۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۴۸۱۴۹۷

کتاب «فاطمه الزهرا؛ والاترین الگو و بزرگ زنان جهان» راهی بازار نشر شد

کتاب فاطمه الزهرا سلام الله علیها؛ والاترین الگو و بزرگ زنان جهان»، به قلم باوفا از سوی مؤسسه فرهنگی کتاب منتشر شد.
کتاب «فاطمه الزهرا سلام الله علیها؛ والاترین الگو و بزرگ زنان جهان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «فاطمه الزهرا سلام الله علیها؛ والاترین الگو و بزرگ زنان جهان»، به قلم محمدرضا با وفا از سوی مؤسسه فرهنگی کتاب منتشر شد.

 

نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:

هدف از نگارش این کتاب آشنایی هر چه بیشتر شیعیان و جویندگان راه حقیقت با فضایل و مناقب و زندگی صدیقه کبری حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها و ذکر منصفانه وقایع اتفاقات مسیر زندگی ایشان می‌باشد. با توجه به اینکه مقطع کوتاهی زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از وفات پدر بزرگوارشان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و حوادث به وقوع پیوسته در این ایام، نزد اهل معرفت و جویندگان راه حقیقت از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا ما این وقایع را به دور از هرگونه کینه‌توزی و تعصب‌ورزی نابجا و نیز بدون نیت تخریب، توهین و عدوان خصمانه علیه اشخاص یا فرقه‌ای خاص، با هدف روشنگری و بیان واقعیات، هم با استفاده از منابع و هم منابع اهل سنت بیان نموده‌ایم تا محققین و روشن ضمیرانی که قصد دارند، این، اعتقاد و مذهب خود را بر اساس تحقیق و تعقل در واقعیات انتخاب نمایند، بتواند از مطالب این کتاب نیز بهره‌ای ببرند.

به دلیل با اهمیت و کلیدی بودن و یا اختلافی بودن بعضی مباحث، در قسمت‌های به ناچار مجبور به بیان توضیحات اضافی و یا بحث‌هایی استدلالی شده‌ایم تا افرادی که خواهان جزئیات بیشتری از علوم و معارف هستند نیز بتوانند از این کتاب استفاده برند.

برهمین اساس برای برخی روایات و وقایع کلیدی، تعداد بیشتری سند و منبع ذکر نموده‌ایم. این تواتر سند برای بعضی از مباحث، خود می‌تواند دلیلی بر صحت و وثوق روایت و ماجرا باشد و از طرف دیگر ذکر بعضی از مسائل از قلم و زبان بعضی افراد مورد تأیید دیگر فرقه‌ها، بر اصالت مطلب می‌افزاید.

 

این کتاب شامل پنج فصل است با عناوین:‌ «زندگی‌نامه حضرت زهرا سلام الله علیها»، «الگوهای رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها»، «قطره‌ای از فضایل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها»، «پاسخ به تعدادی از شبهات از زندگانی حضرت فاطمه سلام الله علیها»، «داستان‌هایی فضایل حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها».

نویسنده در فصل اول این کتاب در ده بخش با نام‌های: ‌«ولادت»، «القاب و کنیه‌های حضرت فاطمه سلام الله علیها»، «ازدواج حضرت فاطمه صلی الله علیه و آله و سلم»، «فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیها»، «آخرین روزهای عمر مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حوادث و وقایع آن»، «شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم»، «بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ماجرای سقیفه»، «غصب فدک» «هجوم به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها» به بررسی زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخته است.

در عنوان «جنگ اقتصادی با اهل‌بیت علیهم السلام» از «بخش هشتم: غصب فدک» می‌خوانیم:

دستگاه نوپای خلافت، از یک‌سو برای بیعت گرفتن از قبایل خارج مدینه؛ نیازمند لشکرکشی و به تبع آن صرف هزینه‌های بسیار بود و از سوی دیگر نیز حکومتی که به دلایل مختلف هنوز به ثبات لازم نرسیده بود، نیازمند یک پشتوانه قوی مالی برای تثبیت جایگاه خود در بین مردم بود.

از طرف دیگر، قدرت‌گیری اطرافیان و نزدیکان حضرت علی علیه السلام و بنی‌هاشم که به نقل از مرحوم سید شرف‌الدین حدود 270 تن بودند نیز، برای دستگاه خلافت بسیار خطرناک می‌نمود؛ لذا، دستگاه حکومت برای پراکنده کردن آنان؛ (در حالی که هنوز 10 روز از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نگذشته بود) اموال اهل‌بیت علیهم السلام که شامل فدک و سهم خمس وارث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود را از ایشان گرفتند تا خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فاقد قدرت مالی شده و به تدریج از گرد ایشان پراکنده شوند و یکی دیگر از انگیزه‌های غاصبین این بود که می‌دیدند اگر فدک در دست اهل‌بیت علیهم السلام باقی باشد و مردم احسان و بخشش اهل‌بیت علیهم السلام را ببینید، کم‌کم این سؤال در ذهن آنها شکل می‌گیرد که چرا خلافت دست اینان نیست.

نویسنده «اعلام النساء» از علی بن مهناء علوی نقل می‌کند که: ‌«وجه این که ابوبکر وعمر، فدک را از فاطمه سلام الله علیها گرفتند، این بود که امام علی علیه السلام از درآمد آن تقویت نشود که بتواند در خلافت نزاع کند.»

 در شبهه و پاسخ از فصل پنجم می‌خوانیم:

شبهه: چرا حضرت علی علیه السلام بعد از شهادت همسر خود، انتقام او را نگرفت یا به فکر گرفتن انتقام نبود؟

پاسخ: واقعیت این است که تحلیل برخی حوادث تاریخی بسیار مشکل است و هضم برخی رفتارها بسیار سنگین است؛ اما انگیزه‌های مختلف، انسان را به جایی می‌رساند که رفتارهای ناباورانه را انجام دهد.

روزی اشعث بن قیس گفت: «یاعلی! چرا شمشیر نکشیدی؟» امام علی علیه السلام به او فرمودند:‌ «همه اهل بدر و پیشکسوتان مهاجر و انصار را به کمک می‌خواستم؛ ولی از آن همه مسلمان فقط چهار نفر پاسخ مثبت دادند: سلمان، ابوذر، مقداد و زیبر از اهل‌بیت خودم هم کسی را نداشتم که با آن بتوانم حقم را بگیرم، چون حمزه در احد به شهادت رسید و برادرم جعفر هم در موته شهید شد و کسی برایم نماند؛ مگر دو نفر ذلیل، خوار، عاجز و ناتوان، عباس و عقیل به خاطر نبودن یار و یاور حقم را گرفتند.»

البته درباره رفتار و سیره معصومان علیهم السلام از دو زاویه «پیش نگاه» و «پس نگاه» می‌توان به قضاوت نشست. با نگرش «پیش نگاه» امام علیه السلام معصوم هستند و «قول، فعل و تقریر» آنان در تمام جوانب زندگی از جمله در مسائل مرتبط با امامت و هدایت جامعه، از هرگونه خطا و اشتباه مصون است و با پایبندی به این اصل اساسی باید به صحت رفتار و سیره امامان معصوم علیهم السلام اعتقاد داشته، به مقدار توانای در پی کشف اسرار و دلایل آن باشیم تا به عنوان الگو در زندگی خود به کار بندیم.

با نگرش «پس نگاه» نیز می‌توان به خردمندی و دوراندیشی امامان علیه السلام در موضع‌گیری‌های آنان پی برد؛ زیرا رفتار و موضع‌گیری امامان علیه السلام، با ملاحظه تأثیرگذاری در طول تاریخ و پیروزی نهایی حق بر باطل، تحقق می‌یابد؛ اگر چه در زمان خودشان این پیروزی اتفاق نیفتد؛ با بیان نگاه، صبر و سکوت امام علی علیه السلام فریادی رسا بر مظلومیت آن حضرت در طول تاریخ است.

شکوه حضرت، زمینه سوء استفاده دشمنان را خشکاند؛ چنان که ابوسیفان حاضر شده بود با امام علی علیه السلام بیعت و علیه خلفا اقدام کند؛ اما امام علی علیه السلام در پاسخ با آگاهی و دور اندیشی دست رد بر سینه آن بدخواه مسلمانان زد.

 اما نکته مهم آن است که در کنار این صبر، باید حق و حقیقت در طول تاریخ آشکار بماند و سیاهی ظلم و خیانت برای همگان آشکار شود. هنر امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیه آن بود که به گونه‌ای رنج را تحمل کردند؛ که رو سیاهی آن برای ظالمان در طول تاریخ به حقانیت اهل‌بیت علیهم السلام کوتاهی دهد.

 به عنوان کلی می‌توان گفت: «هرگاه اظهار حق با مظلومیت همراه باشد، ماندگاری آن بیشتر خواهد بود و هرچه مظلومیت بیشتر باشد؛ تأثیران حق در طول تاریخ پررنگ‌تر خواهد بود.» از این رو، کشاندن امام علی علیه السلام برای بیعت و محنت‌ها حضرت فاطمه سلام الله علیها در این زمینه از جهت تاریخی و روابط زمینی یک تحمیل و ظلم آشکار بود، اما از جهت ملکوتی و آسمانی یک انتخاب به شمار می‌آمد.

به همین جهت، برخی اهل معرفت گفته‌اند:‌«علی علیه السلام را نبردند، بلکه خودش رفت، اما به گونه‌ای که در طول تاریخ ظلم غاصبان قابل انکار نباشد.»

همچنین بزرگان ما در پاسخ این پرسش که «چرا حضرت علی علیه السلام در این باره صبر کرد و با آن همه شجاعت دینی به شمشیر نبرد و از حضرت زهرا سلام الله علیها دفاع نکرد و انتقام آن حضرت را نگرفت؟» گفته‌اند: ممکن است چنین برداشتی صورت گیرد که تنها راه رسیدن به حق، استفاده از شمشیر و زور است؛ و تنها می‌توان با توسل به نیروی قهریه، بدون در نظر گرفتن شرایط و پیامدهای که ممکن است و به دنبال داشته باشد، حق را ستاند، اما سیره پیامبران به ویژه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نشان می‌دهد که آن بزرگوار نیز هرگز با توسل به روز به دنبال انجام رسالت و تبلیغ دین نبوده‌اند و حتی در بسیاری از اوقات ستم‌ها و ظلم‌های وارد شده برخورد و پیروانشان را تحمل کرده‌اند تا بتواند مصالحی که آن را برای پیروانشان لازم‌تر می‌دانسته‌اند؛ دست یابند. حضرت علی علیه السلام نیز از سنت پیامبر پیروی می‌کردند.

حضرت علی علیه السلام نیز با ملاحظه خطرهایی که در صورت قیام او، جامعه اسلام را تهدید می‌کرد؛ از قیام و اقدام مسلحانه بر علیه ظالمان به حضرت زهرا سلام الله علیها خودداری کردند و با دشمنان خویش سازش نمودند تا اصل اسلام محفوظ بماند. خطر مرتدین، خطر مدعیان، دروغین نبوت، خطر رومیان، از جمله خطرهایی جدی که در آن دوران اسلام و مسلمانان را تهدید می‌کرد.

کتاب «فاطمه الزهرا سلام الله علیها؛ والاترین الگو و بزرگ زنان جهان» در 608 صفحه با شمارگان 5000 نسخه در 608 صفحه با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی کتاب منتشر شده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات