۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۴۸۱۵۲۹
استاد دانشگاه:

تواضع و فروتنی نشانه کمال انسان است

استاد دانشگاه گفت: کسب کمالات با تواضع میسر می‌شود و از نشانه‌های تواضع آن است که انسان دیگران را از خود برتر ببیند.
نیکنام تواضع و فروتني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نیکنام، استاد دانشگاه، امروز 28 بهمن در جلسه درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: پیامبر(ص) کودکان را به سبب پنج خصلت دوست ‌داشتند.

وی افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند: کودکان را دوست دارم زیرا آنان بسیار گریه می‌کنند و این به سبب نازک دلی آنان است.

نیکنام با اشاره به دیگر خصلت نیکوی کودکان، ابراز کرد: کودکان خالی از کینه و کدورت هستند آنان هرگز از کسی کدورت به دل نمی‌گیرند و هرگز از به انتقام گرفتن از دیگری فکر نمی‌کنند و بدی را با بدی جواب نمی‌دهند.

استاد دانشگاه در تبیین اینکه کودکان هرچه دارند باهم می‌خورند و بخل نمی‌ورزند، عنوان کرد: انسان باید همانند کودکان سخاوتمند باشد و برای دیگران خیر بخواهد و در رفع مشکلات دیگران از هیچ چیزی فروگذار نکرده و رفع مشکل دیگران را به رفع مشکل خود مقدم بدارد.

وی در خاک غلتیدن کودکان را از دیگر ویژگیهای کودکان بیان کرد و ادامه داد: در خاک غلتیدن کودکان نشان دهنده عدم تکبر و غرور در وجود آنان است.

نیکنام انسان مغرور را غیر قابل تحمل دانست و بیان داشت: کسب کمالات با تواضع میسر می‌شود، از نشانه‌های تواضع آن است که انسان دیگران را از خود برتر ببیند امام محمد باقر(ع) در این زمینه می‌فرمایند: انسان به مقام آدمیت نمی‌رسد مگر آن که دیگران را از خود بهتر بداند.

استاد دانشگاه با اشاره به پنجمین خصلت نیکوی کودکان در کلام رسول اکرم خاطر نشان کرد: کودکان همیشه ساخته دست خودشان را خراب می‌کنند زیرا آنان هرگز دلبسته ساخته‌های خود نیستند، دنیاداری بدنیست اما دنیامداری قبیح است، انسان در حیات دنیوی از نعمات الهی استفاده می‌کند اما نباید به آن دل ببندد و اسیر او شود./202/813/ب1

ارسال نظرات