۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۴۸۱۷۲۱
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حضرت زهرا برترین بانوی عالم است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به زوایای وجودی حضرت فاطمه (س) گفت: برترین بانوی عالم زهرای اطهر است.
قاضی عسکر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سید علی قاضي عسكر در جلسه تواصی به حق د رجمع كاركنان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج وزيارت با عرض تسلیت بمناسبت ایام فاطمیه، ازحضرت زهرا سلام الله علیها بعنوان الگو برای همه زنان مسلمان در طول تاریخ یاد کرد و گفت: روایات ، سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین نشانگر آن است که  فاطمه اطهر مقامی والا در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی دارد.

نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیه "لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ" حضرت رسول اکرم را بعنوان اسوه برای مردان معرفی کرده است، الگوهای متعدد برای زنان درقرآن را یادآور شد و افزود: درمورد حضرت فاطمه زهرا عبارت "سيدة نساء العالمين من الأولين والآخرين" در روایات بکار رفته است یعنی از آغاز زندگی بشرتا به امروز و بعد از این برترین بانو، زهرای اطهر(س) است.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر تصریح کرد: ابعاد گوناگون شخصیت حضرت فاطمه این ظرفیت را بوجود آورده است تا برای همه زنان عالم الگو باشد.

وی با اشاره به اینکه درجامعه امروز ما به برکت جمهوری اسلامی ایران مردم علاقمند به دین ، مذهب و اهل بیت عصمت و طهارت هستند، تصریح کرد: ابعاد وجودی حضرت فاطمهباید به صورت دقیق شناخته شود چرا که با هرگونه شناخت ناصحیح، ممکن است مردم ازمسیر منحرف شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: شناخت صحیح و واقعی، جایگاه زن دراسلام را برای ما تبیین خواهد کرد و کسانی که به زوایای وجودی آن حضرت پی می برند، می توانند به ظرفیت زن مسلمان درجامعه دست پیدا کرده و درهمان مسیر حرکت کنند.  
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه حضرت زهرابانویی است که درتمام زوایای زندگی بعنوان الگو برای همه مطرح است ،  نقش آفرینی آن حضرت درخانه پدررا یادآور شد وگفت: آن بانو دردوران طفولیت بعنوان یک همراه برای پدرعمل می کرد.

وی نمونه های تاریخی ازدلداری دادن حضرت فاطمه به پدر در سنین طفولیت را ذکرکرد و با اشاره به  تعبیر ام ابیها اظهار داشت: حضرت فاطمه به نوعی نقش مادری برای پیامبر(ص) داشت، لذا ایشان لقب ام ابیها یعنی مادرِ پدر را از پیامبر دریافت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا اشاره به اینکه زهرای مرضیه شرایط سخت تحریم اقتصادی درشعب ابی طالب، ناامنی و هجوم دشمنان اسلام دردرون و بیرون محل زندگی و شکنجه یاران پیامبر را شاهد بود، گفت: در چنین شرایطی شخصیت حضرت زهرا شکل می گیرد و پیامبر درتربیت این بانوی بزرگ نقش برجسته ای دارد، این بانوی بزرگوارازهرطرف دراحاطه نورانیت پیامبر، امیرالمومنین و حسنین (علیهم السلام) است و ازامتیاز داشتن پدر، همسرو فرزندانی همچون رسول خدا ، علی مرتضی و حسنین و زینبین، برخوردار است که هیچ کس دیگری این امتیازها را ندارد.

وی نقش شوهرداری حضرت فاطمه را برای جامعه امروز الگو دانست وافزود: محیط خانه حضرت زهرا برای اداره یک زندگی مطلوب، محیط آرامش است. امیرالمومنین وقتی درباره شخصیت این بانوی بزرگوارصحبت می کنند، می فرمایند: درطول زندگی من با او یکبارمن از ایشان آزرده خاطر نشدم و نه من دختر پیامبر را آزرده خاطر کردم، یعنی زندگی کاملا براساس محبت و تفاهم اداره می شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حضرت زهرا در طول زندگی شان هیچ چیزی که حضرت علی(ع) قدرت انجامش را نداشت از وی درخواست نکرد، گفت: فاطمه زهرا سختی زندگی را تحمل می کرد ولی حاضر نبود به امیرمومنان بگوید ما درون خانه چیزی نداریم تا حضرت علی به مشقت بیفتند.

وی تأکید کرد: باید روش هایی را درجامعه و زندگی حاکم کرد تا زندگی ما شیعیان  رنگ و بوی زندگی علی و فاطمه را بگیرد.

نماینده ولی فقیه درادامه به بیان نقش تربیتی زهرای مرضیه در تربیت فرزندان پرداخت و گفت: حضرت زهرا تمام مشقت ها را به جان می خرد و بعنوان یک مربی دلسوز، عالم و دانای به امورتربیتی ،  فرزندان را تربیت می کند.

وی افزود: وقتی که امام مجتبی (ع) ازمادرشان سوال می کنند که چرا در قنوت نماز شب فقط  برای دیگران دعا کردید، آن حضرت می فرمایند: پیامبر به ما یاد داده اند "الجارُ ثُمَّ الدّارُ" اوّل همسایه وبعد خودمان، یعنی فرزندان را با فرهنگی که پیامبر آورده است تربیت می کند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اینکه درچگونگی اداره زندگی حضرت زهرا نیزسادگی  ودوری از تشریفات و تجملات را شاهد هستیم ، گفت: امروزه متاسفانه زندگی ها به سمت تشریفات و تجملات رفته و از واقعیت های درون زندگی  فاصله گرفته است درحالیکه در زندگی  حضرت زهرا زندگی صحیح از زندگی تشریفاتی کاملا جدا شده است.

وی با تأکید براینکه حضرت زهرا در مسایل روز و اجتماعی نیز یک الگوی تمام عیار است، اظهار داشت: وقتی که مسئله خلافت امیرالمومنین درمعرض تهدید قرار می گیرد ایشان احساس تکلیف می کند و در مسجد حاضر و خطابه مهم ، مفصل و ارزشمندی می خواند و در دفاع از ولایت و رهبری جامعه در خط مقدم حرکت می کند.

وی همچنین نقش حضرت فاطمه درتربیت بانوان را بسیارمهم توصیف کرد و گفت: در مکتب حضرت زهرا فضه آن قدر زیبا تربیت می شود و ارزش پیدا می کند که پس از شهادت حضرت زهرا پاسخ هر سوالی را از قرآن  می دهد. 

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر همچنین به مشارکت حضرت زهرا در عرصه جنگ و جهاد و رساندن غذا به پیامبر(ص) ، حضرت علی (ع) و دیگر رزمندگان اسلام و مداوای جراحات امیرمومنان اشاره کرد وافزود: درآن دوره زمانی کوتاه به هرجا بنگریم، می بینیم زهرای مرضیه حضور و نقش فعال و برجسته ای دارد و بعنوان یک الگوی تمام عیار برای زنان امروزمطرح است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در صورت پیروی ازاین الگو بسیاری از معضلات اجتماعی حل خواهد شد، افزود: متاسفانه از مکتب اهل بیت جدا افتاده ایم و به خیلی از مواردی که در زندگی زهرای مرضیه و حضرت علی و مسایل تربیتی مهم است بی توجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زندگی این دو بزرگوار ادب حرف اول را می زند، افزود: دراین زندگی ادب، احترام ، اخلاق و عدم توقعات بی جا حاکم بود و ما باید خود را به این زندگی نزدیک کنیم واز آن الگو بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر درپایان به ماجرای غسل و کفن کردن و خاکسپاری حضرت زهرا اشاره کرد و گفت: غم وغصه عجیبی است که امیرالمومنین در تاریکی شب جنازه عزیزترین خلق خدا، دختر گرامی پیامبر را باید در تنهایی غسل دهد و او  و فرزندانش نتوانند بلند بلند گریه کنند وباید بغض را درگلوی خود نگهدارند./1330/د102/ی

ارسال نظرات