۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۴۸۰۵۳۱
امام جمعه اقبالیه:

قرآن کریم انسان را به فراگیری علم معرفت دعوت می‌کند

حجت الاسلام فاطمیان با اشاره به دعوت فراگیر قرآن برای یادگیری علم و معرفت، گفت: قرآن کریم دعوتی فراگیر و جهان شمول برای یادگیری علم و معرفت دارد و همه افراد را فراخوانده تا اینکه رو به سوی علم داشته باشند و علم آموزی را به عنوان جهاد مقدس باور کنند.
حجت الاسلام فاطمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان امام جمعه اقبالیه قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به ماهیت علم و معرفت، گفت: واژه معرفت به معنای مطلق علم و آگاهی و شناخت است، خواه آن شناخت مربوط به پدیده‌های مادی و امور حسی باشد و یا مربوط به امور معنوی و فراحسی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کلمه معرفت در اصطلاح دانش معرفت شناسی کاربردهای گوناگون دارد افزود: اگرچه عالمان و اهل منطق و فلسفه برای معرفت تعاریف مختلفی را بیان کرده‌اند اما هر کدام از این تعاریف ناظر به معارف خاص و پاره‌ای از مصادیق معرفت است.

ماهیت معرفت، کسب علم و دانش است

خطیب جمعه اقبالیه در ادامه معرفت را کسب علم و ادراک دانش دانست و اظهار کرد: تمامی آگاهی‌های مطابق با واقع یعنی آگاهی‌هایی که جنبه انکشافی و واقع نمایی دارند خواه حضوری باشند و یا حصولی و اعم از اینکه تصوری و یا تصدیقی باشند را شامل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تعریف جامع معرفت شناسی در فرهنگ دین، ابراز کرد: معرفت شناسی دانشی است که درباره شناخت های انسان و ارزشیابی انواع شناخت ها و تعیین ملاک درستی و نادرستی آنها بحث می کند.

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه با بیان معنای معرفت از دیدگاه قرآن کریم، خاطرنشان کرد: ژرف نگری در مورد آیات علم و معرفت ما را به دو نکته در خور دقت رهنمون می‌کند نکته نخست آن است که واژه معرفت و اشتقاقات آن در قرآن کریم به معنای مطلق علم و آگاهی است.

خطیب  جمعه اقبالیه در ادامه اضافه کرد:  علم در قرآن اختصاص به آگاهی‌های دینی و اصول عقاید ندارد بلکه علم تمامی آگاهی‌های نافع را شامل است.

وی در ادامه با بیان اینکه در روایات و احادیث علم و معرفت تنها به آگاهی‌های دینی اختصاص ندارد، اضافه کرد: از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که می‌فرمایند علم را بیابید هر چند که در چین باشد و یا اینکه حضرت امیر(ع) می‌فرمایند علم و حکمت گمشده مؤمن است پس آن را به دست آورید هر چند از اهل نفاق باشد.

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه با اشاره به دعوت فراگیر قرآن برای یادگیری علم و معرفت، افزود: قرآن کریم دعوتی فراگیر و جهان شمول برای یادگیری علم و معرفت دارد و همه افراد را فراخوانده تا اینکه رو به سوی علم داشته باشند و علم آموزی را به عنوان جهاد مقدس باور کنند و نسبت به جهل و بی‌خبری و ناآگاهی بیگانگی داشته باشند.

وی در پایان گفت: راز اهمیت علم و معرفت از آن جهت است که به فرموده قرآن کریم علم و معرفت کلید نجات و رهایی انسان از مهالک و لغزش‌ها و عامل مصونیت از آسیب‌ها و انحرافات است، هم چنین علم و دانش مایه امتیاز انسان بر سایر موجودات و عامل رفع و منزلت است./873/202/ب2

ارسال نظرات