۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۴۷۹۹۸۵
دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن مطرح کرد؛

دولت سازی نیازمند اسلامی کردن علوم انسانی است

حجت الاسلام روانبخش با بیان این که یکی از وظایف حوزه علمیه اسلامی کردن علوم انسانی است، گفت: علوم انسانی وارداتی و سکولار بوده و دانشجویی که در این مکتب رشد کند، با اندیشه سکولاریستی تصمیم گیری می کند.
حجت الاسلام روانبخش

حجت الاسلام قاسم روانبخش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش حوزه در پیدایش و تأسیس انقلاب اسلامی گفت: منظور از حوزه، چهره های برخاسته از حوزه علمیه است که قانون اساسی را تدوین کردند و اساس نظام را بر پایه قانون اساسی نهادند.

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود ویژگی هایی که دارد، نظامی نوین در دنیا است که شخصیت های برجسته ای همچون حضرت امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله مشکینی، شهید ربانی شیرازی و علمای دیگر در شکل گیری آن نقش اساسی داشتند.

وی با بیان این که امروز تمامی دنیا اذعان می کند که نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام جدید است و نمونه آن در دنیا وجود ندارد، گفت: از همین جهت کشورهایی که می خواهند انقلاب کنند از این نظام الگو برداری می کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: متأسفانه حوزه در بخش هایی که بتواند نظام را در عرصه های مختلف یاری کند مطلوب عمل نکرده، اگر چه از ابتدای انقلاب مراکز و مؤسساتی نظیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برای این کار ساخته شده است.

وی با اشاره به موانعی که مانع پیشرفت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شد، تصریح کرد: یکی از لوازم مهم کار این بود که ما باید علوم انسانی را اسلامی می کردیم؛ چرا که علوم انسانی در دانشگاه ها وارداتی بوده و این علوم سکولار و بعضا هم لائیک است.

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: چنین علومی که در دانشگاه ها تدریس می شود، جوانانی را تحویل جامعه می دهد که در مکتب سکولار فارغ التحصیل شده اند و همین افراد هم در نظام مسؤولیت می گیرند و بر اساس افکار سکولاریستی در اقتصاد، فرهنگ و سیاست تصمیم گیری می کنند.

وی با بیان این که همین عوامل سبب شده که در نظام سازی موفق باشیم اما بعد از 38 سال هنوز نتوانسته ایم دولت سازی کنیم، بیان داشت: با وجود چنین پدیده ای عملا نمی شود نظام را اسلامی کرد؛ مهمترین ضعف جمهوری اسلامی ایران این است که در مرحله اسلامی کردن علوم اسلامی متوقف شده ایم.

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن تصریح کرد: تا زمانی که علوم انسانی تبدیل به علوم اسلامی نشود، جامعه اسلامی نمی شود و تا زمانی که جامعه اسلامی تشکیل نشود، دست یابی به تمدن اسلامی امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم که در اسلامی کردن علوم انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که کارشناسان این امر باید کاملا به علوم انسانی آشنایی داشته باشند؛ این مهم نیازمند همکاری و تعامل حوزویان و دانشگاهیان است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مؤسسه در راه حق در یک مقطعی وظیفه اسلامی کردن علوم انسانی را بر عهده گرفته بود که متأسفانه صاحبان قدرت در آن دوره جلوی این حرکت را گرفتند؛ رهبر معظم انقلاب سال 1389 که به شهر مقدس قم سفر کرده بودند، در مدرسه فیضیه آهی کشیدند و فرمودند که اگر گذاشته بودند آن کاری که آقای مصباح شروع کرده بود به جایی برسد، امروز ما خیلی جلو بودیم، امروز هم دوای درد ما همین اسلامی کردن علوم اسلامی است.

وی در پایان با بیان این که حوزه در این بخش تا به امروز کار درخشانی نکرده است، گفت: اگر حوزه انقلابی نباشد، ممکن است چهره ای که از این حوزه برخاسته است، اندیشه سکولاریستی داشته باشد و در مقام وزارت و حتی ریاست جمهوری اندیشه سکولار را ترویج کند./840/302/ص

ارسال نظرات