۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۴۸۰۰۷۸
کارشناس مسائل سیاسی:

معیشت مردم در پناه حکومت اسلامی و اقتصاد مقاومتی حل خواهد شد

کریمی با اشاره به نقش ترغیب کننده مسائل معیشتی با محوریت برقراری عدالت، در مبارزات مردم علیه رژیم ستمشاهی، گفت: در پناه اسلام معیشت مردم حل خواهد شد.
حکومت اسلامی حکومت اسلامی

غلامعلی کریمی، استاد دانشگاه و  کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو  با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره تحلیل سهم مطالبات اقتصادی مردم در شعارهای انقلاب و نقش حکومت اسلامی در تأمین معیشت مردم و تأثیر اقتصاد مقاومتی در محقق شدن اهداف انقلاب، گفت: هنوز برخی از نخبگان کشور نمی دانند که می خواهند کشور را با اندیشه های شرقی اداره کنند یا غربی، در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند راه درمان اقتصاد کشور اجرای اقتصاد مقاومتی است و خیلی از کشورها امروز به این روش روی آورده اند.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در سوم خرداد در دانشگاه امام حسین(ع)، ادامه داد: رمز ایستادگی امروز کشور در نبرد باورها و پافشاری بر مبانی واقعی انقلاب است و معنای جنگ نامتقارن در کلام رهبر انقلاب هم همین جنگ اندیشه هاست.

معیشت مردم تحت حکومت اسلامی حل خواهد شد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اصل نبودن مباحث اقتصادی در مطالبات مردم قبل از انقلاب، افزود: اگر از همان ابتدای شروع مبارزات دقت کنیم می بینیم که در سال 42 عصر عاشورا مردم در مدرسه فیضیه به دلیل احساس خطر برای دین، تجمع کردند، 15 خرداد هم همین طور بود، مسائل معیشتی قابل انکار نیستند، اما در پناه اسلام است که معیشت مردم هم حل خواهد شد و این به تجربه در دوران امیرمؤمنان(ع) ثابت شده است.

کارشناس علوم قرآنی و حدیث اظهار داشت: برخی گزارش نویس های منصف نوشته اند کسانی که در ابتدای حکومت امیرمؤمنین(ع) به نان شب خود هم محتاج بودند در انتهای حکومت ایشان سقفی بالای سر خود داشتند و وضع مالی آن ها خوب بود و این در حالی است که دوران حکومت امیرمؤمنان(ع) تنها 4 سال و 9 ماه طول کشید.

وی ابراز داشت:  متأسفانه به گونه ای دوران حکومت اسلامی در زمان امیرمؤمنان(ع) را مخدوش کرده اند که مردم گمان کنند حکومت ایشان تنها به جنگ سپری شده است، قبل از انقلاب هم مسائل معیشتی که ناشی از بی عدالتی بود، مردم را در رویارویی با رژیم شاه برای برقراری عدالت اسلامی ترغیب می کرد.

اولین دغدغه مردم در مطالبات انقلابی درد دین بوده است

این تحلیلگر سیاسی افزود: ‏اما اگر بخواهیم خواسته های مردم در قبل از انقلاب را اولویت بندی کنیم می بینیم که خواست اول مردم احساس خطر برای دین بودند، 17 شهریور پیامد نماز عید فطر است و مردم درد دین داشتند، روشنگری های شب های ماه رمضان در سال 57  و عاشورا نقش بزرگی در مطالبات مردم ایفا کرده است.

کریمی تصریح کرد: اصل مطالبات انقلاب مردم ایران دینی است، از طرفی دنبال این هم هستند که عدالت ذیل حکومت اسلامی برقرار شود و اوضاع اقتصادی هم بهبود پیدا کند، بنابراین اگر کسی از مسؤولان ما از جنوب شهر سر از سعدآباد در بیاورد باید بدانیم که خلاف آرمان انقلاب اسلامی حرکت می کند.

کارکردهای اقتصاد مقاومتی برای مردم تبیین شود

وی بیان داشت: امام(ره) ساده زیست بودند و ساده زیستی و مقابله با اشرافیگری را در جمهوری اسلامی  و در زندگی مسؤولان دنبال می کردند، اینکه عده ای سعدآباد نشین شوند ادامه راه رژیم پهلوی است، افراد با خوی اشرافی مورد تأیید رهبر انقلاب نیستند، بنده منکر نقش شتاب دهنده مسائل معیشتی در حرکت مردم نیستم اما قطعاً انقلاب ما انقلاب معیشتی نبوده و نیست.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: مردم باید بدانند که مسائل اقتصاد و رفاه عمومی هم در ذیل پایبندی به باورهای دینی و بکارگیری اقتصاد مقاومتی حل خواهد شد و همین تفکر در پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است، امروز هم باید در این زمینه روشنگری لازم انجام شود و اصول اقتصاد مقاومتی و کارکردهای آن برای مردم تبیین شود.

حمایت از نجومی بگیران شائبه عمدی بودن کمرنگ کردن اصول انقلاب را تقویت می کند

کریمی افزود: کسانی در شرایط رکود امروز کشور و فشار بر اقشار ضعیف، حقوق های نجومی برای خود تعیین می کنند و این در حالی است که اصلاً از نظر مالی نیازی به این پول ها ندارند و درآمدهای زیاد دیگری از منابع دیگر دارند، به دنبال تضعیف آرمان های انقلاب در ذهن مردم و بدبین و ناامید کردن عدالت طلبان مسلمان ایرانی از انقلاب اسلامی هستند.

وی ابراز داشت: اینکه می بینید عده ای در برابر انتقاد به حقوق های نجومی و اشرافیگری مدیران ایستادگی می کنند و این افراد را ذخایر انقلاب و حقوق ها را حق مسلم آن ها می دانند، می توان شائبه جریان سازماندهی شده برای کمرنگ کردن عمدی اصول انقلاب و آرمان ها را برای آن متصور شد.

رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار داشت: رهبر انقلاب خودشان در اوج ساده زیستی قرار دارند و اخیراً هم نسبت به اتوموبیل های گران قیمت برخی از روحانیان علناً موضع گرفتند، امام خمینی(ره) هم اسوه ساده زیستی بود و تعجب جهانیان را در این زمینه برانگیخته بود.

کریمی تصریح کرد: اگر به بیانات امام خمینی(ره) در صحیفه نور مراجعه کنیم خواهیم فهمید که یکی از بزرگترین دغذغه های امام(ره) حمایت از اقشار ضعیف اقتصادی بود، ایشان همواره کوخ نشینان را صاحبان اصلی انقلاب می دانست و با کاخ نشینان مخالفت می کرد، رهبرانی مانند امام خمینی(ره) و امام خامنه ای عزیز در دنیا نظیر ندارند./869/‏301/ب2

ارسال نظرات