۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۸۰۵۶۳
حجت‌الاسلام پناهیان:

درک صحیح از دین جلوی برداشت های انحرافی را می گیرد

استاد حوزه گفت: یکی از راه‌ها برای اینکه دچار برداشت‌های انحرافی نشویم درک و فهم صحیح از معارف دینی است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان امروز در مراسم ایام فاطمیه که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واحد برادران و به همت همین حوزه علمیه  برگزار شد، اظهار داشت: امروز دیگر دشمنان انتظار ندارند حوزه علمیه ضد انقلاب شود، به بی‌حجابی و بی‌بندوباری توصیه داشته باشد یا افکار و اندیشه‌های غرب را بپذیرد.

وی افزود: اگر حوزه علمیه در اثر احتیاط  تلقی های تندروی را در ذهن برخی مومنان ایجاد کند و برخی موضع‌گیری ها را با تاخیر یا تعدیل همراه سازد همین برای موفقیت استکبار کفایت می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یکی از راه‌ها برای اینکه دچار این برداشت‌های انحرافی نشویم درک و فهم صحیح از معارف و مفاهیم دینی است، درک نظام مند از دین سبب برداشت‌های صحیح از دین می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان بیان داشت: یکی از کسانی که برداشت‌های ناصواب از دین داشت حسن بصری بود که نسبت به مردم بدبین بوده و از اینکه کسی اهل نجات شود تعجب می‌کرد.

وی افزود: او رویکرد جدایی دین از سیاست را داشت، که سرشار از یاس بود و به معنوی شدن افراد جامعه کمک نمی‌کرد اما برعکس آن رویکرد ائمه معصومین(ع) درباره تلفیق دین و سیاست با یکدیگر سرشار از امید و انتظار است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از عوامل موفقیت امام راحل امید بسیار به مردم بود چراکه ایشان نسبت به مردم مبنای عمیق عرفانی بالا داشتند، عنوان کرد: علما باید نسبت به مردم خوش‌بین باشند، برخی روحیه خوش‌بینی به مردم ندارند این مساله با انقلابی بودن سنخیت ندارد.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: طلاب هرگز نباید دیگران را سرزنش کنند، کسانی که مردم پیش از انقلاب را نسبت به مردم پس از انقلاب دیندارتر محسوب کنند آنها نسبت به مردم بدبین هستند چرا که بعد از انقلاب مردم برای ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان(عج) جان می‌دهند در حالیکه مردم ایران پیش از انقلاب ولی‌شناس نبودند.

وی افزود: امام راحل به مردم خوشبین بوده و بسیار به آنها اتکا داشتند، اگر امام راحل می‌فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند تاکتیک سیاسی ایشان نبود بلکه به این مساله معتقد بودند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره عامل خوشبینی به دیگران، بیان داشت: انسان عاقل دیگران را بهتر از خود محسوب می‌کند همین امر سبب تواضع او می‌شود، طلاب باید اینگونه باشند.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: در تاریخ انقلاب آن رجال سیاسی که نسبت به مردم بدبین بودند دچار انحراف شده و به بیماری سیاسی همچون وابستگی به غرب، ترس از هیمنه غرب و عدم اعتماد به نفس ملی، گرفتار شدند.

وی با اشاره به اینکه حزب اللهی باید خوشبین باشد اما نه به معنای احمق، ساده‌لوح، سطحی‌نگر یا خیال‌پرداز بلکه نور دل مردم را ببیند، گفت: حزب‌اللهی باید مردم دار بوده و نسبت به آنها همچون مادر مهرورزی داشته باشد در این زمینه طلاب وظیفه سنگینی‌تری دارند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: طلبه و روحانی مبلغ که افتادگی داشته باشد مردم را بهتر جذب می‌کند، امام راحل با علاقه خود به مردم بهترین جوانان را در انقلاب تربیت کردند که شاخص آنها شهدا هستند.

وی با بیان اینکه علما وارثان انبیا هستند، افزود: امروز هم رهبر معظم انقلاب همچون امام راحل نسبت به مردم مثبت‌نگر هستند، طلاب انقلابی نیز باید از ولی خود تاسی داشته باشند تا نفسشان گیرا باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: در دوران طلبگی باید تواضع طلاب بالا رود چراکه این عمل محبت می‌آورد، طلاب در دوران طلبگی مثبت نگری و همچون مادر عشق به مردم را تمرین می‌کنند./202/807/ب1

ارسال نظرات