۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۸۱۰۷۱
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

وقتی تفکر لیبرالیستی بر اقتصاد حاکم است روی خوشبختی را نخواهیم دید

نماینده خبرگان، گفت: تا زمانی که راه نجات را اقتصاد سرمایه داری بدانیم و تفکر لیبرالیستی بر ما حاکم باشد، هیچگاه روی خوشبختی را نخواهیم دید.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ارزیابی عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی جنبه مردمی و جنبه دولتی دارد.

وی با اشاره به جنبه مردمی اقتصاد مقاومتی افزود: بعد مردمی اقتصاد مقاومتی می تواند در قالب فعالیت های بسیج دنبال شود و از بسیج که نهادی مردمی به شمار می رود استفاده کنیم، بسیج دارای ابعاد امنیتی و نظامی، فرهنگی و اقتصادی دارد.

ضرورت راه اندازی واحدهای کوچک اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رییس دانشگاه قم به بعد اقتصادی بسیج به عنوان بسیج سازندگی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم واحدهای کوچک اقتصادی داشته باشیم که مردم با منابع خود فعالیت های اقتصادی کوچکی را شروع کنند بسیار می تواند به اقتصاد جامعه کمک کند و در راستای سیاست کلی رهبر معظم انقلاب هم محسوب می شود.

وی ادامه داد: مثلا در یکی از استان های آذربایجان شرقی به نام ممقان که حدود 13 هزار جمعیت دارد حدود 6 هزار نفر در کار تولید نخودچی هستند و واحدهای کوچک خانگی با زنجیره کاملی راه انداختند که از تولید شروع می شود و حتی به صادرات به کشورهای همسایه می رسد، شهر کوچک دیگری که 34 هزار نفر جمعیت دارد، 18 نفر در کار تولید تابلو فرش ورود پیدا کردند و صادرات جهانی دارند و نرخ بیکاری در آنجا نزدیک به صفر است.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که اگر بتوانیم بدون امکانات بانک ها واحدهای کوچک اقتصادی داشته باشیم بسیار مؤثر خواهد بود، ابراز داشت: متأسفانه بانک ها منابعی که در اختیار می گذارند سود آن ها رقم بالایی است، همچنین کار کاملا بی برکت می شود چون معلوم نیست وجهه شرعی داشته باشد، اگر نگوییم کاملا ربا است حداقل شبهه ربا را دارد و سبب می شود که کار خیر و برکت نداشته باشد.

بسیج به صورت جدی پیگر تحقق اقتصاد مقاومتی باشد

وی عنوان کرد: اگر در سطح کشور با منابع خود مردم صندوق های قرض الحسنه ای ایجاد کنند و در اختیار جوانان بگذارند بسیاری از کارها را می توان انجام داد؛ یکی از موضوعات ضایعات باغی است مثلا در کشور در زمینه تولید مرکبات و محصولات باغی  کشوری است که محصولات خوبی دارد و این ها ضایعاتی دارد که می توان به عنوان مثلا به سرکه یا چیزهای دیگر تبدیل کرد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در خبرگان خاطرنشان کرد: اگر نیروهای بسیجی در کنار کارهای فرهنگی و کارهای دیگر باید در اقتصاد مقاومتی هم به فرمایشات رهبر انقلاب لبیک بگویند همچنان که بسیاری از جاها گفته اند، نباید همه کارها را از دولت توقع داشته باشیم، دولت ها به تناسب این که چقدر از فرمایشات رهبر انقلاب تبعیت کنند متفاوت هستند.

وی اضافه کرد: جنبه مردم بسیار مهم است، فقط دولت نباید مانع درست کند، اگر همین موانع دولتی را از بین ببریم خیلی کارها می توانیم انجام دهیم به عنوان مثال دولت و وزارت بهداشت برای واحدهای کوچک غذایی مجوز نمی دهند و شرایط سختی در نظر می گیرند.

مردم باید در عمل ثمرات سخنان دولتمردان درباره اقتصاد مقاومتی را ببینند

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز  با اشاره به وظایف دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: دولت اظهار کرده و در عمل هم جلساتی در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته است، در استان قم ما هم گاهی در قرارگاه اقتصاد مقاومتی شرکت می کنیم و گاهی سیاست هایی گفته می شود اما مردم باید در عمل ثمرات و نتایج این ها را ببینند، وقتی نمی بینند و در حد جلسه خلاصه شود درست نیست.

وی افزود: تبعیت از رهبر معظم انقلاب این نیست که ما فقط بگوییم و تشکیل جلسه دهیم، این تشکیل جلسه باید منجر به عمل شود، اگر در عمل خود را نشان دهد ما می توانیم خوشبین باشیم، دولت با توجه به منابعی تحقیقاتی که دارد باید مزیت نسبی هر استان را تشخیص دهد، مزیت نسبی یعنی نیروی کار ارزان داشته باشد و از نظر منابع طبیعی خدادادی خدمت را راحت بتواند انجام دهد، اگر این ها و ظرفیت های انسانی و اقتصادی استان ها شناخته شود بسیار اثرگذار است.

رییس دانشگاه قم با بیان این که در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی اصلاح ساختار بانکی بسیار مهم است، اظهار داشت: کشورهای خارجی بهره بانکی را به زیر 5 درصد رسانده اند و گاهی کمتر از یک درصد است چون آن ها فهمیده اند که بهره بالا فعالیت اقتصادی را فلج می کند.

وی ادامه داد: متأسفانه ما هنوز روی نرخ 16 درصد بحث می کنیم، از اوایل انقلاب زمینه غلطی ایجاد شد که با پول باید پول درآورد، این که فرد پول را در بانک بگذارد و سود بگیرد نه خیر و برکت دارد و نه به اقتصاد جامعه کمک می کند،  باید تلفیقی از نیروی کار و سرمایه بر اساس موازین شرعی داشته باشیم.

نماینده مردم آذربایجان غربی در خبرگان ابراز داشت: برخی از کارخانه ها مراجعه کردند و گفتند که 5 میلیارد وام گرفیتم و در حال حاضر 25 میلیارد تأخیر دارد و این به دلیل نبود بازار فروشی و کمی به دلیل تحریم ها بوده است، این تأخیر مدام اضافه شده است، کدام عقل سالمی می پذیرد که برای راه انداختن فعالیت های اقتصادی از بانک ها تسهیلات بگیریم و آن ها چند برابر وام تأخیر بگیرند، این مسأله ای است که دولت باید به جدیت در آن ورود کند.

وی عنوان کرد: بنده خبر دارم که بانک ها مقاومت می کنند اما دولت و کشور ما اسلامی است، 22 بهمن مردم با تمام توان و اخلاص به میدان آمدند و انتظار دارند که اقتصاد و بانکداری اسلامی اجرایی شود.

تا زمانی که تفکر لیبرالیستی حاکم باشد روی خوشبختی را نخواهیم دید

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: باید قدردان مردم فداکار باشیم و به آن ها خدمت کنیم، در زمینه اقتصاد مقاومتی همین که موانع تولید را برداریم، الگوی مصرف را اصلاح کنیم، کیفیت محصولات را بالا ببریم و به فکر بازاریابی برای کالاهای تولیدی باشیم بسیاری از موان برطرف می شود.

وی اضافه کرد: الان بسیاری از جاها اقتصاد منهای نفت را دنبال می کنند یعنی واقعا به جایی رسیدند که باید به گونه ای باشد که انگار نفتی نداریم و باید فکر کنیم که چه کاری می توان انجام داد، تحقق اقتصاد مقاومتی وابسته به این است که تفکر ما تغییرکند،  تا زمانی که فکر ما این است که اقتصاد سرمایه داری غربی می تواند ما را نجات دهد و تفکر لیبرالیستی بر ما حاکم است هیچگاه روی خوشبختی را نخواهیم دید.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: وقتی می توانیم پیروز شویم که مقررات دین و اسلام را اجرا کنیم، اقتصاد مقاومتی بسیار امر پیچیده ای است ممکن است که خوب نتوانیم آینده بلند مدت را پیش بینی کنیم اما باید بر اساس موازین دینی عمل کرد، اگر از مقررات دینی خارج نشویم خداوند متعال خیر و برکت را بیشتر می کند و به ذهن مسؤولان ما قوتی عطا می کند که می توانند آینده را بهتر ببینند./1323/301/ص

ارسال نظرات