۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۴۸۰۴۳۸
حجت الاسلام پناهیان:

بدترین ظلم، ظلم سیاسی است

استاد حوزه با اشاره به اینکه بدترین ظلم، ظلم سیاسی است، گفت: قدرت سیاسی معنویت می‌آورد، همچنین مدیریت انسان را با معرفت می‌کند، در عین حال اگر کسی شایسته سیاست نباشد و وارد این عرصه شود خداوند او را زمین خواهد زد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز به مناسبت ایام سوگواری حضرت زهرا(س) که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه در برخی از آیات قرآن، خداوند صریحا دستور به خودسازی و آزاد کردن انسان می‌دهد، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرمایند هر کس بتواند خود را بسازد هیچگاه ضرری به او وارد نخواهد شد و این خودسازی سبب می‌شود کسی نتواند به انسان ضرری بزند.

وی ادامه داد: براساس این آیه همه باید به دنبال خودسازی باشند، بنابراین کسانی که به کسب معرفت و عرفان می‌خواهند بپردازند می‌توانند از این آیات قرآنی بهره ببرند، در برخی روایات نیز آمده است «امر به معروف و نهی از منکر کنید و در این راه مقاومت و صبر پیشه کنید».

استاد دانشگاه تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) متناسب با آیه قبلی می فرمایند «تا زمانی که یک حاکم ظالم بر مردم حکومت می‌کند و هواپرستی بر جامعه غالب شده است و هیچ‌کس به حرف حق گوش نمی‌دهد، دیگر امر به مردم را رها کنید و به خودسازی بپردازید»، در واقع این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که دیگر هیچ خدمتی از یک فرد برای جامعه وجود ندارد، در اصل درست است که کمک به ترک گناه در جامعه خوب است و مردم را به سوی کار ثواب بردن ثواب بیشتر دارد اما این در زمانی است که مردم به حرف شما گوش فرا دهند.

حجت الاسلام پناهیان یادآور شد: اگر کسی اهل عمل نباشد ممکن است کلامش اثر داشته باشد، قطعا کار اجتماعی کردن مهم‌تر است، برای نمونه  برخی می‌گویند مقام معظم رهبری پس از آنکه رهبر شدند معنویتشان بیشتر شده است، زیرا یک روز حکومت یک انسان عادل از یک اربعین باران رحمت خدا ارزش بالاتری دارد، البته انسان برای اینکه بتواند یک سخنران، پیش نماز، رهبر و... بشود اول باید خود را بسازد سپس به سراغ هدایت جامعه برود.

وی افزود: عرصه سیاست و حکومت بسیار دشوار است، این عرصه خطرناک است اما اگر از خدا کمک بخواهید به همان اندازه که خطر متوجه انسان است مددسازی را هم به فرد می‌دهد، در واقع خداوند اگر بخواهد یک جامعه را هدایت کند ابتدا رئیس یک حکومت را هدایت می‌کند، از این‌ رو خداوند هیچ‌گاه جلوی چشمان اولیای خود پرده نمی‌گذارد و به برخی چشم برزخی را می‌دهد.

استاد حوزه با بیان اینکه قدرت سیاسی معنویت می‌آورد، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که سیاست‌ورزی نور را ایجاد می‌کند، همچنین مدیریت انسان را با معرفت می‌کند، در عین حال اگر کسی شایسته سیاست نباشد و وارد این عرصه شود خداوند او را زمین خواهد زد، بدترین ظلم، ظلم سیاسی است، نباید فراموش کرد که خیلی سخت است یک ولی خدا بخواهد از ریاست دنیای خودش دفاع کند ولی حضرت زهرا(س) این کار را کرد./816/202/ب2

ارسال نظرات