۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۴۸۰۶۱۵

گزارشی از نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس

نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس تشکیل و راه‌کارها، موانع و الزامات توسعه فرهنگ قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس امروز، ۲۴ بهمن‌ماه به ریاست آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و برخی از مدیران كل دستگاه‌های ذی‌ربط و مسؤولان گروه‌های این شورا در محل نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد.

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، در این جلسه با بیان اینکه باید دبیرخانه مطالبه‌گری، رسیدگی و برنامه‌ریزی بودجه قرآنی در استان فارس تشکیل شود، گفت: دانشگاهی که در تحصیلات تکمیلی پژوهش‌های قرآنی را دنبال می‌کند باید مشخص کند که اعتبارات قرآنی که دریافت کرده است به کجا رسیده و خروجی آن چه بوده است.

وی بر لزوم توزیع صحیح و مناسب بودجه‌های قرآنی تأکید و بیان کرد: 175 میلیون تومان بودجه قرآنی به فارس اختصاص داده‌اند که این مقدار پول به اندازه یک روز جشن افتتاحیه پایتخت جوانان جهان اسلام نیست و این مبلغی نیست که برای ترویج فرهنگ قرآنی قابل‌قبول باشد.

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اینکه استان فارس با جمعیت 5 میلیون نفری باید خروجی فعالیت قرآنی آن چشم‌گیر باشد گفت: نباید برای مدیریت محافل قرآنی فارس از استان‌های دیگر اشخاص دعوت شود و یا در مسابقات قرآنی کشور برگزیده نداشته یا تنها یک برگزیده داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه مدیر جلسات قرآنی باید از افراد بومی استان باشند خاطرنشان کرد: در شیراز دو موسسه قرآنی قوی فعالیت می‌کنند افزون بر آن مؤسسات دیگر و آموزش‌وپرورش هم در این حوزه فعالیت می‌کند اما متأسفانه در مسابقات قرآنی کشور افراد حائز رتبه از استان فارس کم است.

لزوم تدوین سند چشم‌انداز ۵ ساله قرآن استان فارس

بهزاد مریدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس در ابتدای امر زمان دومین نشست این شورا را ۱۵ اسفندماه سال جاری عنوان كرد و گفت: باید تا آن زمان سند چشم‌انداز ۵ ساله قرآن كریم استان فارس به شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور ارائه شود.

وی با بیان اینكه در نخستین نشست این شورا ۳ دستور كار قرار گرفته است، افزود: در این نشست بررسی چشم‌انداز ۵ ساله قرآن استان، بررسی نحوه تخصیص بودجه‌های قرآنی و ایجاد دبیرخانه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی در دستور كار قرار دارد.

مریدی با یادآوری اینكه طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنی باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن كریم در كشور تربیت شود، گفت: شوراهای استانی نیز باید در این زمینه گام بردارند.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین از تهیه اطلس و شناسنامه قرآنی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: یكی دیگر از طرح‌هایی كه در استان فارس به تصویب رسیده است اجرای طرح افق ۵ ساله آموزش قرآن كریم بوده است كه در طی آن ۲۰ درصد از مخاطبان باید طی ۵ سال به درك مفاهیم قرآن آشنا شده و ۵۰ درصد نیز به روخوانی قرآن تسلط پیدا كنند و ۵ درصد هم حافظ قرآن كریم شوند.

مدیركل ارشاد فارس با اشاره به نحوه تخصیص بودجه‌های قرآنی طبق این شیوه‌نامه گفت: طبق این شیوه‌نامه ۳۵ درصد از بودجه‌های قرآنی به كمیسیون آموزش عمومی، ۳۵ درصد به كمیسیون تبلیغ و ترویج، ۵ درصد به كمیسیون پژوهشی اختصاص یافته و ۲۵ درصد در اختیار شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینكه ۱۷۵ میلیون تومان بودجه قرآنی استان طبق این شیوه‌نامه توزیع خواهد شد، گفت: به‌منظور رسیدگی به این توزیع بودجه‌های قرآنی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با مشاركت سازمان‌های مختلف تشكیل می‌شود.

تخصیص بودجه‌های قرآنی طبق چشم‌انداز ۵ ساله قرآن كریم استان‌ها

حجت‌الاسلام سید محمد جعفری، معاون فرهنگی و ارتباطات نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، در این نشست گفت:‌ در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور كه در آبان ماه سال جاری در تهران برگزار شد، چشم‌انداز این شورا ترسیم شد كه از همه استان‌ها نیز یك نماینده حضور داشت.

وی افزود: یكی از برنامه‌هایی كه باید در این شورا صورت گیرد، تدوین چشم‌انداز ۵ ساله قرآن كریم در استان است كه طبق مستندات منشور توسعه فرهنگ قرآنی، شوراهای استانی باید این چشم‌انداز را برای خود تدوین كرده و آن را اجرایی كنند.

جعفری به تشریحی از جزئیات شورای توسعه فرهنگ قرآنی استانی پرداخت و گفت: ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه كارگروه یا كمیسیون آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و پژوهش‌های قرآنی پیش‌بینی شده است كه مسؤولیت كارگروه آموزش به عهده آموزش و پرورش، كارگروه تبلیغ و ترویج اداره کل ارشاد اسلامی و كارگروه پژوهش به عهده بزرگ‌ترین دانشگاه استان است.

معاون فرهنگی و ارتباطات نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: حوزه علمیه در كارگروه پژوهش و در كنار دانشگاه‌ها در این منشور دیده شده است كه مسؤولیت این كارگروه به عهده دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز در فارس سپرده شده است.

وی، چشم‌انداز ۵ ساله قرآن كریم را محور تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی دانست و گفت: جلسات كمیسیون آموزش عمومی قرآن به‌صورت مرتب برگزار شد و مصوباتی در این جلسات مطرح شده كه در این نشست ارائه شد.

جعفری در پایان گفت: بعد از اینكه تمام گروه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی مصوبات خود را به این شورا ارائه كردند، این مصوبات در قالب یك بسته واحد و بعد از تصویب در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به شورای مركزی در تهران ارسال خواهد شد و طبق آن نیز بودجه‌های قرآنی به استان فارس اختصاص می‌یابد.

بازآموزی قرآن برای ۱۳ هزار معلم فارس

محمد نظری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس، در این نشست به تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش استان در توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت و گفت: در مجموعه آموزش و پرورش برای یك دانش‌آموز از زمان ابتدایی تا دوره پیش‌دانشگاهی مجموعاً ۷۸۰ ساعت قرآن در نظر گرفته شده است كه در آن به‌صورت تخصصی آموزش‌های قرآنی به دانش‌آموز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینكه این تعداد ساعت معادل ۲۳ واحد درسی است، بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای این مسئله تأكید كرد و افزود: سؤال اینجاست كه چرا وقتی دانش‌آموزان ما از مدارس فارغ‌التحصیل می‌شوند نمی‌توانند در عرصه‌های روخوانی، تفسیر و تدبری كه در دوران تحصیل به آن‌ها آموزش داده شده است، خوب فعالیت كنند و آن چیزی نمی‌شود كه ما می‌خواهیم.

نظری با بیان اینكه ساعات آموزش قرآن در آموزش و پرورش كم نیست، گفت: علاوه بر این‌ها فعالیت‌های مختلفی نیز به صورت فوق برنامه برای دانش‌آموزان در طول سال برگزار می‌شود.

وی به تشریحی از اهم فعالیت‌های انجام شده در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: بازآموزی قرآن به ۱۱ هزار نفر از معلمان دوره ابتدایی و ۲ هزار نفر از معلمان دوره متوسطه، تربیت ۴۰ هزار نفر حافظ قرآن در میان كودكان و نوجوانان، راه‌اندازی ۶۶ دارالقرآن در آموزش و پرورش فارس از جمله فعالیت‌های انجام شده است.

نظری با بیان اینكه ۱۸۰۰ نفر در این دارالقرآن موفق به حفظ قرآن شده‌اند كه از این تعداد ۳۵ نفر حافظ كل قرآن هستند، گفت: ما در طرح افق ۵ ساله آموزش قرآن كریم در كمیسیون آموزش عمومی قرآن شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس پیش‌بینی كردیم كه ۴۰ هزار نفر تحت پوشش آموزش قرآن قرار گیرند البته در صورتی كه منابع مالی آن تأمین شود.

برخی نهادهای دولتی، مؤسسات مردمی قرآنی را رقیب خود می‌دانند

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور بر لزوم برگزاری مرتب این نشست به‌صورت ماهانه در شیراز تأكید كرد و با یادآوری اینكه مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در چند استان كشور فعالیت می‌كند، گفت: مشكلی كه در استان فارس داریم این است كه ارگان‌های دولتی به بخش‌های مردمی به عنوان رقیب خود نگاه می‌كنند و به جای اینكه به تشكیلات مردمی كمك كنند، در بسیاری از جاها او را رقیب خود می‌پندارند.

شاهسونی اظهار كرد: بیت‌الاحزان فعالیت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهد اما هیچ بودجه استانی و شهری دریافت نمی‌كند و تنها یكی دو بار از استانداری فارس بودجه‌ای دریافت كرده است ولی سایر ادارات نظیر اوقاف، تبلیغات اسلامی، ارشاد، شهرداری و غیره ما را در این امر یاری نمی‌رسانند در حالی كه در استان‌های دیگر این‌گونه نیست.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینكه در استان فارس هیچ مساعدتی نیست، گفت: بودجه‌های قرآنی كه به استان تخصیص می‌یابد طبق آیین‌نامه توزیع می‌شود، اما نكته اینجاست كه مؤسسات قرآنی به لحاظ مالی واقعاً در مضیقه هستند.

وی بیان كرد: ما در مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان با مضیقه مالی فراوانی مواجهه هستیم به‌طوری كه چند ماه است حقوق كاركنان خود را پرداخت نكرده‌ایم لذا پیشنهاد می‌شود كه بحث مساعدت ارگان‌ها به مؤسسات مردمی به‌صورت جدی‌تری در نظر گرفته شود چرا كه مقام معظم رهبری بر بحث تقویت تشكل‌های مردمی قرآنی تأكید دارند.

فعالیت ۷۲ پایگاه قرآنی در شیراز

احمد همتی بوشهری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در این نشست با بیان اینكه در این سازمان برنامه‌های متنوعی حول محور قرآن كریم انجام می‌شود، گفت: ۳۴ عنوان فعالیت اعم از سبك زندگی، برگزاری كلاس‌های حفظ قرآن، تثبیت حفظ، مفاهیم، ترجمه، تفسیر، روخوانی كم‌سوادان، آداب‌الصلوة، نهج‌البلاغه، معرفت نفت، صحیفه سجادیه، صوت و لحن و غیره به‌همت شهرداری شیراز در این كلان‌شهر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه ۵۰ پایگاه قرآنی ذیل این مجموعه مشغول به فعالیت هستند، افزود: همچنین كلاس‌های قرآنی در ۲۲ فرهنگسرای ما برگزار می‌شود و جمعاً ۷۲ پایگاه در شهر شیراز مشغول ارائه آموزش‌های قرآنی به شهروندانی شیراز هستند.

همتی بوشهری همچنین از برگزاری كارگاه‌های سبك زندگی اسلامی بر اساس آموزه‌های قرآنی با همكاری دانشكده علوم قرآنی شیراز خبر داد و گفت: قران باید در صحنه زندگی اشخاص قرار گیرد و صرفاً بحث تلاوت نباشد لذا آیات شهروندی هم استخراج شده است.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز، برگزاری دوره‌های آموزش قرآن ضمن خدمت و كارگاه‌های تربیت مربی كودك و كارگاه‌های آموزش قرآن و احكام را از دیگر فعالیت‌های این سازمان عنوان كرد و گفت: برگزاری مسابقات و آزمون‌های حفظ ۵ جزء قرآن كریم به‌صورت هر سه ماه یك بار همراه با ارائه مدرك، مشاركت در برگزاری آزمون سراسری حفظ یك جزء تا سی جزء با همكاری مؤسسه مكتب‌القرآن ثارالله(ع)، برگزاری مانور بزرگ سربازان كوچك امام زمان(عج) نیز از دیگر فعالیت‌های ما در این عرصه است.

راه‌اندازی سومین استودیو تخصصی قرآن در بیت‌الاحزان

مجتبی میردهقان، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در این نشست گفت: سومین استودیو تخصصی قرآن در استان فارس راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینكه این استودیو در مؤسسه بیت‌الاحزان راه‌اندازی می‌شود، گفت: قریب ۷۰۰ میلیون تومان هزینه اجرایی این استودیو برآورد شده است كه این مركز می‌تواند در قالب هنر صوت و آواهای قرآنی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

میردهقان در ادامه سخنان خود با بیان اینكه در كمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی با افكار عمومی مردم ارتباط داریم، گفت: این كار را در قالب توانمندسازی تشكل‌های مردمی به ویژه مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستای می‌توانیم دنبال كنیم.

معاون قرآن و عترت ارشاد فارس با اشاره به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی ذیل این وزارتخانه گفت: بحث توانمندسازی مؤسسات قرآنی یكی از اولویت‌های كمیسیون تبلیغ و ترویج بوده است.

وی از تشكیل ۴۵ جلسه شورای مشورتی توسعه فرهنگ قرآنی فارس در این معاونت خبر داد و گفت: ما در رابطه با ساماندهی فعالیت‌های قرآنی هیچ كاری انجام نداده‌ایم و متأسفانه دستگاه‌هایی كه كارهای تبلیغی و ترویجی انجام می‌دهند نظیر ارشاد، شهرداری، سپاه، دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی هر كدام به‌صورت جداگانه فعالیت می‌كنند./202/919/ب1

ارسال نظرات