۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۸۱۴۹۰
پژوهشگر سینمای دینی:

کم کاری های نظریه پردازی در سینمای دینی جبران شود

حجت الاسلام یوسف زاده اهمیت روایت داستانی بر اساس الگوهای قرآنی را یادآور شد و خواستار جبران کم کاری های نظریه پردازی و تولید محصول در سینمای دینی شد.
حجت الاسلام غلامرضا یوسف زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست «روایت در قصه های قرآنی و سینمای دینی» امروز در مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این نشست که به همت انجمن سواد رسانه ای طلاب برگزار شد، حجت الاسلام غلامرضا یوسف زاده با اشاره به مباحث مطرح شده در سطوح متن روایی عنوان کرد: ما در بررسی سطوح متن روایی با مباحثی از قبیل طرح، داستان و جهان داستانی مواجه هستیم، که این موضوع در قصص قرآنی ما نیز وجود دارد.

وی افزود: در جهان داستانی مربوط به قصص قرآنی، خدای متعال با پیامبر خود سخن می گوید که در قصه حضرت یوسف (ع) و یا حضرت موسی(ع) ما شاهد هستیم که از منظر توحید افعالی، خدای متعال همه کاره است و اساساً در داستان های دینی و قرآنی، این مسأله همواره مشهود و پررنگ است.

این محقق سینمای دینی تصریح کرد: ما همواره باید اهمیت روایت داستانی بر اساس الگوهای قرآنی را در نظر داشته باشیم به ویژه در عصر کنونی که دشمن برای نسل جدید ما از طریق ابزارهایی مانند فیلم، سریال و انیمیشن به دنبال تبلیغ و جا انداختن مفاهیم مورد نظر غرب و حتی کنار زدن خدا از زندگی انسان است.

وی با بیان کمبودهای موجود در نظریه پردازی و تولید محصول در این حوزه خاطرنشان کرد: ما باید در عرصه هنر و رسانه کم کاری های خود را در نظریه پردازی و تولید محصول جبران کنیم.

حجت الاسلام یوسف زاده افزود: ما باید از خودمان تئوری و نظریه داشته باشیم و نباید انتظار داشته باشیم که در مدارس سینمایی و مراکز آموزشی ما متون غربی آموزش داده شود و بعد به دنبال خروجی متناسب با سینمای دینی باشیم.

این پژوهشگر سینمای دینی تأکید کرد: باید توجه داشت که قصه های قرآنی یک اثر هنری مستقل به شمار نمی روند چرا که هر قصه ای اساساً تابع سوره خاص مکی یا مدنی خود است و لحن و پیام آنها تفاوت هایی با هم دارند.

وی در پایان استفاده از فرم قرآنی در داستان را میسر دانست و خاطرنشان کرد: مهم تر از طرح و ساختار بحث مبانی است، چرا که هویت یک قصه و داستان به مبانی موجود در آن بازمی گردد که این مبانی خود شامل هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی حاکم بر داستان است./872/پ202/ی

ارسال نظرات