۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۴۸۰۵۳۵
آیت الله مجتهد شبستری:

صدق حرب با خدا و رسول در افساد فی الارض لازم است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه فساد فی الارض مفسر حرب با خدا و رسولش است، گفت: بنابراین هر فسادی دارای چهار مجازات قتل، قطع، تبعید و اعدام نیست و باید در حد حرب با خدا و رسولش باشد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه باب جهاد با بیان اینکه مفسد فی الارض امنیت جامعه را به خطر می اندازد، گفت: چون عمل مفسد فی الارض یک مسأله اجتماعی است باید در باب جهاد بحث شود نه در باب حدود بحث از آن صورت گیرد.

وی افزود: حکم مفسد فی الارض آیا منسوخ شده است و ویژه زمان رسول گرامی اسلام است و یک حکم حکم دائمی نیست؟ شأن نزولی که در این رابطه آمده است نمی تواند مخصص باشد، نسخی نیز در اینجا وجود ندارد، از این رو این حکم دوام دارد و ادامه دارد.

امام جمعه تبریز با اشاره به چهار مجازات شخص مفسد فی الارض قتل، به دار آویختن، بریدن دست و پا از خلاف و تبعید، گفت: آیا این مجازات ها علی التخییر است؟ آیا رعایت تناسب جرم و جزاء لازم است و یا قاضی می تواند هر کدام را بالاختیار حکم کند؟ رعایت تناسب در اینجا ارحج است چرا که افساد فی الارض درجاتی دارد.

وی با اشاره به نسبت دو عنوان حرب با خدا و رسول و مفسد فی الارض، ادامه داد: مرحوم شیخ در مبسوط دارد که محاربون قطاع طریق و راه زنان هستند، در نهایه نیز مرحوم شیخ طوری دارد که محارب با خدا کسی است که قصد تجاوز به اموال دیگران با سلاح داشته باشد.

امام جمعه تبریز افزود: امام راحل در تحریر الوسیله دارد که محارب کسی است که سلاح بکشد و یا آماده کند برای ترس مردم و به قصد فساد باشد و به دنبال سلب امنیت عمومی در جامعه باشند؛ بر سخن امام اشکال وارد می شود که مجرد اراده فساد کفایت نمی کند بلکه باید به مرحله عمل نیز وارد شود.

وی رابطه منطقی فساد را با محارب با خدا و رسولش را عموم و خصوص من وجه دانست و ادامه داد: بیان امام در صورتی صحیح است که رابطه میان فساد و محارب با خدا را عموم و خصوص مطلق بدانیم، بنابراین سخن امام در قصد و اراده صحیح نیست و باید وارد عمل مفساد نیز شود.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به بیان محقق در شرایع، ادامه داد: وی کلمه حمل را نیز اضافه کرده است، صرف حمل سلاح صدق محارب می کند، شهید اول در لمعه ترساندن مردم را شرط مؤکد در این جا دانسته است.

آیت الله مجتهد شبستری فروش مواد مخدر، پخش فیلم های مستهجن، سازماندهی در ایجاد فساد اجتماعی فرهنگی و هر چیزی که مخل امنیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اعتقادی است افساد فی الارض است، برخی در حکم اعدام بابک زنجانی شک می کنند، اما حقیقت آن است که امنیت اقتصادی کشور توسط او مختل شده بود.

وی ادامه داد: این شخص احتمال براندازی نظام اسلامی را نیز با این برنامه خود داشته است.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: فساد فی الارض مفسر محارب با خدا و رسولش است، بنابراین این دو، دو عنوان جداگانه نیستند و اگر «واو» تفسیره باشد، قدر مسلم این چهار مجازات در فساد در حد محارب با خدا بودن است./854/202/ب1

ارسال نظرات