۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۴۸۱۰۹۶
آیت الله سبحانی:

افراد را نباید ملاک حق و باطل قرار داد/ علوم عقلی در حوزه تقویت شود

حضرت آ‌یت الله سبحانی خواستار تقویت علوم عقلی در حوزه شد و گفت: اگر از نظر عقلانی قوی شویم فلسفه های غربی بر ما تأثیری ندارند.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که محقق شدن مطالعه و زحمت می خواهد، گفت: طلاب باید برای رسیدن به جایگاه مورد نظر تلاش کنند.

وی افزود: در جنگ جمل شخصی خدمت حضرت علی(ع) آمد و گفت در این افراد طلحه و زبیر حضور دارند و زبیر کسی است که در محضر پیامبر اسلام شمشیر کشیده و جهاد کرده است حتی امیرمؤمنان وقتی شمشیر زبیر را دست گرفتند از این تلاش ها در زمان پیامبر تجلیل کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضرت در جواب آن شخص فرمودند نباید خیال کرد اشخاصی که عظمت دارند راه آن ها هم حق است، در حالی که عظمت اشخاص نشانه حق بودن راه نیست.

وی ادامه داد: عظمت اشخاص دلیل بر حق بودن راه و روشی نیست، حضرت فرمود که انسان باید ابتدا حق و باطل را بشناسد که بتواند اهل آن را تشخیص دهد، نه این که از افراد پی به حق و باطل برده شود؛ الان در دنیایی هستیم که با ابزارهای گوناگون از جمله فضای مجازی از غرب و شرق برای ما فلسلفه و کلام می بافند و می گویند فلان پروفسور یا فلان دانشگاه غربی چنین گفته است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که ابتدا باید راه حق را بشناسیم بعد ببینیم که آیا آن ها راست می گویند یا خیر ابراز داشت: در فضای مجازی و کتاب ها این القاب هایی که می آید نباید سبب شود که انسان تصور کند آن ها حق می گویند.

وی عنوان کرد: ما بحمدالله فلسفه و کلام اسلامی و قرآنی داریم، نخست حق و باطل را می شناسیم و سپس درباره آن قضاوت خواهیم کرد، از این رو عظمت آن ها نباید چشم انسان را بگیرد، ما تمدن علمی هزار و 400 ساله داریم که از زمان پیامبر اسلام به ما رسیده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید به معقول و علوم عقلی در حوزه بیشتر اهمیت داده شود، کلام باید بیشتر مورد توجه باشد، اگر توانستیم از نظر عقلانی قوی شویم فلسفه های غربی که غالبا شک زا هستند در دل و روان ما تأثیری ندارند./1323/پ202/ص

ارسال نظرات