۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴۸۰۹۲۱
رییس مؤسسه بهداشت معنوی:

ناآگاهی نخبگان کشور از خطر عرفان های کاذب بحران ساز می شود

حجت الاسلام مظاهری سیف نسبت به خطر ترویج عرفان های کاذب هشدار داد و گفت: دشمن با استفاده از ادبیات میزبان به دنبال تغییرات بینشی و ارزشی جامعه است.
مظاهری سیف

حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رییس مؤسسه بهداشت معنوی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که مروجان عرفان های نوظهور در جامعه ما به دو شکل فعالیت می کنند، ابراز داشت: یک شکل شبیه فرقه ها عمل می کنند به این صورت که فردی در محور قرار می گیرد و سلسله مراتبی در گروه شکل می گیرد تا به رده های پایین می رسد.

وی نوع دوم فعالیت ترویج کنندگان عرفان های نوظهور را به شکل جریان فرهنگی در جامعه دانست و افزود: در این صورت در لایه های مختلف فرهنگی کشور به صورت نامحسوس و غیر مستقیم به ترویج آموزه های عرفانی غیر دینی مانند انرژی درمانی و دوره های موفقیت و یا حتی برخی ورزش های مکتبی می پردازند و از این طریق در فرهنگ و ارزش های جامعه تغییر ایجاد می کنند.

رییس مؤسسه بهداشت معنوی اظهار داشت: در کل هر دو روش منجر به تغییرات بینشی و ارزشی در جامعه می شوند و افرادی که این باور ها را دریافت می کنند برداشت و تفسیری از عرفان پیدا می کنند که با مبانی و آموزه های دینی سازگار نیست و در نتیجه افراد احساس می کنند به نیازهای فطری معنوی خود پاسخ می دهند ولی پاسخی غیر دینی.

وی افزود: این اتفاق در مرحله اول ممکن است نسبت به باورهای دینی و عبادات و مناسک شرعی بی قیدی به وجود بیاورد و حتی ممکن است نسبت به آموزه های اخلاقی هم بی قیدی به وجود بیاورد و افرادی که احساس می کنند عارف هستند و شخصیت معنوی دارند و در قلب خود با خدا ارتباط دارند؛ ولی در عمل به آموزه های اخلاقی پایبند نیستند و مسائل شرعی را مراعات نمی کنند.

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان این که این تغییر باورها و ارزش های دینی در بلند مدت نتایج سیاسی هم دارد، گفت: افراد احساس می کنند که دیگر نمی توانند این نظام سیاسی که مبتنی بر معنویت دینی و ارزش های دینی شکل گرفته است را بپذیرند؛ زیرا بن مایه های معنوی و اعتقادی شان تغییر کرده است و ممکن است در بلند مدت بحران مقبولیت و بحران هایی در عرصه فرهنگ سیاسی به وجود آورد.

وی با بیان این که ما باید در درجه اول نخبگان منفصل از قدرت که نخبگان حوزوی و دانشگاهی هستند را نسبت به این آسیب آگاه کنیم، اظهار داشت: الان بیش از 90 درصد نخبگان علمی کشور از این موضوعات آگاه نیستند و هنوز شکل این جریان ها و نحوه فعالیت هایشان و ابزارهایی که به کار می گیرند را نمی دانند و ممکن است به خاطر نا آگاهی در جهت ترویج این عرفان ها اقدام کنند.

کارشناس عرفان های نوظهور با اشاره به این که ترویج عرفان های کاذب با مطالعه و تحقیق دشمنان اسلام انجام می شود و کاملا هوشمندانه عمل می کنند، ابراز داشت: آنها به گونه ای این آموزه ها و تغییرات بینشی و ارزشی را وارد جامعه می کنند که برد داشته باشد و از ادبیات میزبان استفاده می کنند و ما شاهد این بودیم که نخبگان جامعه هم با این آموزه ها همراهی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد نخبگان متصل به قدرت در بخش های فرهنگی و سیایس جامعه را باید آگاه کنیم زیرا ظرفیت های فرهنگ سازی و تصمیم گیری در کشور دست آنها است و متولیان عرفان های کاذب برای استفاده از ظرفیت هایی مانند صدا و سیما و امکانات شهرداری ها و وزارت ارشاد و از ظرفیت های دیگر استفاده می کنند تا حرف خود را گسترش بدهند و مخاطب پیدا کنند.

رییس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان این که در مرحله بعد باید مردم را نسبت به آسیب ها و جاذبه های عرفان های کاذب آگاه کنیم، افزود: باید روشنگری های ما بر اساس اصول مشخصی داشته باشد زیرا اگر آسیب ها را به مردم معرفی کنیم و جاذبه ها را نگوییم مردم ممکن است گرفتار جاذبه های این عرفان ها شوند./843/ت302/س

ارسال نظرات