۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۴۸۱۵۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

امام موسی صدر دغدغه تمدنی داشت

حجت‌الاسلام الویری با تأکید بر این که امام موسی صدر برای اصلاح و انسجام اجتماعی و همچنین زمینه‌سازی و حرکت به سمت تمدن قدم‌های بسیاری برداشته است، گفت: امام موسی صدر تنوع بسیار شگرفی در ارتباط اجتماعی و گفت‌و‌گو با مردم کشور‌های مختلف و شخصیت‌ها داشت.
امام موسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در همایش «گفتگو و تمدن در اندیشه امام موسی صدر» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان این که امام موسی صدر دغدغه‌ تمدنی داشت، اظهار داشت: امام موسی صدر با این که یک تمدن پژوه به معنای متعارف نبود اما درک و دغدغه تمدنی داشت.

حجت‌الاسلام الویری ابراز داشت: آگاهی تمدنی با بینش تمدنی متقاوت است چرا که کسانی هستند که دغدغه و بینش تمدنی ندارند اما آگاهی‌های تمدنی خوبی دارند و چه بسا در این زمینه کتاب هم نوشته‌اند.

وی تصریح کرد: اندیشه امام موسی صدر در گفت‌و‌گو فهمیدن طرف مقابل و فهماندن خود است و لازمه این نوع گفت‌و‌گو همسان دیدن خود را بطرف مقابل و دوری جستن از پیش‌فرض‌ها است از این رو این نوع گفت‌و‌گو با گفت‌و‌گوی قرآن متفاوت است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در نگاه قرآن با قصد هدایت و متقاعد کردن طرف مقابل با او گفت‌و‌گو می‌کنیم، خاطرنشان کرد: لازمه گفت‌و‌گوی هدایتی و قرآنی، تن دادن به گفت‌و‌گو به مفهوم معاصر است.

وی افزود: پیامبران خود را حامل وحی می‌دانستند ولی گفت و گو با هدف هدایت باید در بستر گفت‌وگو با مفهوم معاصر قرار گیرد همان طور که قرآن نازل شده تا بتواند قابل درک برای بشر باشد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به کتاب کافی، ابراز داشت: شیخ کلینی در نخستین جلد کافی آورده است که انبیای الهی به قدر عقول مردم با آنان سخن گفته‌اند چرا که به پیامبران فرمان داده شده که سخن را پایین بیاورند تا مردم کلام پیامبرص) را بفهمند.

وی ادامه داد: همین که در مفهوم دینی پرسش کلید فهم بیان شده است، به این معنا است که پرسش شونده به اندازه پرسش کننده پایین می‌آید تا دست او را گرفته و با خود به بالا ببرد، همچون پدری که برای گرفتن دست فرزند کوچکش باید خود را پایین بیاورد.

حجت الاسلام الویری با تأکید بر این که گفت‌و‌گو در بستر اجتماعی ایجاد می‌شود، گفت: به اندازه‌ای که توده‌های مردم و ساختار‌های اجتماعی رشد یافته‌تر و منسجم‌تر باشد، ضریب موفقیت گفت‌و‌گو بیشتر خواهد شد زیرا میان این دو رابطه مستقیمی وجود دارد، به گونه‌ای که هم جامعه همگرا به گفت‌و‌گو کمک می‌کند و هم گفت‌و‌گو می‌تواند به جامعه کمک کند تا انسجام و وحدت میان مردم ایجاد شود.

وی با تأکید بر این که امام موسی صدر برای اصلاح و انسجام اجتماعی و همچنین زمینه‌سازی و حرکت به سمت تمدن قدم‌های بسیاری برداشته است، تصریح کرد: امام موسی صدر تنوع بسیار شگرفی در ارتباط اجتماعی و گفت‌و‌گو با مردم کشور‌های مختلف و شخصیت‌ها داشت.

حجت‌الاسلام الویری با بیان این که امام موسی صدر وجود فرقه‌های مختلف در لبنان را نقطه آغاز حرکتی برای ایجاد تمدن می‌دانست، اظهار داشت: از جمله نخستین اقدامات وی در ابتدای ورود به لبنان، ملاقات با رهبران مسیحی بود.

وی ابراز داشت: امام موسی صدر در دیداری که با رهبران مسیحی داشت بر لزوم یکپارچه کردن اجتماعی مردم تأکید داشت تا جایی که به همراه رهبران مسیحی به مناطق مختلفی که مسیحیان در آن زندگی می‌کردند سرکشی داشت.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام موسی صدر پیشنهاد یکسان‌سازی اعیاد شیعه و اهل تسنن در لبنان را ارایه کرد که ظاهرا با استقبال مفتی اهل سنت این کشور هم روبرو شد.

وی خاطرنشان کرد: در عصر کنونی برای معرفی فرهنگ اهل بیت(ع) راهی جز گفت‌و‌گو وجود ندارد، چرا که مکتب اهل‌بیت توسط روش‌های مستقیم به درستی معرفی نخواهد شد. از این رو باید چهره‌ای از اسلام ارایه دهیم که دیگران را به داوری منصفانه در مورد آن وا دارد./878/پ202/ج

ارسال نظرات