۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۷۰۵
از سوی آستان قدس رضوی؛

سی ودومین جلد از کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» به زیور چاپ آراسته شد

سی و دومین جلد از کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» از سوی بنیاد پژوهش‎های اسلامی آستان قدس رضوی، به زیور چاپ آراسته شد.
المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از آستان نیوز تاکنون 32 جلد از کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته» به زیور چاپ مزین شده است، اصل این طرح بنا بر نظر و ابتکار سرپرست گروه مرحوم استاد واعظزاده خراسانی و با اشراف وی شکل گرفته است.

استاد واعظ‌ زاده، در ابتدا به عنوان یک کار تحقیقی در کنگره شیخ طوسی مباحث لغوی و بلاغی تفسیر التبیان شیخ طوسی را فیش برداری کردند. اما پس از مشخص شدن حجم انبوه کار تصمیم گرفته شد، تمام الفاظ قرآن را در کتاب های لغت، بلاغت و تفسیر مورد توجه قرار دهند که نتیجه آن شکل گیری اثر فاخری چون کتاب المعجم فی فقه لغة القرآن شد.

این کتاب همان طور که از نام آن پیداست، مربوط به حوزه الفاظ و مفردات قرآن و بلاغت و اعجاز بلاغی است که در آن هر یک از کلمات قرآن به ترتیب حروف تهجّی (الفبایی) با سه رویکرد لغوی، بلاغی و تفسیری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مراحل کار به گونه‌ای است که در آن سیر تحول و تطور معنایی هر یک از کلمات قرآن در نزد دانشمندان علم لغت و بلاغت و تفسیر مورد توجه قرار گرفته و تمام مطالب مربوط به بحثهای لغوی، تفسیری و بلاغی و ... با رعایت ترتیب زمانی در یک جا گردآوری شده است تا امکان تطبیق و مقایسه دیدگاهها برای خوانندگان و پژوهشگران فراهم شود.

این کتاب دارای چهار بخش است که بخش اوّل آن، با عنوان «نصوص لغویّه» نامگذاری شده است؛ در این بخش تمام متون لغت که از قرن اول هجری تاکنون در مورد کلمات قرآنی وجود داشته، انتخاب، جمعآوری و به ترتیب تاریخ زندگی مولّفان تنظیم شده اند.

در بخش دوم نیز همه متون تفسیری از قرن اول هجری تا زمان معاصر با عنوان «نصوص تفسیریّه» به شیوه ای خاص که با حذف و ارجاع مکررات همراه بوده، جمعآوری و تنظیم شده است. در این قسمت دریایی از معارف جمع شده به گونه ای که هرجوینده معارف قرآنی بخواهد در موضوعی از معارف وارد شود با مراجعه به این کتاب با مباحث تفسیری متنوع کلامی، فلسفی، عرفانی، اجتماعی، اخلاقی و دیدگاه های متفاوت دست یافته و با ده ها نکته تفسیری و بلاغی مواجه شده که از مراجعه به کتابهای دیگر بی نیاز خواهد شد.

در برخی از کلمات مانند اعلام قرآنی، مباحث تاریخی اضافه شده و در مورد کلماتی که مربوط به حیوانات بوده به کتاب های حیوان شناسی و برای کلمات مرتبط به مکانها به کتابهای جغرافیا مراجعه شده تا از این جهت نیز کتاب کاملی باشد.

در بخش سوم، سیر تحول معنایی و لغوی هرکلمه با عنوان «الأصول اللّغویّه» مورد بررسی قرار گرفته و به کاربردهای حقیقی و مجازی هر کلمه اشاره شده است، در واقع این بخش، بیان ارتباط معنای حقیقی و مجازی است.

بخش چهارم این اثرکه بخشی اساسی و بسیار مهم است، به کاربردهای متعدد الفاظ قرآنی و میزان ارتباط آنها با یکدیگر اختصاص دارد، این بخش به قلم توانای استاد محمد واعظ زاده خراسانی با عنوان «الاستعمال القرآنی» تحریر شده است.

وی با سبکی جدید و متاثر از شیوه تفسیری قرآن به قرآن، جایگاه هر کلمه قرآنی را بنا بر یافته های علم لغت و بلاغت و تفسیر مشخص کرده که در نوع خود کم نظیر است./1308/د101/ق

ارسال نظرات