۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۸۱۶۶۶
آیت الله غریفی:

دل ما از ناله ایتام و دل داغدیده مادران به درد آمده است

یکی از علمای ارشد شیعه بحرین با تأکید بر اینکه کشور در مرحله بسیار سختی قرار دارد، دولت را به فراهم کردن زمینه‎های پایان بحران فراخواند.
آیت الله سید عبدالله الغریفی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) قفول این کشور با تأکید بر اینکه دلها به عشق وطن می تپد، گفت: این یک شعار رسانه ای یا سیاسی از سوی ما نیست و نمی خواهیم با این سخنان رضایت یا خشم دیگران را برانگیزیم. ما با صداقت و وفاداری کامل اعلام می کنیم که خواستار نجات کشور از هرگونه سختی و بحران هستیم.

وی افزود: بحرین در دوران بسیار سختی قرار دارد و عیب نیست که دولت به بررسی عملکرد و تصحیح اشتباهات خود بپردازد. نظام های پیشرفته جهان همواره به خودنظارتی مشغول هستند تا کشور را از سیاست های غلط دور سازند.

این عالم بحرینی بر لزوم تلاش برای یافتن راه حل برطرف شدن اشتباهات و چالش ها تأکید کرد و اظهار داشت: دل ما از بحران ها، خونریزی ها، اشک ها، داغ بر دل مادران و پدران، فریاد ایتام و ناله همسران به درد آمده است. خون های بسیاری در راه وابستگی و عشق به وطن ریخته می شود و در این اوضاع نمی توان نسبت به آینده امیدوار بود و امید را در دل مردم زنده نگهداشت.

فتنه گران بر جامعه حاکم شده اند

آیت الله غریفی با اشاره به اینکه لبخند از لب ملت بحرین دور شده است، اظهار داشت: محبت از دل ها رفته، تسامح را مشاهده نمی کنیم و شرایط سختی بر کشور حاکم شده است چرا که کینه توزان و فتنه گران بر جامعه مستولی شده اند اما امید ما به خداوند متعال است و هر که از امید به خدا رویگردان باشد، کافر شده است.

وی بر تمسک به مسؤولیت شرعی و پایبندی به ارزش ها و اخلاق و قوانین عادلانه تأکید کرد و ادامه داد: برای اصلاح وطن باید اختلافات سیاسی که اوضاع را پیچیده می کند به پایان برسد. بدین منظور باید اعتماد بین ملت و نظام بازگردد زیرا اجرای اصلاحات در پرتو بی اعتمادی امکان پذیر نیست.

امام جمعه قفول بحرین از درهم آمیختگی میان مسائل سیاسی با مسائل دینی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گفت: مسائل دینی از حساسیت بسیاری برخوردار هستند و هرگونه تعرض به آنها به معنای برانگیختن احساسات پیروان دین، مذهب و طایفه به شمار می آید. هدف قرار دادن نمادهای دین و شعائر و اعتقادات مذهب یک چالش بزرگ برای فعالیت سیاسی است.

گفتمان تنش زا بر روی منابر متوقف شود

آیت الله غریفی عدم استفاده از گزینه های سخت علیه جنبش های ملی را خواستار شد و تأکید کرد که این گزینه ها سبب افزایش پیچیدگی و تنش و بحران ها در کشور شده و بهای آن را هم نظام و هم ملت می پردازند.

وی توقف گفتمان تنش زا را از مقدمات پایان بحران برشمرد و خاطرنشان ساخت: گفتمان تنش زای دینی، سیاسی و اجتماعی سبب ایجاد بحران در جامعه می شود و باید این گفتمان بر روی منابر دینی، فرهنگی و سیاسی و حتی رسانه ها توقف یابد.

این عالم بحرینی دوران کنونی را نیازمند گفتمان محبت و وحدت آفرین توصیف کرد و افزود: این بدین معنا نیست که سخنرانان از ایفای نقش خود غافل شوند و به توصیه های ارزشمند و بیان واقعیت ها و مطالبات مشروع نپردازند.

سخنان مسؤولان بر جامعه تاثیر می گذارد

آیت الله غریفی تصریح کرد که فراهم کردن زمینه های فعالیت آگاهانه سیاسی نیز از مسائلی است که می تواند بحران را متوقف کند و در این راستا نباید به مبارزه با چنین جمعیت ها و احزاب پرداخت.

وی در پایان گفت: مهمترین مساله برای ایجاد آرامش در جامعه، سخنان مسؤولان با مردم و از بین بردن نگرانی آنان است. مطمئنا سخنان پر تنش مسؤولان سبب ایجاد نزاع در جامعه خواهد شد./980/ب901/د

محمدرضا جایروند
ارسال نظرات