۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۴۸۰۲۴۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تأکید کرد؛

ضرورت نشر فرهنگ فاطمي در عزاداری‌ ايام فاطميه

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: باید تلاش شود با نشر فرهنگ فاطمي، بانوان و جوانان بیشتری حضرت زهرا(س) را الگوي خود قرار دهند.
حجت الاسلام خادمی - مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تسليت ایام فاطميه به تشریح تأثير سبك زندگي بانوي دو عالم در زندگي افراد پرداخت و اظهار داشت: سبك زندگي حضرت فاطمه(س) الگوي کاملی براي حیات طیبه و زندگي اسلامي است؛ از این‌ رو بايد به‌ عنوان الگوي همه مردم به‌ویژه بانوان و جوانان قرار گيرد.

وي با تأكيد بر اينكه باید ولایتمداری حضرت فاطمه(س) برای همه ما الگو باشد، افزود: سیره و روش زندگانی اهل‌بیت(ع) و حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای سعادت بشر بوده و بايد هميشه به‌ویژه در اين ايام با بازخواني و نشر آن در تعميق سبك زندگي آن حضرت كوشا باشيم.

حجت‌الاسلام خادمي اضافه كرد: با توجه به اينكه سبک زندگي حضرت فاطمه(س) گره‌گشای مشکلات زندگی امروزی است، بايد از فرصت دهه فاطميه استفاده كنيم و در مجالس و مراسم‌ها معارف و اندیشه‌های اهل‌بیت(ع) و حضرت فاطمه(س) را در سطح جامعه منتشر كنيم.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی ادامه داد: با الگو قرار دادن و بهره‌گیری از سيره حضرت زهرا(س) در زندگي از جمله سبک زندگی، عفاف و حجاب، ساده زیستی و ولایتمداري می‌توان قدرت تحمل بسياري از مسائل و مشكلاتي كه در جامعه امروز وجود دارد را بالا برد؛ چراکه با صبر و شكيبايي در مشكلات بسياري از معضلات و ناهنجاری‌ها برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام خادمي خاطرنشان كرد: با مطالعه زندگي ائمه اطهار(ع) و اين بانوي بزرگ درمی‌یابیم كه همه زندگي آنها درس و مايه تعالي انسان است، به‌ طوری‌ که اگر الگوهای زندگی افراد در جامعه، الگوهای اسلامی و فاطمی باشد، بسیاری از مشکلات و معضلات برطرف می‌شود.

وي در ادامه با تأكيد بر ضرورت ترويج فرهنگ اهل‌بیت(ع) در دهه فاطميه، تصريح كرد: مردم بايد از فرصت اين دهه استفاده كرده و علاوه بر اينكه مراسم‌ عزاداري برپا می‌کنند با معارف و اهداف اهل‌بیت(ع) و حضرت فاطمه(س) هم بیشتر آشنا شوند.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی خاطرنشان كرد: در مجالس عزاداری این ایام سخنرانان و مداحان علاوه بر تأکید بر وحدت و انسجام اسلامی بايد ویژگی‌های اخلاقي و كرامات انساني حضرت صديقه كبري (س) را به طور صحيح براي عزاداران تبيين كرده و براي نشر فرهنگ فاطمي و نهادينه كردن آن در جامعه گام بردارند.

وي افزود: حفظ وحدت و یکپارچگی مهم‌ترین اصل در ایام فاطمیه است؛ چراکه وحدت و اتحاد مردم سبب برگزاري باشکوه‌تر اين مراسم شده و به اين طريق ترويج فرهنگ فاطمي در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با تشريح برنامه‌های اين اداره در ايام فاطميه، گفت: برپایی هر چه باشکوه‌تر مراسم سوگواری ایام فاطمیه و پاسخگویی به سؤالات دینی اقشار مختلف جامعه به‌ ویژه جوانان در شهرستان‌های مختلف استان ازجمله برنامه‌های نهاد تبلیغات اسلامی به مناسبت این ایام است.

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به‌ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات