۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۴۸۱۰۰۶

کتاب «گفتارهای حسینی» راهی بازار نشر شد

کتاب «گفتارهای حسینی؛ برگزیده سخنرانی و مصاحبه‌های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی» از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام منتشر شد.
کتاب «گفتارهای حسینی؛ برگزیده سخنرانی و مصاحبه‌های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «گفتارهای حسینی؛ برگزیده سخنرانی و مصاحبه‌های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی» از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام منتشر شد.

 این کتاب از یک «مقدمه» و سه فصل با عناوین «سخنرانی»، «مصاحبه» و «نوشتار» تشکیل شده است.

«عزاداری بر حضرت سید الشهدا علیه السلام؛ تجلی مودت اهل‌بیت علیهم السلام»، «شکوه، عقلانیت و بندگی در شهادت امام حسین علیه السلام»، «نقش مظلومیت در نهضت امام حسین علیه السلام»، حسین بن علی علیهما السلام کلمه تام خدا»، «امام معصوم علیه السلام شاهد بر اعمال همه مردم»، «حسین بن علی علیهما السلام چراغ هدایت و بهترین همه مردم»، «ابعاد سیاسی ـ اجتماعی زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه‌السلام»، «اربعین ظرفیت معرفی امامت»، «بهره‌بردای صحیح از عاشورا»، «محرم و درس‌هایی از نهضت حسینی» از جمله عناوین بخش «سخنرانی‌» این کتاب است.

 در «فصل دوم: مصاحبه‌» به مطالبی همچون: «تحلیل از قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام»، «پاسخ به چند سؤال پیرامون حادثه عاشوا و کیفیت عزاداری بر ایمان»، «سبک و روش حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در برگزاری عزاداری حضرت سید الشهدا»، «خون بهای یک آیین»اشاره شده و همچنین در بخش بعدی دو نوشتار  «پیرامون اعتبار زیارت ناحیه مقدسه» و «پیرامون لعن و استحباب آن» پرداخته شده است.

در قسمتی از عنوان «امام معصوم علیهم السلام شاهد بر اعمال همه مردم» از فصل سخنرانی‌ها این کتاب می‌خوانیم:

 خوشبختانه اوصاف امامان شیعه ریشه در خود قرآن کریم دارد. یعنی اگر می‌گوییم علم ائمه یک علم وسیع گسترده است، یا ائمه خطا نمی‌کردند و معصوم بودند یا همین عنوان شاهد که مورد بحث ماست، در آیه 78 سوره حج بیان شده است.

 این‌طور نیست که بگوییم این خصوصیات در یک روایت یا کتابی آمده و باید بررسی شود سندش درست است یا نه، گرچه روایت فراوانی هم در این زمینه داریم؛ اما این از افتخارات شیعه است که صفات پیشوایان آن و هر آنچه درباره این بزرگواران قائل است ریشه در قرآن کریم دارد.

 متأسفانه در بخشی از جامعه روشنفکری ما افرادی تحت تـأثیر برداشت‌های غلط تاریخی، مقام ائمه معصومین علیهم السلام را تنزل داده و می‌گویند ائمه معصومین علیهم السلام علمای ابراری هستند که احکام را بلدند، هر حکمی از ایشان بپرسیم می‌توانند جواب بدهند، اهل گناه هم نیستند؛ اما به همین اندازه. یکی از مسائلی هم که انکار می‌کنند همین بحث شهادت بر اعمال و امت و مردم است که محل بحث ماست.

اعتقاد ما بر این است که اولاً رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شاهد و گواه بر همه انبیا گذشته و بر ائمه معصومین است و ثانیاً معصومین علیهم السلام شاهد بر اعمال همه مردم هستند چه شیعه و چه غیر شیعه، منظور از اعمال هم همه آن چیزی است که مربوط به سعادت و شقاوت انسان در دنیا و آخرت می‌شود. می‌دانند این فرد اهل نماز هست یا نیست، اهل گناه است یا صواب و لو صدها فرسخ فاصله داشته باشد.

اینکه اعتذار می‌جوییم خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و عرض می‌کنیم ما قلب شمار را آزرده می‌کند، ریشه در این فکر اعتقادی دارد که ما حضرت را شاهد بر اعمال می‌دانیم.

پس ائمه ما می‌دانند چه کسی مؤمن و چه کسی غیر مؤمن است! چه کسی ولایت آنها را قبول دارد و چه کسی قبول ندارد! چه کسی اهل جهنم است؟

در این دهه محرم،  در حقیقت این حماسه حسینی بیشتر تأمل کنیم، تا معرفت بیشتری به آن پیدا کنیم و خود روحانیت از این حرکت الگو بپذیرد و  یعنی  قبل از آنکه دنبال این باشیم که جامعه و نوع مردم از این حرکت الگو بگیرید، نهضت حسینی و نهضت اباعبدالله الحسین علیهم السلام باید الگویی برای روحانیت باشد و روحانیت در هر زمانی به این الگو بیش از هر الگو دیگر احتیاج دارد.

شما اگر حکت امام خمینی رحمة الله علیه و تأسیس نظام جمهوری اسلامی را در غیر از تأثیرپذیری از نهضت اباعبدالله علیه السلام تفسیر کنید، تفسیرتان باطل است.

چون امام به واسطه آن درک عمیقی از حرکت امام حسین علیه السلام پیدا کرده بود و این نهضت را آغاز و این حکومت و نظام را تأسیس کرد. امام خمینی رحمِ الله علیه متوجه این نکته شد که همه هجمه‌ها و توطئه ه متوجه ریشه‌کن کردن  است، انسان باید آمادگی برای همه مصائب پیدا کند. لذت در زندگی ایشان از همان اول که فریاد برآورد می‌بینیم که کاملا خود را برای شهادت در راه خدا آماده کرده بود و اگر آن آمادگی نبود؛ ایستادگی امام محقق نمی‌شد،  اگر ایستادگی و مقاومت امام  نبود انقلاب ما به پیروزی نمی‌رسید.

این الگوپذیری باید برای ما هم باشد،  یعنی روحانیت همیشه باید در جلوی چشم خود حضرت اباعبدالله را به عنوان یک الگو، آن هم الگوی همیشگی قرار دهد. در جایی که نیاز به حضور در میدان است، در جایی که نیاز به این است که ما برای حفظ دین، وجود و هستی خود را هم فدا کنیم، واقعا آمادگی داشته باشیم.

تمام زحمات ما و دقت‌های در بحث فقهی و اصولی و این إن قلت‌ها بر این است که بتوانیم یک قدم برای شناخت دین برداریم. بعد از آن جه کنیم؟ دین را حفظ و تقویت کنیم و امانت‌‌دار رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم  و ائمه طاهرین علیهم السلام باشیم. لازم است این روحیه همیشه در ما زنده باشد.

 در دهه محرم؛ قبل از اینکه توجه روحانیت به جامعه باشد و بخواهد ارائه الگوی به مردم دهد  باید به دنبال این باشد که خود متأثر از این الگو و پذیرای آن باشد. بنابراین؛  باید در حرکت امام حسین علیه السلام دقت بیشتری شود و نسبت به حقیقت این حرکت، آگاهی بیشتری پیدا کنیم.

در قسمتی از عنوان  «پاسخ به چند سؤال پیرامون شناخت حادثه عاشورا»، از  فصل دوم این کتاب آمده است:

سؤال: وظیفه مراجع، روحانیون و علما در قبال تحریف و تخفیف وقایع تواریخ مذهبی مثل آنچه که در سخنرانی‌ها یا مداخله‌ها درباره حادثه عظیم کربلا صورت می‌گیرد، چیست؟

جواب: وظیفه بزرگان دین و روحانیت معظم آن است که در مقابل هرگونه انحراف و بدعتی ایستادگی کنند. یکی از وظایفی که در اسلام بر دوش علما و بزرگان قرار داده شده است آن است که هنگامی که بدعت را در جامعه ملاحظه کردند از علوم و دانایی خود استفاده کنند و در مقابل آن بیستند.

باید روشنگری نمایند و به مردم عزیز ابلاغ کنند و به آنان آگاهی دهند. خوشبختانه در مورد همین تحریف‌ها حادثه عاشورا اتفاق افتاده ‌است بزرگانی مانند شهید مطهری روشنگری نموده‌اند. در زمان ما نسبت به برخی از تعابیر هنگامی که از مراجع بزرگ تقلید حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و سایر مراجع عظام سؤال شده همه در پاسخ‌های محکم چنین تذکرهایی را داده‌اند و تصریح فرموده‌اند که برخی از این عبارت‌ها از مصادیق واضح شرک است.

حتی در یکی از استفتائاتی که از معظم له شده است و سؤال شده برخی می‌گویند در جریان عاشورا نباید فقه را داخل کرد چون حادثه عاشورا از دایره فقه خارج است. فرموده‌اند: هیچ امری از امور عالم از دایره فقه خارج نیست، چطور امام حسین علیه السلام برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر که دو اصل از فروع دینی است قیام کنند آن وقت بگوییم حادثه عاشورا ربطی به احکام فقهی ندار دو چطور می‌توان گفت این حادثه جدای از فقه است با اینکه اساس آن مبارزه ظلم و فساد بوده است که یکی از مسائل مسلم در فقه است.

سؤال:‌ وظیفه مردم در برابر تحریفات با بیان مقاتل ساختگی و دون شأن معصوم چیست؟

جواب: مردم عزیز باید توجه کنند که از سخنرانان معتبر، یعنی کسانی که اطلاعات صحیح و دقیق و کامل دینی دارند استفاده کنند و همین‌طور از ذاکرینی استفاده کنند که اشعار دقیق و مصائب را به کار می‌گیرند.

 چطور مردم برای معالجه یک کسالت جزئی در مورد دکتر متخصص تحقیق می‌نمایند، پس باید برای تغذیه روحی و تهذیب نفس و تکامل عروج روح و فکر از کسانی استفاده کند که اطمینان به صلاحیت آنان داشته باشند.

ما به مردم عزیز توصیه می‌کنیم همان‌طور که پیشنیان مقید بودند و از سخنران یا ذاکر و مداح، مستند قول او را می‌پرسیدند، اکنون هم از هر سخنران مدرک و سند مطالبه نمایند. می‌توانیم بگوییم یکی از معیارهای صحیح برای تشخیص خطیب توانا از غیر آن، همین امر است، یعنی کسی که کلام خود را به صورت مستند و همراه با مدرک آن بیان می‌کند، این چنین شخصی قابل اعتماد است و خطیبی است توانا.

گفتنی است، کتاب «گفتارهای حسینی؛ برگزیده سخنرانی و مصاحبه‌های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی» با شمارگان 1000 نسخه در 230 صفحه به قیمت 8 هزار توان  از سوی انتشارات مرکز فقه ائمه اطهار علیهم السلام منتشر شده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات