۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۸۰۵۵۴

فرهنگ آپارتمان نشینی با نگرش به منابع دینی در بازار کتاب

کتاب فرهنگ آپارتمان نشینی با نگرش به منابع دینی از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری سبک زندگی آل یاسین منتشر شد.
کتاب فرهنگ آپارتمان نشینی با نگرش به منابع دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب فرهنگ آپارتمان نشینی با نگرش به منابع دینی نوشته مسلم گریوانی در سال 1395 از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شد.

در بخشی از سخن ناشر این کتاب آمده است: مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدی است که در حوزه جامعه شناسی، روان‌شناسی و مطالعات فرهنگی به کار رفته است. اصطلاح سبک زندگی پیوندی نزدیک با مفاهیمی نظیر فرهنگ، شخصیت، سلیقه، سنت، مد، معماری، دکوراسیون و رسانه‌های ارتباط جمعی دارد.

سبک زندگی ناظر به رفتار انسان‌هاست. امروزه دو رویکرد کلی در ارتباط با سبک زندگی وجود دارد؛ رویکرد جامعه‌شناسانه که بیشتر تحت تأثیر ماکس وبر است و نیز رویکرد روان‌شناسانه که متأثر از آدلر می‌باشد.

سبک زندگی یا نحوه زیستن به مجموعه‌ای از الگوهای رفتاری نسبتاً پایدار اطلاق می‌گردد که از بینش‌ها و ارزش‌های آدمیان متأثر بوده در رفتار به صورت عینی متجلّی می‌شود.

هر گاه انسان می‌خورد یا می‌آشامد از الگوی خاصی تبعیت می‌کند و هر گاه آدمی پوششی را بر می‌گزیند الگوی خاصی را انتخاب کرده است. این الگوهای رفتاری، سبک زندگی آدمی را شکل می‌دهند.

این کتاب در سه فصل با عناوینی همچون «چیستی، پیشینه و ویژگی های آپارتمان نشینی»، «الزامات و بایسته های آپارتمان نشینی» و «آسیب ها و راه کارهای آپارتمان نشینی» جمع آوری و تقدیم علاقه مندان شده است.

فصل نخست این کتاب شامل مطالبی از قبیل «مفهوم فرهنگ آپارتمان نشینی»، «پیشینه تاریخی آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی» و «زمینه های آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی» است.

«بایسته های عقیدتی و نگرشی آپارتمان نشینی»، «بایسته های اخلاقی آپارتمان نشینی»، «بایسته های رفتاری آپارتمان نشینی»، «بایسته های قانونی و مسأله قانون گریزی»، «الگوی(مسکن مطلوب) در بینش اسلامی» و «ویژگی های ساکن مطلوب در بینش اسلامی» از موضوعات مطرح شده در فصل دوم این کتاب است.

در فصل سوم کتاب نیز موضوعاتی همچون «مزایای آپارتمان نشینی»، «آسیب ها و راهکارهای شهرنشینی»، «آسیب ها و راهکارهای آپارتمان سازی» و «آسیب ها و راهکارهای آپارتمان نشینی» به چشم می خورد.

در بخشی از کتاب آمده است: چهار دهه از ورود پدیده آپارتمان نشینی به ایران می گذرد. بعد از این همه سال در اخرین نظرسنجی ها، 55 درصد تهرانی ها اعلام کرده اند که از زندگی در آپارتمان، احساس نارضایتی و حتی تنفر می کنند.

براساس این نظرسنجی ها 39 درصد از پاسخ گویان، سر و صدا و رفت و آمد زیاد در طبقات، 27 درصد محدودیت فضا و نداشتن استقلال، 13 درصد، نبودن تفاهم فکری و سلیقه ای ساکنان با هم، 12 درصد نداشتن فضای تفریح و بازی و 27 درصد دخالت و مزاحمت همسایگان را از مشکلات آپارتمان نشینی عنوان کردند.

کارشناسان می گویند وقتی آپارتمان نشینی از غرب وارد ایران شد، فرهنگ آن را با خودش نیاورد و تنهایی وارد ایران شد! یعنی مشکل از آنجا آغاز شد که جامعه ایرانی، خانه آپارتمانی را وقتی قبول کرد، فرهنگ آن را که هماهنگ با فرهنگ اسلامی ایرانی نبود، پس زد و نپذیرفت. این نخستین و مهم ترین آسیب و ناسازگاری در این نوع زندگی بود.

کتاب فرهنگ آپارتمان نشینی با نگرش به منابع دینی نوشته مسلم گریوانی در سال 1395 با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 18000 تومان در 264 صفحه از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات