۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۸۰۹۲۳
پژوهشگر فضای مجازی:

دوران بازگشت به آداب ایرانی اسلامی فرا رسیده است

کارشناس مسائل فضای مجازی بازگشت به آداب، رسوم و فرهنگ اسلامی ایرانی را به عنوان بهترین جایگزین ابزارهای نوین ارتباطی جهت کاهش آسیب‌ها و معضلات آن معرفی کرد.
حجت‌الاسلام فروهر فضای مجازی فضای مجازی

حجت‌الاسلام محمد فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بهترین راه کاهش آسیب‌های فضای مجازی آلوده را «اصل جایگزین سازی» دانست و گفت: آن‌چه می‌توان به‌عنوان جایگزین ارائه کرد، در دو حوزه قابل بررسی است که نخستین آن‌ها آداب، رسوم و فرهنگ اسلامی – ایرانی و دیگری استفاده از تولیدات و سرویس‌های بومی کشور است.

کارشناس مسائل فضای مجازی از بازگشت به آداب، رسوم و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی به عنوان بهترین جایگزین ابزارهای نوین ارتباطی جهت کاهش آسیب‌ها و معضلات آن یاد کرد و اظهار داشت: برای گره‌گشایی از مشکلات فضای مجازی  باید از بیرون این فضا اقدام کرد چراکه اگر بخواهیم پاسخگویی به این نیاز را منحصر در ارتباطات مجازی کنیم، ارتباطات اجتماعی دچار آسیب فراوان می‌شود.

وی ادامه داد: حل مشکلات فضای مجازی از راه فضای حقیقی، ارتباطات واقعی را تقویت می‌کند؛ بنابراین بهترین جایگزین، آداب، رسوم و فرهنگ فراموش شده اسلامی ـ ایرانی است و مهم‌ترین بستری که می‌تواند این جایگزینی را انجام دهد، خانواده و کارکردهای مربوط به آن است.

حجت‌الاسلام فروهر آن‌چه می‌تواند جایگزین ارتباطات نادرست فضای مجازی شود را پنج مورد دانست و ابراز داشت: «گفت‌وگو و تعاملات خانوادگی» نخستین جایگزین این فضا است؛ به این معنا که حسن معاشرت، تعامل و گفت‌وگوی سازنده در خانواده‌ها مسأله ای ضروری در آموز‌های دینی معرفی شده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه میزان گفت‌وگو در خانواده‌های ایرانی به طور متوسط تنها 13 دقیقه در روز است، از کاهش تعاملات اعضای خانواده به عنوان ویران‌گر بنیان خانواده‌ها یاد کرد.

وی با معرفی «صله ارحام، ارتباط با همسایگان و نزدیکان» به عنوان دومین جایگزین فضای آلوده رسانه‌ای، ارتباط با اقوام و بستگان را بهتریت راهکار پاسخ‌گویی به نیازهای ارتباطی دانست چراکه دیم اسلام به عنوان دین کامل، به رفت‌و‌آمد اقوام، سفارش‌های فراوانی کرده است.

حجت‌الاسلام فروهر با بیان اینکه فرزند‌آوری علاوه بر فواید معنوی سبب کسب برکات مادی و دنیوی فراوانی می‌شود چراکه وقتی تعداد فرزندان زیاد باشد، با یکدیگر بازی می‌کند و شخصیت آن‌ها از جهات مختلف به خوبی رشد می‌کند و دیگر نیازی به روی‌آوردن به سرگرمی‌های مجازی و کاذب نیست؛ بر این اساس «فرزندآوری» سومین جایگزین است.

کارشناس مسائل فضای مجازی «بازی و تفریحات سالم» را به عنوان چهارمین جایگزین این‌گونه توصیف کرد که بازی از نیازهای اولیه کودکان است و علاوه بر جذابیت فراوان، سبب مسرت و شادی افراد می‌شود و می‌تواند زمینه‌های رشد معنوی، تقویت خلاقیت، پرورش جسم را فراهم کرده و نقاط ضعف کودک را نشان دهد.

وی با اشاره به «قصه‌گویی» این روش را که آخرین جایگزین فضای مجازی است از روش‌های خوب تربیت دینی دانست چراکه خانواده‌ها می‌توانند با احیای این سنت حسنه، وقت فراغت کودکان را به خوبی پر کرده و صمیمیت را در خانواده افزایش دهند.

حجت‌الاسلام فروهر رعایت موارد یاد شده را پاسخ‌گوی نیاز به ارتباط، گفت‌وگو تعامل و تبادل اطلاعات و تقویت‌کننده بعد اجتماعی بودن انسان معرفی کرد زیرا این موارد سبب کاهش مراجعه کاربران به فضای مجازی خواهد شد.

سخت‌افزار و نرم‌افزارهای بومی

این کارشناس به تبیین حوزه دوم جایگزین برای فضای مجازی یعنی « استفاده از تولیدات و سرویس‌های بومی کشور» پرداخت و ادامه داد: هنگامی که از آسیب‌های فضای مجازی سخن به میان آورده شود، بلافاصله از سوی کاربران، سرویس‌های جایگزین درخواست می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه هم‌اکنون جایگزین‌های مناسبی برای سرویس‌های غربی داخل کشور وجود دارد که برخی از آنها عبارت از افسران، ویسگون، آپارات، بیسفون، میهن‌میل، پارسی‌جو، ساینا، ایطاها، پرشین گیگ، نقشه ایران، رز‌بلاگ، بازی‌ها و نرم‌افزارهای ایرانی است.

حجت‌الاسلام فروهر معتقد است سرویس‌های غیر بومی هم در ابتدا با کمبود‌ها و اشکالات بسیاری عرضه شدند و به مرور زمان و تحمل کاربران رو به تکامل نهادند؛ بنابراین کاربران سرویس‌های ایرانی هم به همین‌ شکل باید عمل کنند تا با این امر در بهبود سطح برنامه‌های ایرانی نقش خود را ایفا کنند.

وی در پایان از برخی مباحث انحرافی که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود با عنوان «جایگزینی غیرعاقلانه» یعنی هر آنچه آنها دارند در سرویس‌های ایرانی هم لحاظ شود یاد کرد و این امر را پیشنهادی بسیار خطرناک دانست چرا که با این کار در واقع صورت مسأله پاک شده و فرهنگ نادرست غربی در پوشش ایرانی به جوانان ارائه خواهد شد./841/ت302/س

ارسال نظرات