۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۸۰۵۸۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی:

رفتار روحانی باید مردم را از شک به یقین برساند

استاد حوزه علمیه قم ورود طلاب به وادی طلبگی را بر اساس دعوت امام‌زمان(عج) دانست و بر لزوم تلاش بسیار در زمینه فراگیری معارف نورانی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در همایش طلیعه حضور که عصر امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با اشاره به این که وظیفه اصلی طلبه جلب کردن توجه دیگران به خدا و امام زمان(عج) است، گفت: طلبه برای این‌که در امر مقدس طلبگی موفق شود باید ابتدا خودسازی کرده و خود دل‌سپرده خداوند باشد چراکه آفت دینداری علم بدون عمل است.

استاد حوزه علمیه قم آفات و نبایدهای طلبگی را 10 مورد برشمرد و اظهار داشت: برای طلبه آفاتی جدی از قبیل طمع، بخل، ریا، عصبیت، حب به مدح، وارد شدن در مسائلی که تخصص ندارد، پیچیده سخن گفتن و نوشتن، بی‌حیایی، افتخار به عناوین دنیوی و سستی در عمل وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با بیان این که اساس تأثیرگذاری بر جامعه عمل به باید‌ها و احکام الهی است، عنوان کرد: طلبه باید به گونه‌ای عمل کند که رفتار او مردم را از شک به یقین برساند؛ بنابراین طلاب علوم دینی تلاش کنند در جامعه ایجاد شبهه نشود؛ چراکه طرح شبهه از سوی عالم دین و پاسخ ندادن به آن می‌تواند برای بسیاری از مردم ایجاد انحراف کند.

وی ادامه داد: طلبه باید مردم را از توجه به غیر خدا منصرف ساخته و آن‌ها را به سوی توجه خالصانه به او سوق دهند؛ بر این اساس همواره باید درصدد این امر باشد که به مردم این مهم را بفهماند که تمام امور دنیا تنها به دست خداوند تدبیر می‌شود و در این زمینه فرهنگ‌سازی کند.

استاد حوزه علمیه قم دعوت مردم به فروتنی را لازمه امر تبلیغ دانست و بیان داشت: طلاب علوم دینی باید برای مردم فرهنگ تواضع را ایجاد کنند و به آن‌ها بیاموزند که باید در حد اعتدال این مهم را انجام دهند، چراکه تواضع بیش از اندازه و رعایت نکردن آن در مبانی اسلام مورد مذمت قرار گرفته است.

وی افزود: صفا و صمیمیت و دوری از کینه‌توزی، پرهیز از هوای نفس، تشخیص مسائل گوناگون، شناخت خصوصیات انسان‌های اطراف و اجرای برنامه طبق خواسته آن‌ها از را هم می‌توان از زینت‌های طلبگی برشمرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی خاطرنشان کرد: طلاب باید در برابر تمسخر دیگران مقاوم و استوار باشند و به وسوسه‌های دیگران هیچ گونه توجهی نداشته و همواره خود را در محضر امام زمان(عج) ببینند و برای ثابت قدم ماندن در مسیر طلبگی انس با قرآن و عترت پیامبر اکرم(ص) را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: طلبه برای انس با قرآن باید آن را خوب بخواند، معانیش را درک کرده و بدان عمل کند چراکه بر اساس روایات معصومین(ع) این اعمال سبب تسکین همه دردها به‌وسیله قرآن می‌شود؛ همچنین برای انس‌گیری با اهل‌بیت(ع) نیز باید ابتدا نسبت به ایشان معرفت و معرفت کسب کند و در انتها با پذیرش ولایت آن‌ها نسبت به عمل درباره تمامی اوامر و نواهی ایشان مبادرت ورزد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که خواهران طلبه نباید در امر ازدواج سخت‌گیری کنند، ابراز داشت: طلاب علوم دینی باید این مهم را بدانند که اگر ازدواج طبق برنامه‌ریزی شکل بگیرد نه تنها سبب بازماندگی تحصیلی نخواهد شد بلکه اسباب پیشرفت را نیز فراهم می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: بی‌شک طلاب به دعوت امام عصر(عج) به وادی طلبگی وارد شده‌اند؛ بر این اساس باید بدانند که ایشان به آن‌ها امید دارد و باید تمام تلاش خود را در تحصیل علوم و معارف نورانی اهل‌بیت(ع) به‌کار گیرند./841/پ202/ج

ارسال نظرات