۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۸۱۶۳۷
پس از اقامه نماز جمعه قم صورت گرفت؛

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای قیام 29 بهمن مردم تبریز

در سالروز قیام مردم تبریز در سال 1356 علیه نظام ستمشاهی، مراسم گرامیداشت شهدای قیام مردم تبریز پس از اقامه نماز جمعه در مصلای قدس قم برگزار شد.
گرامیداشت شهدای قیام 29  بهمن گرامیداشت شهدای قیام 29  بهمن گرامیداشت شهدای قیام 29  بهمن گرامیداشت شهدای قیام 29  بهمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در سالروز قیام مردم تبریز در سال 1356 علیه نظام ستمشاهی، مراسم گرامیداشت شهدای قیام مردم تبریز امروز پس از اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله حسینی بوشهری در مصلای قدس قم برگزار شد.

در این مراسم جمعی از بزرگان و علمای تبریزی مقیم قم و همچنین از هیأت های مذهبی تبریز مقیم قم حضور داشتند و مراسم ختم قرآن نیز در شبستان مصلا بعد از نماز جمعه برگزار شد که حضار  ثواب این ختم قرآن را به روح شهدای قیام 29 بهمن تبریز و حادثه قطار تبریز مشهد تقدیم کردند.

از دیگر حاضران می توان به آیات احمد جنتی، عباس کعبی، سید محسن خرازی، سیدهاشم حسینی بوشهری و سید رحیم توکل اشاره کرد.

همچنین نمایشگاه تصویری قیام مردم تبریز در محوطه بیرونی مصلای دایر شد و نمازگزاران جمعه از آن بازدید به عمل آوردند.

گفتنی است، چهل روز پس از قیام 19 دی قم در اربعین شهدای آن قیام در برخی از شهرها عزای عمومی اعلام و شهرهای قم و تبریز یکپارچه تعطیل شد. در تبریز، دانشگاه، بازار و مدارس به کلی تعطیل شد و دهها هزار نفر از مردم برای شرکت در مجلس ختمی که قرار بود در مسجد جامع میرزا یوسف آقا تشکیل شود به سمت آن مسجد روی آوردند.

در این شهر اعلامیه مراجع را با عنوان دعوت مردم به برگزاری مراسم چهلم شهدای قم به در و دیوار زده بودند. عده ای نیز در مقابل در مسجد گرد آمده و اعلامیه را مطالعه می کردند، سرگرد حق شناس (یکی از فرماندهان شهربانی) با جمعی از مأمورین سر می رسند و به مردم اعلام می کنند متفرق شوند ولی مردم متفرق نمی شوند.

سرگرد اعلامیه را پاره می کند و با عبارات رکیک مردم، مسجد و مقدسات اسلامی را مورد اهانت قرار داده و دستور می دهد درهای مسجد را ببندند. از همین رو بین مردم خشمگین و نیروهای شهربانی زد و خوردی صورت می گیرد که بر اثر آن تعدادی از مردم بی گناه تبریز شهید می شوند. مأموران که با سیل جمعیت انقلابی مواجه میشوند لحظاتی پس از آغاز درگیری عقب نشینی می کنند.

مردم نیز با تشییع جنازه شـهدا و فـریاد انقلابی «مرگ بر شاه» در خیابانها راهپیمایی کرده و سر راه خود مشروب فروشی‌ها و ساختمان مرکزی حزب رستاخیز، مجسمه شاه در میدان خاقانی و تعدادی بانک و ساختمان دولتی را به آتش کشیدند.

شهر تبریز در اربعین شهدای قم به صورت شهر جنگ زده درآمد و حکومت نظامی در آن اعلام شد. مضمون شعارهایی که مردم در آن روز سر میدادند طرفداری از نهضت امام خمینی(ره)، سرنگونی رژیم طاغوت، برقراری عدالت اسلامی و رفع ظلم و ستمی بود که توسط پلیس و ساواک بر مردم حاکم شده بود./1323/پ202/ی

ارسال نظرات