۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۴۸۰۳۷۲
آیت الله نعیم آبادی:

دین اسلام به واسطه پرداخت خمس تقویت و گسترش یافت

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: یکی از موضوعات مهم و اساسی درباره مصارف خمس این است که دین مبین اسلام به واسطه پرداخت آن ، تقویت و گسترش یافته است.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی امام جمعه بندرعباس ظهر امروز در جمع طلبه های حوزه علمیه خواهران بندرعباس پیرامون فریضه الهی خمس با بیان اینکه خمس از قدیم الایام بوده و علمای گذشته نیز بر پرداخت این مهم تاکید داشته اند، گفت: يكي از تكاليف شرعي كه خداوند در قرآن‌ كريم بر مسلمانان واجب كرده، پرداخت خمس است.

وی با تاکید بر اینکه خمس یکی از فروع دین اسلام است، افزود: ریشه‌ اصلی وجوب خمس در قرآن کریم قرار دارد، روایات بسیاری هم از طریق شیعه برای تبیین چگونگی، مصارف و متعلقات آن وارد شده است.

امام جمعه بندرعباس بیان کرد: در طول تاریخ تشیع، مهم‌ ترین منبع مالی امامان و سپس فقیهان شیعه برای اداره‌ امور دینی، رسیدگی به حال تهی دستان، برپایی حوزه‌ های علمیه و روشن نگه‌ داشتن چراغ تعلیم و تعلم دینی، وجوهات شرعی اعم از خمس و زکات بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه انبیای الهی و همچنین ائمه اطهار(ع) نیز بر پرداخت خمس توجه ویژه داشته و آن را یکی از فرائض مهم دینی بشمار می آوردند، افزود: بسیارى از ائمه هدى(ع) به مردم دستور مؤکد مى‌‏ دادند که در پرداخت خمس کوتاهى نکنند.

آیت الله نعیم آبادی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم و اساسی درباره مصارف خمس این است که دین مبین اسلام به واسطه پرداخت خمس، تقویت و گسترش یافته است.

امام جمعه بندرعباس ابراز داشت: آثار و برکات پرداخت خمس نه تنها در جامعه بلکه در سطح بین الملل قابل مشاهده بوده و در حوزه های علمیه و مراکز دینی با هدف احیای دین و شریعت مصرف می شود.

وی با اشاره به نقش موثر خمس به عنوان یکی از واجبات مهم دینی در تهذیب روحی فرد گفت: با انجام این تکلیف دینی، بیماری های روحی مانند بخل و طمع از انسان فاصله می گیرد و قلب آماده پذیرش معارف وحیانی می شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: مکلف به وسیله این عمل عبادی و مالی خود را نسبت به سرنوشت دین و جامعه مسؤول دانسته و موجب رشد، توسعه و شکوفایی جامعه می شود.

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به اینکه عدم توجه به پرداخت خمس و زکات دارای آثار منفی دنیوی و اخروی است، اظهار داشت: نهادینه شدن پرداخت خمس در جامعه سبب می شود تا مشکلات کنونی به سادگی رفع شود.

وی در پایان اذعان داشت: دشمنان و افراد بیسواد که آشنایی با فریضه الهی خمس و موارد مصرف و همچنین آثار و برکات آن در جامعه ندارند نسبت به این مهم بی اعتنا هستند./202/851/ب1

ارسال نظرات