۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۸۱۶۳۶
مدیرکل اداره راه و شهرسازی قم خبرداد؛

بهره برداری از قطار پرسرعت تهران، قم و اصفهان تا دو سال آینده

صبوری از پیگیری جدی پروژه قطار پرسرعت تهران، قم و اصفهان خبرداد و گفت: امیدواریم ظرف دو سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.
صبوری مدیرکل اداره راه و شهرسازی قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین صبوری مدیرکل اداره مسکن و شهرسازی استان قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که از مهم ترین پروژه های قم و کشور پروژه قطار پرسرعت تهران، قم و اصفهان است، گفت: این پروژه با قوت از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.

وی افزود: امیدواریم ظرف دو سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد، جاده های استان به ویژه اتوبان قم ـ تهران و مسیر قم به اصفهان از تردد ویژه ای برخوردار است و حجم عظیمی از رفت و آمدها با راه اندازی این قطار پرسرعت می تواند برطرف شود و مردم به جای استفاده از جاده از حمل و نقل ریلی استفاده کنند.

صبوری با بیان این که سرعت سیر قطار قم به تهران 40 دقیقه است، اظهار داشت: این قطار از سرعت بالایی برخوردار است که مردم می توانند با امنیت و سرعت بیشتربه مقصد برسند، این قطار دارای ایستگاه مرکزی قم است که به عنوان تبادل سفر در استان مشخص شده است، قرار است از ایستگاه مرکزی که فاصله 500 متری تا حرم مطهر دارد به متراژ 24 هکتار در خدمت قطار پرسرعت باشد.

وی ادامه داد: هدف این بوده که ایستگاه در  قلب شهر تعریف شود تا دسترسی به آن برای همه مقدور باشد، قطار پرسرعت قم ـ اراک هم در برنامه مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و تفاهم اولیه آن با طرف ایتالیایی منعقد شده و بحث مطالعات در حال انجام است، اگر این دو مسیر اتفاق بیفتد و وارد فاز اجرایی شود قم در آینده ای نزدیک به کانون تبادل سفر قطار پرسرعت در کشور تبدیل می شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی قم با بیان این که قم شاهراه مواصلاتی بوده و 17 استان کشور از قم عبور می کنند، ابراز داشت: وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی سبب شده قم به عنوان یک مرکز ملی و فراملی عمل کند.

وی عنوان کرد: بیشتر ترددها در جاده ها است، آزادراه تهران ـ قم که به صورت متوسط باید 6 هزار تردد داشته باشد در حال حاضر 70 هزار تردد دارد که سبب ناایمن بودن و نگرانی برای مردم و مسؤولان می شود، اقدامات خوبی برای ایمن سازی راه های استان در دستور کار داریم.

صبوری خاطرنشان کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال بسیاری از مسیرهای استان برای افزایش ایمنی روکش آسفالت شد، در بحث ارتقای راه ها خوشبختانه با تلاش مسؤولان پروژه کمربندی قم به طول 110 کیلومتر در لایحه بودجه دولت قرار گرفت و امیدواریم که نمایندگان هم کمک کنند تا رقم لازم برای این پروژه در سال 96 تخصیص داده شود.

وی اضافه کرد: در تفاهم نامه ای بحث آزاد راه قم به سلفچگان منعقد شده است؛ مسیر قم به جعفریه تبدیل به بزرگراه شده که در حال انجام است، از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری و بنیاد برکت برای پروژه ها درنظر گرفته شده است؛ بحث مسکن مهر از طرح های اولویت دار بوده و 46 هزار واحد تعهد استان بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با بیان این که 43 هزار و 700 واحد مسکن مهر به بهره برداری رسیده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، گفت: 2 هزار و 300 واحد باقی مانده که دارای مشکلاتی بودند که بخش عمده ای مربوط به تعاونی ها است./1323/پ202/ی

ارسال نظرات