۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۴۸۱۴۸۵
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد:

آیت‌الله معرفت به حجیت روایات در تفسیر قرآن اعتقاد داشت

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: آیت‌الله معرفت اعتقاد دارد با رد روایات تفسیری ما بخشی از میراث اسلامی را از دست خواهیم داد.
مهدی مهریزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی مهریزی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد امروز در نشست «کاوشی در اندیشه های تفسیری آیت الله معرفت» که در باشگاه اندیشه برگزار شد، گفت: مباحث آیت‌الله معرفت در رساله فقهی ایشان نو و مختصر بود.

وی با بیان اینکه کتاب‌های تفسیری به چهار دوره زمان ائمه معصومین(ع)، اوایل غیبت، دوره صفویه و پس از آن تقسیم می‌شود، عنوان کرد: از ائمه معصومین غیر از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) چیزی در دست نیست.

حجت‌الاسلام مهریزی افزود: تفسیر عیاشی و تفسیر فرات کوفی از تفاسیر دوره اوایل غیبت هستند، در دوره صفویه دایرةالمعارف برهان و نورالثقلین روایات تفسیری را جمع‌آوری کردند، در عصر حاضر نیز آیت‌الله معرفت در زمینه تفسیر دارای اثر است که دارالحدیث آن را تدوین می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با اشاره به تفاوت تفسیر اثری و روایی، عنوان کرد: در تفسیر اثری در کنار استفاده از حدیث استنباط مفسر نیز وجود دارد همه آیات نیز تفسیر می‌شود، اما در تفسیر روایی صرفا آیاتی که درباره آنها روایت وجود دارد تفسیر صورت می‌گیرد، طبری یا صافی تفسیر اثری و نورالثقلین، البرهان و عیاشی تفسیر روایی هستند.

وی در خصوص حجیت روایات در تفسیر بیان داشت: این مبحث مخالف و موافقانی دارد، به عنوان مثال آیت‌الله خویی روایات را در تفسیر قرآن حجت می‌داند و آیت‌الله معرفت اعتقاد دارد با رد روایات تفسیری ما بخشی از میراث اسلامی را از دست خواهیم داد.

حجت‌الاسلام مهریزی گفت: در هر صورت درباره حجیت روایات در تفسیر قرآن باید پژوهش بیشتری صورت گیرد./202/807/ب1


 

ارسال نظرات