۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۷۱۲
مدیرعامل مؤسسه بهداشت معنوی هشدار داد؛

لانه معنویت‌ کاذب زیر پوست «خدمات اجتماعی»

حجت‌الاسلام عرب گفت: عرفان‌های کاذب از طریق خدمات اجتماعی و گفتمان سازی در کشور در حال ترویج است.
حجت الاسلام حسین عرب عرفان نوظهور عرفان کاذب

حجت‌الاسلام حسین عرب، مدیرعامل مؤسسه بهداشت معنوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که نقشه اصلی دشمن نفوذ از سه طریق است، گفت: اول مسأله اقتصادی است و دوم مسأله اختلاف میان مسؤولان و مردم است و مسأله سوم هم نفوذ در باورهای اعتقادی است.

وی با اشاره به نفوذ در باورهای عقیدتی ابراز داشت: در این زمینه سست کردن باورهای ایمانی مردم مهم‌ترین رکن مسأله نفوذ است؛ زیرا انقلاب و مکتب اسلامی ما بر باورهای دینی مردم استوار است و آسیب هایی که این بخش را تهدید می‌کند باید بیشتر مورد توجه باشد.

نظام سلطه روی پدیده معنویت‌گرایی سرمایه گذاری کرده است

کارشناس عرفان‌های نوظهور با بیان این که معنویت‌گرایی در دنیا در حال رشد است، ابراز داشت: نظام سلطه روی این پدیده برنامه‌ریزی کرده است و ورود برخی از پدیده‌های معنوی در داخل کشور وقتی بعد نفوذ پیدا می‌کند که این جریان‌ها نه در قالب فرقه‌های مشخص ضد دین بلکه در قالب جنبش‌های اجتماعی خود را تعریف می‌کنند.

وی اظهار داشت: امروز به اسم خدمات اجتماعی در کشور روی باورهای جوانان کار می‌کنند، مثلاً در ترویج بهائیت در قالب خدمات اجتماعی در مناطق محروم کار می‌کنند و بعد از یک مدت که تحریک احساسی و عاطفی را انجام دادند، مباحث اعتقادی انحرافی را مطرح می‌کنند و مخاطب خود را در یک فضای احساسی و عاطفی جذب می‌کنند.

ترویج معنویت‌های کاذب از طریق گفتمان سازی در کشور شکل می‌گیرد

حجت‌الاسلام عرب با بیان این که امروزه عرفان‌های کاذب از طریق فرقه مشخصی نیست و از طریق گفتمان سازی معنویت کاذب را دنبال می‌کنند، گفت: در برخی ورزش‌ها مانند «یوگا» گفتمان معنویت را به جامعه تزریق می‌کنند که برگرفته از یک طریقت هندوئیسم و انحرافی است و در قالب باشگاه‌های ورزشی به جوامع هدف تزریق می‌شود.

وی به ترویج جریان‌های تفکر نوین و قانون جذب در کشور اشاره کرد و افزود: این جریان‌ها با پوشش مهارت‌های فردی و موفقیت مالی و مهارت‌های زندگی و مهارت‌های مدیریتی خود را تعریف می‌کنند و در این قالب‌ها پیش می‌روند و مسؤولان باید روی این حرکت‌ها حساس باشند و پیگیری کنند.

مدیرعامل مؤسسه بهداشت معنوی با بیان این که برای مقابله با جریان‌های فرهنگی باید کارهای مردمی انجام شود، گفت: در بعد فرهنگی باید نهادهای فرهنگی و انقلابی نقطه مقابل فعالیت جریان‌های انحرافی کار کنند و برای مثال در بخش خدمات اجتماعی باید طلاب در مساجد خدمات اجتماعی بدهند و امور خیریه را فعال کنند و آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد را به جامعه کمک کنند تا جامعه از این آسیب‌ها رها شود.

وی اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم را پادزهر ترویج عرفان‌های کاذب در این مناطق دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات علمی نقد و بررسی بهائیت نمی‌تواند کار آیی لازم را برای جلوگیری از این فرقه داشته باشد زیرا فردی که جذب بهائیت شده در یک فضای احساسی و عاطفی با دریافت خدمات اجتماعی وارد این جریان شده و باید با همین روش او را جذب کرد.

باید در مقابله با عرفان‌های کاذب از روشنگری پیشگیرانه استفاده کرد

حجت‌الاسلام عرب بُعد دیگر مقابله با عرفان‌های کاذب را اطلاع‌رسانی دانست و گفت: مدلی که در اطلاع‌رسانی دنبال می‌کنیم  روشنگری پیشگیرانه است که نگذاریم یک آسیب رشد کند و بعد شروع به اطلاع‌رسانی کنیم؛ متأسفانه امروز دیدگاه برخی مسؤولان این‌گونه است که اگر ما مردم را نسبت به خطرات عرفان‌های کاذب منع کنیم تبلیغ این عرفان‌ها خواهد شد.

وی اظهار داشت: متأسفانه در رسانه ملی ما هم به دلیل ناآگاهی برخی مدیران جنبه‌هایی از عرفان‌های کاذب ترویج می‌شود که توانسته‌اند از تریبون نظام اسلامی در راستای اهداف خود بهره ببرند.

کارشناس عرفان‌های کاذب به بعد امنیتی عرفان‌های کاذب اشاره و خاطرنشان کرد: نهادهایی که به عنوان دیدبان و پایش گر جامعه هستند بعضاً اطلاعاتشان نسبت به آسیب‌های این حوزه کم است و به دنبال شاخص‌های فرقه‌ای در این زمینه هستند و از این که یک جریان خود را در قالب خدمات اجتماعی ارائه می‌کند و با پوشش‌های گفتمانی مانند ورزش، موفقیت و آرامش مطرح می‌کند، غافل هستند./843/ت301/س

ارسال نظرات