۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۸۱۰۷۲
عضو کمیسیون امنیت ملی:

امضای قرارداد در منزل سفیر سوئد تحقیر نظام سیاسی کشور است

حجت الاسلام ذالنور با بیان این که مسؤولان حق ندارند مردم را تحقیر کنند، گفت: هر چه از نظر شأن و عزت تحقیر شویم منافع و امنیت ملی ما بیشتر تهدید می‌شود.
حجت الاسلام ذوالنور حجت الاسلام ذوالنور

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حواشی سفر نخست وزیر سوئد به ایران گفت: موضوع امضای قرار داد یا سفارت نیازمند به بررسی دارد.

وی افزود: اگر این مسأله در سفارت سوئد اتفاق افتاده باشد یک موضوع بوده و یک نگاه باید به آن انجام داد و اگر در منزل اتفاق افتاده باشد موضوع دیگری بوده و نگاه متفاوت می شود، اگر این کار در منزل اتفاق افتاده باشد تحقیر نظام سیاسی کشور و شأن ملت ایران تلقی می شود چون یک کار رسمی و دیپلماتیک است.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: ممکن است گفته شود که بخش خصوصی و اقتصادی قراردادهایی را امضا کردند، یا بخش خصوصی خودشان هستند یا دولت در این میان واسطه و رابط است، اگر خودشان هستند ممکن است گروه های سیاسی و اقتصادی با هم تماس هایی داشته باشند و به منزل یکدیگر بروند.

وی ادامه داد: وقتی پای دولت وسط می آید و بحث طرح های بزرگ است و دولت و دستگاه اقتصادی ما امر اقتصاد را تعقیب و تسهیل می کند مسأله فرق می کند، این هم نوعی دیپلماسی است که به آن دیپلماسی اقتصادی گفته می شود، اگر دو وزیر ما در این جلسه شرکت می کنند پس این جلسه ماهیت خصوصی و شخصی پیدا نمی کند.

حجت الاسلام ذوالنور با طرح این سئوال که اگر برنامه بخش خصوصی بوده پس وزیر در آنجا چه کار می کرده است؟ ابراز داشت: اگر چنین اتفاقی با حضور برخی از وزرا در منزل سفیر یا دیپلمات های آن کشور اتفاق افتاده باشد به یقین کار بسیار ناپسندی است و تحقیر جایگاه، شأن و عزت مردم است و به عرف مصطلح، معروف و معمول دنیا هم سازگاری ندارد.

وی عنوان کرد: اگر این کار در سفارت اتفاق افتاده باشد اصل آن جای بررسی دارد؛ اما برخی از حواشی پذیرفتنی نیست، رسالت اصلی مسؤولان اجرایی، سیاسی و شخصیت های محوری اقتصادی ما حفظ شأن، منزلت و جایگاه رفیع مردم ایران اسلامی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: حق نداریم مردم را تحقیر کنیم، شأن و منزلت آن ها را نادیده بگیریم و اقدامی انجام دهیم که دود آن به چشم ملت برود، هر چه از نظر منزلت، جایگاه، شأن و عزت تحقیر شویم منافع و امنیت ملی ما بیشتر تهدید می شود.

وی اضافه کرد: دشمنان ما، حتی ممکن است دشمن تلقی نشود طرف مذاکره و طرف دیپلماتیک ما در تجری به ما شجاع می شود و نسبت به کشور، ملت و دولت ما بی اهمیت می شود، از این رو اگر چنین اتفاقی در منزل افتاده باشد خدمت نیست و مخالف با عرف رایج دنیا به شمار می رود؛ نادیده گرفتن شأن و شئون ملت ایران قطعا تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست./1323/302/ص

ارسال نظرات