۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۴۸۱۵۶۸

خرید کالاهای خارجی چه حکمی دارد؟

یکی از کارشناسان احکام به تبیین حکم خرید کالاهای خارجی و نظر رهبر معظم انقلاب نسبت به آن پرداخت و به سؤالات مطرح شده در این زمینه پاسخ گفت.
گواهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی در بیان مسائل شرعی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سالروز ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، به تبیین حکم خرید کالاهای خارجی و نظر رهبر معظم انقلاب  نسبت به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه برخی با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره عدم خرید کالاهای خارجی سؤال می کنند که در صورت خرید، آیا حرمت دارد یا ندارد یا اینکه یک توصیه است؟ گفت: رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را برای مصالح کشور مطرح و خرید کالاهای خارجی را نفی کردند.

تولیت امام زاده صالح (ع) تهران افزود: رهبر معظم انقلاب  می فرمایند از خرید کالاهای خارجی به سبب اینکه ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می زند باید پرهیز شود، بنابراین فرمایشات ایشان اگر هم توصیه باشد، توصیه عادی نیست و تأکید بر ضرورت عدم خرید کالاهای خارجی است.

وی با بیان اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب به عنوان یک مرجع تقلید مطرح شده و فتوای سایر مراجع هم چنین است، گفت: نظر رهبر معظم انقلاب درباره خرید کالای خارجی در صورتی که مشابه آن در کشور وجود دارد این است که اگر مشابه کار همان را می کند لازم است از کالای داخلی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام گواهی در پاسخ به این سؤال که آیا کالای ایرانی بخریم ثواب هم دارد یا ندارد؟ اظهار داشت: اگر قصدمان از خرید کالای ایرانی توجه به نظر آقا و دیگر مراجع تقلید و برای تقویت مسلمانان باشد قطعا بی ثواب نخواهد بود.

نماینده ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله (ص) در پاسخ به این سؤال که منظور از کالای ایرانی چیست، آیا  کالایی که در داخل مونتاژ می شود نیز حکم کالای داخلی را دارد یا کالای خارجی است؟ ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب  می فرمایند اگر در داخل مونتاژ می شود ایرادی ندارد.

وی همچنین افزود: برخی می پرسند که آیا کالاهای داخلی که تحت لیسانس خارجی هستند خارجی محسوب می شوند یا داخلی که رهبر معظم انقلاب در این زمینه نیز می فرمایند خرید برخی اجناس که برند خارجی داشته باشد اما در داخل تولید شود ایرادی ندارد.

حجت‌الاسلام گواهی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به اینکه برخی لوازم و قطعات ساخت کشورهای دشمن مانند رژیم صهیونیستی یا تکفیری ها محسوب می شوند که با مسلمانان در جنگ هستند، می فرمایند که اگر کسانی از بابت این کالا از ما سود می برند، خرید آن کالاها حرام است.

وی با بیان اینکه اگر پزشکی به ما گفته باشد از یک داروی خارجی استفاده کنیم در حالی که مشابه آن در داخل وجود دارد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب  در این زمینه می فرمایند اگر مشابه آن دارو کار همان را انجام می دهد با نظر پزشک از داروی ایرانی استفاده شود./920/202/ص

ارسال نظرات