۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۸۱۵۰۲
مسؤول دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه:

تلاش برای وحدت، عبادت است

حجت الاسلام زمانی گفت: در سوره مؤمنون تقوا مصداق وحدت بیان شده است؛ از این رو یکی از مصادیق بی‌تقوایی عدم تلاش برای ایجاد وحدت است.
زمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام محمدحسن زمانی، رییس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری ظهر امروز در آیین اختتامیه بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی که در سالن اجتماعات دفتر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: تاکنون مهمترین دلیل برای وحدت، مقابله با دشمن مشترک بیان شده است.

وی ادامه داد: این دلیل، دلیلی درست و قرآنی است اما دلیل دوم وحدت بوده و مهمترین دلیل وحدت چیز دیگری است؛ زیرا اگر این دلیل، مهمترین دلیل باشد به این معنا است که اگر دشمن مشترکی وجود نداشته باشد وحدت هم ضرورتی ندارد.

حجت الاسلام زمانی با اشاره به آیه 92 سوره انبیاء خاطرنشان کرد: ما در آموزه‌های قرآنی خود دلیل بنیادی‌تری برای وحدت داریم که این آیه به آن اشاره می‌کند؛ خداوند در این آیه می‌فرماید شما امت واحده هستید، من پروردگار شما هستم، پس مرا عبادت کنید.

مسؤول دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه افزود: ارتباط میان این سه بخش در آیه بسیار حکمت‌آمیز است؛ خداوند می‌فرماید امت اسلامی که توحید ربوبی را قبول دارد من را پرستش کند؛ یعنی وحدت رب مقتضی وحدت مربوب است؛ اگر تربیت واحد است، پس مخاطب باید واحد باشد.

رییس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری عبادت را فرع بر وحدت دانست و اضافه کرد: در این آیه مصداق عبادت خدا، امر به وحدت بوده که در جمله اول بیان شده است؛ از این رو تلاش برای وحدت امت اسلامی به معنای عبادت قلمداد می‌شود.

وی ابراز داشت: اگر وحدت مصداق عبادت باشد، پس اولا تلاش بیشتر برای وحدت، انسان را «اعبد» می‌کند و ثانیا تارک وحدت، تارک عبادت است.

مسؤول دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه نگاه سیاسی به وحدت، غیرقرآنی است، عنوان کرد: در سوره مؤمنون نیز تقوا مصداق وحدت بیان شده است؛ از این رو یکی از مصادیق بی‌تقوایی عدم تلاش برای ایجاد وحدت است.

وی اظهار داشت: قهرمانان ما کسانی هستند که در راه حفظ وحدت شیعه و سنی جان خود را دادند؛ ما افتخار می‌کنیم که 50 عالم اهل سنت جان خود را تقدیم انقلاب کردند اما افرادی هم آرام خزیدند و به گوشه‌ای فرار کردند.

حجت الاسلام زمانی با اشاره به خطر جریان‌های تکفیری اذعان کرد: امروز تکفیری‌ها در بین جوانان مسلمان به دنبال یارگیری هستند، آنها حتی به برخی استان‌های ما هم آمدند؛ یک تیم چهار نفره در کردستان مفتی شیخ الاسلام را در ماه رمضان به شهادت رساند.

وی با بیان نقش آل سعود در حمایت از تکفیری ها، گفت: مفتی‌های عربستان به صراحت اعلام می‌کنند که فقط وهابیت مسلمان است.

رییس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در پایان افزود: انقلاب و نظام ما میوه شجره اسلام است؛ این وحدت و انسجامی که میان شما وجود دارد در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود؛ در عربستان حتی به مردم و علمای اهل سنت اجازه نمی‌دهند که یک حوزه علمیه شافعی یا حنفی داشته باشند./202/831/ب1

ارسال نظرات