۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۴۸۰۵۶۶

نگرشی بر جنبش های نوظهور معنویت گرا در کتاب آفتاب و سایه ها

کتاب آفتاب و سایه ها، نگرشی بر جنبش های نوظهور معنویت گرا از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری سبک زندگی آل یاسین منتشر شده است.
کتاب آفتاب و سایه ها، نگرشی بر جنبش های نوظهور معنویت گرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب آفتاب و سایه ها، نگرشی بر جنبش های نوظهور معنویت گرا نوشته محمدتقی فعالی از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شده است.

در بخشی از درآمد این کتاب می خوانیم: یکی از علومی که در دامن فرهنگ اسلامی زاده شد و رشد و تکامل یافت، علم عرفان است. این علم به عنوان یک نظام فکری و فرهنگی به دو بخش نظری و عملی تقسیم می شود.

عرفان عملی بخشی از عرفان است که وظائف و روابط انسان را با خود و جهان و خداوند بیان می کند. عرفان در این بخش به اخلاق می ماند که علمی عملی است. به این بخش از عرفان، علم «سیر و سلوک» هم می گویند.

در این بخش بحث از این می شود که سالک برای رسیدن به قله منیع انسانیت که توحید است، از کجا باید آغاز کند و چه منازل و مراحلی را طی کند. بدیهی است چنین توحیدی که آخرین مقصد سیر و سلوک عارف است با توحید مردم عادی و حتی با توحید فیلسوف و متکلم تفاوت دارد.

بخش دیگر عرفان، نوعی فلسفه الهی است که در مقام توضیح و تفسیر هستی است. همان طور که فلسفه برای خود موضوع، مبادی و مسائلی دارد؛ عرفان نظری نیز موضوع و مسائل و مبادی دارد؛ با این تفاوت که فلسفه به استدلال های عقلی متکی است ولی عرفان اصول و مبانی «کشفی» را مایه استدلال قرار می دهد.

از نظر عارف، کمال انسان به این نیسا که صرفا «تصویری ذهنی از هستی داشته باشد» بلکه به این است که با قدم سیر و سلوک به مبدأی که از آنجا امده است برگردد و فاصله خود را با خدا از میان بردارد و از خود فانی و به او باقی گردد.

عرفان چه در بخش نظر و چه در حوزه عمل همواره به کتاب و سنت و سیره نبوی و اولیاء الهی استناد می کند و مایه های اولیه اندیشه و عمل خود را اسلامی می داند و بر بنای آن، اصل و قواعدی را پی ریزی کرده است.

لزوم تحقیق در باب عرفان از اینجا می آغازد که گذشته از خود عارفان، دیگران را درباره ریشه ها و خاستگاه عرفان نظریه های دیگری است که باید شود و به پرسش های گوناگونی که در این زمینه مطرح گردیده است، پاسخ داد.

این کتاب در هفت فصل با عناوین همچون «مکاتب هندی»، «مکاتب معنوی آمریکایی»، «مکاتب عرفان مسیحی»، «عرفان یهود»، «آیین ذن»، «فراعلم و فراروانشناسی» و «شیطان گرایی مدرن» گردآوری و تنظیم شده است.

امروزه جوانان ما با عرفان هایی چون اشو، کوئیلو، کاستاندا، دالایی لاما، کریشنامورتی، و سای بابا مواجه اند که از شرق می آیند. آنها همچنین با عرفان های سرخ پوستی، یهودی و مسیحی که از غرب می آیند، روبرو شده اند. به نظر می رسد محققان باید به این مفاهیم غلط و مبهم پاسخی صریح و شایسته بدهند.

نگارنده بنا دارد با نگاهی واقع بینانه مبانی نظری و فکری نحله های نوظهور عرفانی را که در دو دهه اخیر از شرق به ویژه هند، یا از غرب به ویژه آمریکا، به کشور ما وارد شده اند بررسی کند. پیداست که این گام، مقدماتی است و این مسیر باید توسط افراد حقیقت طلب پیگیری شود.

کتاب آفتاب و سایه ها، نگرشی بر جنبش های نوظهور معنویت گرا نوشته محمدتقی فعالی با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 16000 تومان در 472 صفحه از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات