۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۴۸۱۴۲۳
حجت الاسلام رضایی اصفهانی خبرداد؛

جزییات روند برگزاری کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی

دبیر علمی کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» از برگزاری این کنگره در در اردیبهشت ماه 97 خبرداد و از محققان و پژوهشگران خواست در تدوین موسوعه بزرگ عالمان شیعه با این دبیرخانه همکاری داشته باشند.
آغاز به کار دبیرخانه کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین آغاز به کار رسمی دبیرخانه کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های رسول اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی دبیر علمی کنگره در این همایش با اشاره به اینکه وجود اهل بیت(ع) و سادات کوثر جسمانی و کوثر معنوی، علمای اسلام هستند، اظهار داشت: این کنگره می خواهد جلوه علمی کوثر را به دنیا بشناساند و نقشی که اهل بیت(ع) و علمای شیعه در طول تاریخ داشته و نقش آفرینی کرده اند به جهانیان نشان دهیم. 

وی افزود: تا به حال علوم طبقه بندی های زیادی شده است ولی اگر با یک نگاه تاریخی توجه کنیم علوم به سه دسته عمده تقسیم می شوند؛ نخست علومی که اهل اسلام از غیر مسلمان ها جذب کردند، دوم علومی که در دامن اسلام تأسیس شده اند و دسته سوم هم علوم نوپدید است؛ علوم دسته اول مثل نجوم، طب، ریاضیات، فلسفه و منطق است که از یونان و جندی شاپور ایران اخذ شد و نقش دانشمندان شیعه در این بین بسیار برجسته است و کتاب ها و آثار زیادی در این بین عرضه شده است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان این که دسته دوم علوم بیشتر مرتبط با قرآن، فقه القرآن، قرائت، علوم حدیث، اصول فقه، کلام، عقاید و علوم ادبی است، یادآور شد: این دسته از علوم همگی در جهان اسلام تأسیس شده و نقش اهل بیت در این بخش بسیار برجسته است و همچنین نقش علمای شیعه در گسترش آن قابل انکار نیست و نشانه آن در کتاب های الذریعه و اعیان الشیعه مشخص است.

وی یادآور شد: دسته سوم علوم جدید است که فلسفه های مضاف، علوم اسلامی انسانی، علوم میان رشته هایی، کلام جدید و فقه های مضاف که خودش را نشان داده فضای جدیدی است که مربوط به حوزه شیعه است و در این کنگره به علوم طبیعی از جمله طب و همچنین علوم ریاضی نیز پرداخته شده و نقش علمای شیعه در آن بررسی می شود.

دبیر علمی کنگره عنوان کرد: حدود 110 روز از شروع غیر رسمی این کنگره می گذرد و کارهایی در این مدت صورت گرفته است که در راستای همان نظریه در حوزه های مختلف علمی کمیته های علمی 14 گانه تشکیل شده و بیش از صد نفر در این مسأله از اساتید حوزه درگیر هستند که در این مدت بیش از 130 نشست برگزار شده که بیش از 110 مورد آن نشست علمی بوده است.

وی با بیان اینکه در این کنگره به علوم مرسوم حوزوی از جمله قرآن، حدیث، کلام و عقاید، علوم ادبی، اخلاق و عرفان، تاریخ و جغرافیا و حتی علوم طبیعی پرداخته می شود، خاطرنشان کرد: تکیه اصلی ما بر علوم اسلامی واقع در حوزه های علمیه است و ما می خواهیم در این کنگره ثابت کنیم قلمرو این علوم از ایران و کشورهای اسلامی فراتر رفته و از همین رو کمیته استشراق نیز تأسیس شده است و همچنین کمیته منطقه ای تشکیل شد که مطالعاتی در عراق، شبه جزیره عربستان، سوریه، آفریقا و شبه قاره هند صورت داده است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به نتایجی که از این کنگره انتظار می رود، خاطرنشان ساخت: برون دادی که انتظار داریم بیش از 30 جلد کتاب موسوعه موضوعی، بیش از 150 مقاله سفارشی و احیای حداقل 10 جلد اثر علمی است و طبق دستور حضرت آیت الله مکارم شیرازی قصد داریم کار تکراری نکنیم و تنها خلأها را پر کنیم و البته طبیعی است هرکار علمی بعد از یک یا دوسال می تواند بعد از بررسی و تحلیل حرف های نویی داشته باشد.

وی با اشاره به رونمایی از سایت کنگره در این همایش ابراز داشت: این سایت به چهار زبان راه اندازی می شود؛ این کنگره ویژگی های خاصی دارد از جمله آن که تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی فعالیت می کند و مشارکت نهادهای علمی را با خود دارد و به همین جهت ما این کنگره را آغازی برای کارهای بزرگ تر می دانیم.

دبیر علمی کنگره در ادامه با دعوت از پژوهشگران برای ارسال مقالات خوب به دبیرخانه کنگره خاطرنشان کرد: طلاب و محققان کمبود وقت و شلوغی سر را بهانه عدم کار نکنند، چراکه نخستین کسی که برای این کنگره مقاله داده است حضرت آیت الله سبحانی بوده و دومین مقاله ایشان نیز در راه است؛ برای این کنگره بیش از 25 پیش نشست در نظر گرفته شده و اصل کنگره نیز اردیبهشت ماه 97 برگزار می شود./1330/پ202/ج

ارسال نظرات