۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۴۸۱۷۲۷
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

باید اهل بصیرت باشیم

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ما باید اهل معروف شویم و دیگران را امر به معروف کنیم، باید اهل بصیرت باشیم و دیگران را امر به بصیرت کنیم.
آقاتهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در خیمه گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، گفت: حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص)، اولین مدافع دین اسلام بودند.

وی در ابتدا با بیان اینکه خدا را شاکریم که در محضر شهدا قرار داریم و با مطرح کردن یک سؤال، گفت: حضرت زهرا(س) را چگونه باید معرفی کنیم و نقش این بانوی بی نظیر در صیانت از دین اسلام چیست؟ این سؤالی که کمتر به تبیین آن پرداخته می شود و عموماً مغفول واقع می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی اظهار کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) تنها فردی که توانست تبیین کننده اهداف الهی باشد وجود مبارک حضرت فاطمه(س) بود، بعد از حضرت فاطمه(س) امیرمؤمنان(ع) 25 سال خانه نشین شدند و در این ایام نتوانستند در حدّ همسرشان مبین دین باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه برخی وعاظ و مداحان به شرح روضه حضرت زهرا(س) می پردازند، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه های خود حقانیت امیرمؤمنان(ع) را به عنوان ولی خداوند و جانشین پیامبر(س) مشخص کردند، همچنین به شکل های مختلف بطلان غاصبان حکومت برای مردم نمایاندند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که غاصبان به زور امیرمؤمنان(ع) را به سوی مسجد بردند و بالای سر حضرتشات شمشیر قرار دادند تا بیعت بگیرند، حضرت زهرا(س) که به سبب جراحت های شدید از هوش رفته بودند به هوش آمدند و با حضورشان در مسجد، خطبه مفصلی خواندند که در آن خطبه، جایگاه امام معصوم(ع) در عالم هستی بیان شده است، حضرت زهرا(س) با وجود اینکه جسمشان به شدت مجروح بود، به تبیین فلسفه احکام اساسی دین همچون نماز و روزه پرداختند.

وی ادامه داد: خطبه ای که به خطبه فدکیه معروف است نیز در تشریح جایگاه ولایت امام معصوم(ع) بیان شده است و شاخصه های اصلی دین همچون نماز، تولی و تبری در این خطبه با توجه به فلسفه هر کدام تشریح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی اظهار کرد: کسانی که از همراهان پیامبر(ص) در تصمیم گیری های اصلی جامعه مسلمین بودند، ولایت را غصب کردند، حضرت زهرا(س) بیش از اینکه از عملِ غاصبان گله مند باشند، از دست مردم بی بصیرت ناراحت بودند.

دبیر کل جبهه پایداری با بیان اینکه معرفت داشتن و شناخت، مقدم بر هر عملی است، خاطرنشان کرد: مردم بی بصیرت به سبب این که شناخت کافی از جایگاه امام معصوم برای ولایت و رهبری جامعه نداشتند، علی رغم بیعتی که در غدیر با امیرمؤمنین(ع) کرده بودند، ایشان را رها کردند و به دنبال غاصبان حکومت رفتند.

وی گفت: ابن اب الحدید یکی از مفسران سنی است که 25 جلد کتاب در شرح نهج البلاغه امیرمومنان (ع) نوشته است، او در یکی از مجلدات شرح نهج البلاغه می نویسد، به یکی از اساتیدم گفتم آیا حضرت زهرا(س) صدیقه بوده اند، او گفت، آری، گفتم اگر چنین است که شما می گویید، چرا صدیقه بودن حضرت زهرا(س) برای مردم گفته نمی شود، استادم پاسخ داد، اگر صدیقه بودن حضرت زهرا(س) را تبیین کنیم، باید خیلی از مسائل و اعتقاداتمان را زیر پا بگذاریم چرا که حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت امیرمومنان(ع) اقدامات فراوانی انجام داده اند.

حجت الاسلام والسملمین آقاتهرانی افزود: اقدامات حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امیرمومنان (ع) در تاریخ ثبت شده است و کسی نمی توانند آنها را انکار کند، مثلاً حضرت زهرا(س) اجازه عیادت به غاصبان حکومت نمی دادند همچنین به امیرالمؤمنین(ع) وصیت کردند، شبانه دفن و کفن شوند تا غاصبان بر پیکرشان نماز نخوانند، این اقدامات برای تبری جستن از غاصبان حکومت بوده است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، هر کس فاطمه(س) را اذیت کند، من را اذیت کرده است و هر کس او را دوست بدارد، من را دوست داشته است، اذعان کرد: غاصبان حکومت حضرت زهرا(س) را بسیار آزردند، و خداوند در قرآن می فرمایند، هر کس رسول من را بیازارد، مرا آزرده است و من او را ملعون می دانم، در کنار هم قرار دادن این روایت از رسول اکرم(ص) با این آیه شریفه، می گوید، غاصبان ولایت از رحمت الهی به دور هستند.

وی تبیین کرد: وقتی رفتار حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت برای مردم به خوبی تشریح شود، مردم برای دفاع از دین، حاضر هستند، جان، مال و ناموسشان را فدا کنند؛ مردمی که از رفتار حضرت زهرا(س) در برخورد با طاغوت با خبر شوند، دوست را از دشمن به خوبی تشخیص می دهند و ناخواسته آلت دست دشمن نمی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی تأکید کرد: یکی از مسائل مهمی که مخصوصاً باید در خانواده ها مورد عمل واقع شود، مسأله بصیرت دادن به دیگران است، اگر دین دار هستیم حداقل باید به خوبی موازین اصلی دین را برای اعضای خانواده خود توضیح دهیم تا خدایی ناکرده نادانسته به گمراهی و ابتذال گرفتار نشوند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مردم شناخت خوبی داشته باشند، هیچ خطری دین و نظام اسلامی را تهدید نمی کند، اگر امثال اوباما و ترامپ در کشور آلت دست نداشته باشند نمی توانند هیچ کاری از پیش ببرند، این جاسوس ها و نفوذی ها هستند که با دریافت حقوق های کلان از مستکبران، کشور را آسیب پذیر کرده اند؛ در میان معاندان نظام، افرادی هستند که دلباخته مستکبران هستند و بدون اینکه حقوقی دریافت کنند، به اهداف آمریکا در ایران کمک می کنند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با بیان اینکه گناه کردن نشانه بی بصیرتی است، اظهار کرد: گناه نمی تواند برای انسان کمال آور باشد، باید از رفتارمان، گفتارمان و افکارمان مواظبت کنیم، تا به گناه آلوده نشویم.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم تاریخ به عنوان یک اسطوره مطرح شود، تأکید کرد: ما باید اهل معروف شویم و دیگران را امر به معروف کنیم، باید اهل بصیرت باشیم و دیگران را امر به بصیرت کنیم؛ باید متذکر شوم انتخابات آینده ریاست جمهوری نزدیک است، مبادا فردی را انتخاب کنیم که پشیمانی برایمان به بار آورد./867/ 202/ص

ارسال نظرات