۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۴۸۱۱۱۵
حجت الاسلام حیدری ابهری:

حوزه ادبیات کودک و نوجوان را جدی نمی گیرد

نویسنده حوزه کودک گفت: ادبیات کودک و نوجوان در حوزه جدی گرفته نمی شود و همین موضوع یک آسیب جدی در این عرصه است.
حیدری ابهری

حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ویژگی های ادبیات دینی کودک عنوان کرد: ما در بخش ادبیات دینی کودک با سه عنصر ادبیات، دین و کودک مواجه هستیم و زمانی در این حوزه به وضعیت مطلوب می رسیم که فعالان این حوزه، این سه عنصر را به خوبی بشناسند.

وی افزود: اگر اثری تألیف شود که نویسنده آن شناخت خوبی از این سه عنصر نداشته باشد، اهدافی که در بحث ادبیات دینی کودک متصور است، محقق نخواهد شد.

نویسنده کتاب«من مثل ماه می شوم» درباره میزان ورود حوزه علمیه به حوزه ادبیات دینی کودک اظهار کرد: مشکل اصلی این است که حوزه با بضاعت و توان حوزوی خود وارد عرصه نشده است و اگر می بینیم طلاب به این عرصه وارد شده اند، این به معنای ورود حوزه نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر حوزه با پشتوانه ای که در بخش تفسیری، حدیثی، فلسفی به کار برده است، وارد حوزه کودک و نوجوان شود می توان انتظار پیشرفت در این حوزه را داشت.

حجت الاسلام حیدری ابهری افزود: ما در بخش های مختلف، محتواهای خوبی تولید کرده ایم به ویژه در حوزه شعر تجربه های خیلی خوبی وجود دارد اما مضامین ناسروده بسیار زیاد است، به عنوان مثال درباره مضامینی مانند توحید، مهربانی و رحمت زیاد کار شده است اما درباره حکمت، علم، حلم و بردباری و موضوعات این چنین کمتر شعر دینی داریم که باید توجه ویژه ای به این موضوعات صورت بگیرد.

وی با اشاره به اثر«من مثل ماه می شوم» ابراز کرد: مضمون این شعر از یکی از دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه که گفت‌و‌گو با ماه است الهام گرفته شده که امام در این دعا ماه را خطاب قرار می دهد و به عنوان یک مخلوق فرمانبر از خدا می خواهد که بتواند مثل ماه و دیگر پدیده های طبیعی، شکر نعمت ها را به جا بیاورد و در واقع از تبعیت تکوینی به تبعیت تشریعی پل می زند.

این نویسنده حوزه کودک افزود: علاوه بر آن در چند پدیده دیگر مانند خورشید، باران و چشمه نیز چنین مناجات هایی وجود دارد که نشان می دهد جهان هستی از خدا پیروی می کند که ما به زبان شعر این موضوعات را بیان کرده و به کودک می فهمانیم که تو هم باید جزء و حلقه ای از این شکرگزاری باشی.

حجت الاسلام حیدری ابهری با اشاره به الزامات ورود طلاب به حوزه ادبیات دینی کودک، خاطرنشان کرد: نخستین موضوعی که باید به آن اشاره شود این است که ارتباط علمی طلابی که به این عرصه وارد می شوند نباید با حوزه علمیه قطع شود و به اسم اینکه وارد حوزه ادبیات شده اند نباید ارتباط علمی قطع شود چراکه در این صورت نمی توانند تغذیه فکری مناسبی شوند.

وی افزود: بحث دیگر این است که آثار ادبی تولیدی را مطالعه کرده و آثار متنوعی بخوانند و با حضور در کلاس های آموزشی، اصول حرفه ای فعالیت در این عرصه را آموزش ببینند.

این نویسنده حوزه کودک تصریح کرد: تمرین نگارش و نویسندگی و نیز ارتباط رودر رو با کودکان برای فهم و درک جهان کودک باید در برنامه طلاب علاقمند به این حوزه قرار گیرد.

حجت الاسلام حیدری ابهری با اشاره به مظلومیت حوزه کودک و نوجوان ابراز کرد: آموزش هایی که در این حوزه برگزار می شود خروجی خوبی ندارند و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، چندان بخش ادبیات کودک و نوجوان را جدی نمی گیرد و چون مراکز وابسته خروجی قوی ندارند، افرادی که در این حوزه فعال هستند مجبور هستند برای آموزش به تهران بروند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد عدم حمایت از فعالان است به طوری که مثلاً کسی  60 کتاب برای کودک نوشته، باید حتماً پایان نامه سطح 3 حوزه را بنویسد در حالی که ظرافت های این کار به اندازه یک پایان نامه است و نیز در جشنواره کتاب سال حوزه، تمام بخش های ادبیات را یکی کرده اند و این درحالی است که در مراکز دیگر به بحث کودک و نوجوان اهمیت می دهند و بخشی مجزا برای آن در جشنواره ها در نظر می گیرند./872/ت302/ج

ارسال نظرات