۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۸۱۷۳۰
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

لباس روحانیت، لباس عافیت و راحت طلبی نیست

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این لباس روحانیت، لباس عافیت و راحت طلبی نیست بلکه برای هر یک از ما مسؤولیت می آورد، گفت: کسی که این لباس را بر تن کرد باید همه مشکلات و سختی ها را تحمل کند.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمدباقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری با اشاره به این که طلاب با علم آموزشی نقش سفیران هدایت را در جامعه اسلامی ایفا می کنند، گفت: دستاورد طلاب و روحانیان برای جامعه و مردم باید هدایت باشد.

وی با بیان این که مسأله هدایت از جمله موضوعات بسیار مهم و هدفی والا در نظام خلقت محسوب می شود، افزود: بندگان شایسته خدا که خدا بشارت به آنها داده در آیه 18 سوره زمر،​ می توانیم به صاحب هدایت برسانیم و هدایتشان کنیم که هدایت بسیار هدف والا و متاع ارزشمند است.

مسؤول حوزه علمیه نکا با اشاره به این که اگر یک انسان همه دنیا را در اختیار داشته باشد، اما از هدایت برخوردار نباشد فایده ای نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: هدایت سرآغاز رسیدن به هر هدف والایی است که انسان باید به آن توجه کند.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که خدای بزرگ برای هدایت مردم دو شرط مهم را مطرح کرده که یکی آن است که باید شرایطی برای مردم، اقوال، افکار و ایده های گوناگون به وجود بیاوریم، تصریح کرد: یک شرایط تک بعدی و یک صدایی برای جامعه و همچنین طلاب زیبنده نخواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که افکار بسته موجب پرورش انسان متحجر و یک بعدی خواهد شد، خاطرنشان کرد: چنین فرد و جامعه ای نمی توانند خوب و عمیق مسائل را دریافت و تحلیل کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که به برکت انقلاب اسلامی، جامعه ایرانی از آن جامعه بسته و تک بعدی به یک شرایط و فضای باز تغییر کرده است، بیان داشت: امروز در جامعه اسلامی شاهد یک شرایط ایده آل و اعتدالی در کشور هستیم که از همه سلایق و گروه ها حضور دارند و نظرات خود را بیان می کنند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به شرط دوم خداوند متعال برای هدایت اشاره کرد و با بیان این که باید در میان این مجموعه یک «احسن القول» وجود داشته باشد، گفت: اگر همه قول ها، قول های نادرست و ناپسند باشد، همه صداها نادرست باشد، فایده ای ندارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر همه صداها دعوت کننده به باطل، طاغوت و ضلالت باشند فایده این خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید در میان این مجموعه احسن القول هم وجود داشته باشد آن وقت مردم در شرایطی قرار بگیرند که بتوانند گزینش کنند و احسن القولها را پیدا کرده و از آن پیروی کنند.

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به این که خدای بزرگ در آیه 33 سوره فصلت، احسن القول را برای ما تبیین کرد و گفت: احسن القول، قول و سخنی است که دعوت به خدا باشد و هیچ سخنی بهتر از این سخن نیست.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که روحانیت به عنوان سفیران هدایت باید قدردان لحظه های به وجود آمده برای تبلیغ دین باشد، تصریح کرد: امروز ظرفیت بسیار خوبی برای نهادینه کردن مبانی دینی و ارزش های اسلامی در جامعه وجود دارد که در گذشته این چنین نبوده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که طلاب نیز با وجود این که این که درس دین فرا می گیرند نیاز به موعظه و نصیحت دارند، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان باید برای ترویج و تبیین صحیح دین اطلاعات علمی خود را به روز کنند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب و روحانیان همان طور که از نظر دانش و علم به روز می شوند باید از نظر معنوییت هم به روز شوند، تصریح کرد: تقویت بنیه علمی طلاب و روحانیان موجب پاسخگویی بهتر این قشر به جامعه خواهد شد.

امام جمعه نکا با اشاره به این که پیامبران الهی نیز سفیران هدایت بودند، خاطرنشان کرد: همه پیامبران الهی وقتی از خداوند متعال حکم و کتاب گرفتند تلاش کردند تا مردم را به سوی حق دعوت کنند و پیام همه آنها توحید و خداپرستی بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در قرن حاضر نیز امام خمینی(ره) همه امورش در راه رضایت الهی بود و هیچ گاه برای خود کار نکرد و قدم برنداشت تصریح کرد: پس از درگذشت آیت الله بروجردی بسیاری نزد امام راحل رفتند، اما ایشان فرمودند من برای مرجعیت هیچ قدمی برنمی دارم و در آن روزها، ​بعضی بیوت علما، رساله های علما را رایگان ارائه می دادند اما امام راحل به هیچ وجه اجازه ندادند و شرعی نمی دانستند کسی رساله او را مجانی به کسی دهد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که کسانی که وارد عرصه زندگی طلبگی می شوند باید بدانند در مسیر راه نیز سختی ها و مشکلات بسیاری را باید تحمل کنند، تصریح کرد: کسی که می خواهد به مقصود نهایی برسد نباید این مشکلات و سختی های احتمالی در تصمیم او خلأیی ایجاد کند.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که طلبه ای که لباس روحانیت به تن می کند باید شأن و منزلت لباس را رعایت کند، بیان داشت: برخی طلاب و روحانیان مقطعی لباس برتن دارند که این موضوع کار صحیحی نیست و با اهداف روحانیت و طلبگی در تضاد است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این لباس روحانیت، لباس عافیت طلبی و راحت طلبی نیست بلکه برای هر یک از ما مسؤولیت می آورد، تصریح کرد: کسی که این لباس را بر تن کرد باید همه مشکلات و سختی ها را تحمل کند و یک طلبه باید خود را برای مواجهه با سختی ها، ناملایمت ها و مشکلات آماده کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب به عنوان سربازان حضرت ولیعصر(عج) باید با روح پیامبر گرامی اسلام بیعت کنیم که از ناملایت ها نترسیم و همه مشکلات را تحمل کنیم، بیان داشت: اگر مردم بخواهند هدایت شوند باید جامعه چند صدایی باشد و در میان این جامعه چند صدایی، احسن القول باید وجود داشته باشد و آن احسن القول هم دعوت الی الله است و این موضوع نیز تنها در توان علما و روحانیان است.

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به این که رسالت طلاب و روحانیان بسیار سنگین و حساس است، خاطرنشان کرد: روحانیت به عنوان قشری که کار هدایت بشر و دعوت به سوی خداوند متعال را بر عهده دارند، نقش بسیار مهمی در جامعه دارند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که دعوت الی الله جای خودش را باز می کند، ادامه داد: هرچند در این مسیر به حتم شیطنت، حیله و تزویرهای فراوانی وجود دارد اما حقیقت دعوت الی الله در میان همه این صداها جای خودش را باز می کند.

امام جمعه نکا با بیان این که امام خمینی(ره) از دهه 40 یک جامعه را با قیام خود منقلب کردند، بیان داشت: امام راحل با آغاز حرکت انقلابی خود امت اسلام را تحت تاثیر قرار داده و در سطح جهانی یک باور ایجاد کردند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام خمینی(ره) با حرکت خود به ملت های ثابت کردند که در همه دنیا باید مستضعفان در برابر مستکبران و نظام سلطه بایستند، خاطرنشان کرد: ایشان با روشنگری و آگاهی بخشی خود بیان کردند در سطح جامعه اسلامی باید امت اسلامی شکل بگیرد و ​خیزش و بیداری اسلامی در سطح جهانی آغاز شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که شرط دعوت الی الله باید دعوت به ولایت باشد و از پایگاه ولایت برخیزد، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) دعوت به ولایت کرد و به همین دلیل شهیده راه ولایت شدند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انقلابی بودن حوزه های علمیه، تصریح کرد: ​حوزه علمیه ای که انقلابی نماند، از انقلاب فاصله بگیرد و روحانی که با ولایت سروکار ندارد و حرف دشمن را تکرار می کند، این ها دعوت الی الله نیست./1317/202/ب2

ارسال نظرات