۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۸۱۷۳۷
کارشناس فضای مجازی هشدار داد؛

لایک محوری و فردگرایی خواسته اصلی امپریالیسم فرهنگی

پژوهشگر دینی گفت: متأسفانه در فضای لایک محور و فالوئرمحور، افراد به جای کمک کردن گوشی به دست می‌گیرند و از درد و رنج هم فیلم‌ و عکس می گیرند.
فضای مجازی

حجت‌الاسلام محمد فروهر، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که فضای مجازی در تمام دنیا هنوز یک فضای ناشناخته است، اظهار داشت: تاکنون کشورهای پیشرفته هم ادعای کنترل و شناخت فضای مجازی را ندارند.

وی به بیان تفاوت فضای مجازی با دیگر رسانه‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی مانند تلویزیون و رادیو و سینما بخشی از نیازهای انسان را برآورده می‌کردند و تنها بخشی از زمان انسان را به خود اختصاص می‌دادند ولی فضای مجازی به‌گونه‌ای است که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند.

آمریکا از طریق فضای مجازی به دنبال امپریالیسم فرهنگی است

حجت‌الاسلام فروهر با بیان این که تمام ابعاد زندگی حقیقی ما یک بازخورد در فضای مجازی دارد، گفت: فضای مجازی با اقتصاد، فرهنگ، آموزش، سرگرمی، سیاست و امنیت درگیر است و از میان همه این ابعاد موضوع فرهنگ بسیار مهم است و یک سری آداب‌ و رسوم و آموزه‌های کهن و دینی ما که فرهنگ را می‌سازد، مورد تهاجم امپریالیسم فرهنگی تحت عنوان جهانی‌شدن قرار گرفته است.

وی افزود: در امپریالیسم فرهنگی، هر کشوری که قدرت، ثروت و جایگاه بالاتری دارد سعی بر این دارد که فرهنگ خود را به کشورهای دیگر گسترش دهد و این قصه از زمان اسکندر مقدونی با هِلِنیسم کردن ایران رقم خورد و امروز هم به خاطر این که محدوده‌های جغرافیایی برداشته‌ شده است و ارتباطات راحت شده است کشورهایی که صاحبان این رسانه‌ها هستند سعی دارند که بر امپریالیسم فرهنگی دامن بزنند.

کارشناس فضای مجازی نظم نوین جهانی مدنظر آمریکا را در حقیقت نظم نوین آمریکایی دانست و تصریح کرد: در حقیقت آمریکا به دنبال ترویج فرهنگ خود به سایر نقاط جهان است تا از این طریق سلطه خود را بیشتر کند و در واقعیت هم فضای مجازی در نوع زندگی کردن ما و نوع دادوستد ما، نوع تعامل و حتی پوشش و سبک زندگی ما تأثیر می‌گذارد.

فرهنگ تعامل در کشور به فرهنگ لایک محوری و فردگرایی تبدیل شده است

وی فردگرایی در جامعه را یکی از آسیب‌های فضای مجازی در فرهنگ ما دانست و افزود: در گذشته اگر فردی حادثه‌ای برایش اتفاق می‌افتاد همه به کمک او می‌رفتند؛ ولی متأسفانه امروز که ما در فضای لایک محور و فالوئر محور به جای کمک کردن همه گوشی به دست می‌گیرند و از درد و رنج او فیلم‌برداری می‌کنند تا در فضای مجازی لایک بگیرند.

حجت‌الاسلام فروهر به چرایی تأثیر فضای مجازی بر یک فرهنگ هفت هزار ساله پرداخت و تصریح کرد: علت اصلی این است که ما سازوکارهای اصلی مدیریت فضای مجازی را نداریم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ولنگاری و رهاشدگی است و این اتفاق سبب می‌شود که افراد ناباب و هجمه‌های دشمن در این فضا زیاد باشد و هیچ کنترلی بر این فضای وجود نداشته باشد.

مسؤولان نباید به فرهنگ با نگاه اقتصادی نگاه کنند

وی با بیان این که مسؤولان فرهنگی کشور نباید به زیرساخت‌های فرهنگی با نگاه اقتصادی نگاه کنند، اظهار داشت: امروز گسترش بی سرو سامان اینترنت در سراسر کشور در حال نابودی فرهنگ است و این بزرگ‌ترین اجحاف در حق این مردم و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است و توجیه مسؤولان این است که پهنای باند بیشتری ارائه می‌دهند و حجم اینترنت بیشتری فروخته می‌شود و سودآوری بیشتری دارد.

کارشناس فضای مجازی فضای مجازی کنونی را آسیب‌زا دانست و افزود: ما باید مانند سایر کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته از قبیل ژاپن، چین، کره، فرانسه، روسیه و دیگر کشورها اینترنت خود را بومی کنیم و اینترنت کنترل شده داشته باشیم و باید شبکه ملی اطلاعات هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود و اینترنت امن، سریع و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد زیرا این حق مردم است./843/ت302/س

ارسال نظرات