سفارشی این مرکز را یاری کرده است.

وی تبیین کرد: در چندین محور همایش به عنوان مثال در زمینه مواجهه علمی علامه طباطبایی(ره) با فضای گفتمانی زمان خود همانند گسترش مطالعات زنان در غرب همچنین مطالعات جنسیت و خانواده در کشورهای عربی مقاله ای دریافت نشده است اما مقالات فراوانی در زمینه نگرش علامه طباطبایی(ره) به بحث قوامیت دریافت شده است که این یک پدیده مثبت نیست زیرا گفته های علامه طباطبایی(ره) می تواند منشأ مقالات قابل توجهی باشد اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران ادامه داد: مبحث تأثیرگذاری علامه طباطبایی(ره) بر جریان های پس از دوران وی در حوزه جنسیت و خانواده همچنین فضای تعاملی علامه طباطبایی(ره) در زمان تدوین تفسیر المیزان و سهم درون متنی المیزان در حوزه جنسیت و خانواده از محورهای همایش ملی جنسیت و خانواده است که نیمی از مقالات مربوط به محور سهم درون متنی المیزان در حوزه جنسیت و خانواده است.

گفتنی است، همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره) پنج شنبه پنجم اسفند در دو نوبت صبح و عصر در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار می شود./1324/پ202/ی

ارسال نظرات