۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۴۸۱۶۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

غفلت عامل انحراف و شکاف در جامعه اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهمترین وظیفه حکومت اسلامی برقراری اسلام و هدایت مردم است، گفت: غفلت مهم‌ترین عامل در انحراف و شکاف جامعه اسلامی پس از رحلت رسول خدا(ص) بود.
حجت الاسلام سیدحسین پورموسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین پورموسوی، استاد حوزه و دانشگاه جمعه شب در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه(س) که به همت هیأت رزمندگان اسلام باقرشهر در مسجد قمربنی‌هاشم(ع) برگزار شد، غفلت امت را از مهمترین دلایل انحراف و شکاف جامعه اسلامی پس از رحلت رسول خدا دانست و گفت: اطاعت و تبعیت از شیطان یکی از اسباب انحراف در جامعه اسلامی پس از رحلت رسول خدا(ص) بود.

وی افزود: کسانی که از فرامین شیطان اطاعت می‌کنند هرگز نمی‌توانند کلام حق را بشنوند و ببینند خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: اطاعت کنندگان شیطان غافلانی هستند که نه می‌بینند و نه می‌شنوند.

حجت الاسلام پورموسوی با استناد به آیات الهی درباره غفلت، بیان داشت: خداوند متعال در آیات الهی می‌فرماید: ما جهنم را برای خیل کثیری از جن و انس خلق کردیم، آنان عقل داشتند اما فاقد شعور و معرفت بودند، چشم داشتند اما چشم حقیقت بین نداشتند، خداوند به آنان گوش عطا کرد اما گوش شنوا نداشتند، آنان همانند چهارپایان حتی بدتر از آنانند، آنان از غافلان هستند.

استاد حوزه علمیه غفلت را در بی‌خبر ماندن و بی‌اطلاع ماندن از چیزی که باید انسان از آن آگاهی داشته باشد معنا کرد و ادامه داد: دایره غفلت بسیار وسیع است و یکی از مهمترین ابزارهای شیطان در منحرف کردن جن و انس به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه در تبیین اینکه شیطان دشمن انسان است، گفت: انسان عاقل هرگز به دشمن لبخند نمی‌زند، لبخند به غفلت عمر انسان را تباه می‌کند.

وی غفلت را عامل مبتلا شدن انسان به گناه دانست و عنوان کرد: خداوند بارها در قرآن کریم انسان را به تدبر و تفکر تذکر می‎دهد تا مبادا خواب غفلت او را فرا بگیرد.

حجت الاسلام پورموسوی در بخش دیگر این مراسم با اشاره به نشانه‌های غفلت، گفت: یکی از نشانه‌های غفلت آن است که انسان غافل بین حلال و حرام الهی فرقی قائل نمی‌شود، هدف از زندگی دنیوی انسان کسب کمال و رسیدن به معبود است کسانی که تصور می‌کنند وظیفه حکومت تنها ایجاد امکانات رفاهی و اقتصادی است سخت در اشتباه‌اند زیرا مهمترین وظیفه حکومت اسلامی برقراری اسلام و هدایت مردم است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: آیا زرق و برق دنیا شما را راضی کرد؛ امام علی(ع) می‌فرمایند: ارزش شما انسانها تنها بهشت است به بهای اندک خود را نفروشید.

این استاد دانشگاه در تبیین اینکه انجام امور عبادی برای انسانهای غافل بسیار سخت و مشقت بار است، گفت: گرد و غبار غفلت قلب را نابود می‌کند و توجه انسان را به معبود کاهش می‌دهد.

وی تفکر را یکی از ابزارهای مبارزه با غفلت و اهرم‌های بازدارنده از آلوده شدن انسان به گناه دانست و عنوان داشت: فکر در فنای دنیا سبب زهد انسان و فکر به عالم قبر و قیامت موجب کنترل هوا و هوس می‌شود، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: خردمندان به خلقت آسمان و زمین تفکر کنند ما آنان را بیهوده خلق نکردیم.

حجت الاسلام پورموسوی با بیان اینکه یاد مرگ انسان را از غلفت ورزیدن نجات می‌دهد، تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید یاد مرگ ریشه غفلت را خشک می‌کند و دیگر محاسبه نفس است که موجب نابودی غفلت و توجه به خداوند متعال می‌شود.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اقامه نماز اول وقت و شنیدن موعظه جلا دهنده قلب و نابود کننده غفلت است./813/202/ب2

ارسال نظرات